Okalettos skrev:Har besiktningen kunskap om varje bils min-tjocklek eller går de bara efter nån generell 'säker' tumregel..?
Jag vill påstå "nej", dom har inte kunskap om det, utan har egna åsikter. Jag fick ju nerslag på mina skivor fram förra året, enl. min mätning var det 2-3mm(vilket är rätt mycket på en skiva, då det totala slitaget från ny->byte är 9mm på min v70) kvar innan dom var under spec.
Dom flesta skivor har ju slitagevarnare dock, en typ borrad "grop" som blottas när dom blir så slitna att dom ska bytas. När den gropen är framme byter man skivor jäääkligt fort

Hela bilen skakar så fort du ens tänker tanken på att bromsa.
Att man byter skivor pga. andra anledningar(rost antar jag?) än slitage är enl. min erfarenhet nästan uteslutande bara sant för bak-skivor. Fram bromsar så mycket oavsett hur mjuk på pedalen du är att rost inte hinner bildas mer än på kanterna och navet där beläggen inte tar.
Är man däremot en sån där hemsk förare som stampar på bromsen törs jag nästan lova att skivorna bak behöver bytas pga. slitage låååååångt innan rosten är avgörande.