Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1559888
Nu sitter de där, som tur är ingen estetisk skillnad i alla fall och man blir glad när man rengjort de med :)
.
IMG_5430.jpg
IMG_5430.jpg (1.68 MiB) Visad 337 gånger
.
Har sedan andra bytet på denna kärran sedan köpen börjat att borsta rent med vid bytet och hjulen sitter inte fast heller då som de borde första gången :)

.
IMG_5428.jpg
IMG_5428.jpg (2.55 MiB) Visad 337 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1559977
Micce1980,
Rengöring av hjulen kanske inte är så kul alltid men när de är skinande blanka är det kul att sätta på dem på bilen. Rena blänkande fälgar förhöjer trivseln med bilen (en stund innan de blivit smutsiga). Lite synd att det kan bli lacksläpp efter några år på fina fälgar. Har haft aluminiumfälgar (Volvo original) många år på olika Volvo och alla har förr eller senare fått lacksläpp. Minutiös granskning av fäljarna och bättringsmåla där det blivit jack i lacken kanske kan hindra lacksläpp. Jag trodde mina fälgar såg lite fula ut på förra Volvon jag hade, men så fick jag punka en gång och fälgen hann rulla på asfalten en stund och fälgen blev förstörd. Då beställde jag nytt däck och en likadan fälg (beg.) på min Volvoverkstad. När jag fick se den beg. fälgen var det nära jag sa de skulle byta den för den såg för djä... ut, speciellt på insidan. Sålde bilen sen så nya ägaren fick ta över den fula fälgen på vinterhjulen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1560044
@bem, Lite slitsamt är det. Tvättar som regel bilen någon dag eller så innan bytet och stoppar undan fälgarna sedan och tänket att de är ju ändå fina på utsidan. Men så en dag blir det som regel ändå att man tar tag i det och rengör de helt igen ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560168
Dotterns Hyundai I40 fick på vinterdäcken (odubbade) idag. Ingen bromsservice denna gång, blir nya klossar nästa vår. Bör vara c:a ⅓ kvar när det bir dax för sommardäck.
Ventilationen (se annan tråd) fungerar kanon. Var nog kontaktfel till en spjäll motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560204
Steffe3 skrev: sön 05 nov 2023, 16:45 Ser ut att fortsätta vara varmt en vecka till minst, så det blir sommardäck en stund till :-D
Tänk på att du bör köra c:a 100 - 200 mil på asfalt innan dina vinterdäck får tillbaka något så när grepp som dom hade säsongen innan.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]