Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1511994
Hej,
Är det biltillverkaren, besiktningen eller tillverkarna av bromsskivor som specificerar gränsen för hur slitna skivorna får vara innan man måste byta till nya? (i vårt fall gäller det v50 bakbromsar)
Mvh..
#1511995
Det är förmodligen oem-bromstillverkaren som satt gränsen och sen för Volvo in den i sina verkstadsinstruktioner
Surfa in i någon webbshop som har rätt skivor till din bil så brukar där stå både min- och nytjocklek..
Prova skruvat, trodo, autodoc eller någon liknande sida🙂
#1512002
Erik Å skrev: tis 13 sep 2022, 20:40 Det är förmodligen oem-bromstillverkaren som satt gränsen och sen för Volvo in den i sina verkstadsinstruktioner
Surfa in i någon webbshop som har rätt skivor till din bil så brukar där stå både min- och nytjocklek..
Prova skruvat, trodo, autodoc eller någon liknande sida🙂
Ja enl ad bildelar så säger Brembo-skivan 11mm - > min 9mm
Likaså Biltema..

Har besiktningen kunskap om varje bils min-tjocklek eller går de bara efter nån generell 'säker' tumregel..?
#1512014
Okalettos skrev: tis 13 sep 2022, 21:44 ..Har besiktningen kunskap om varje bils min-tjocklek eller går de bara efter nån generell 'säker' tumregel..?
Ingen aning men jag hoppas verkligen att de kollar för respektive bil. Det är en väldig skillnad på tjockleken på ventilerade och icke-ventilerad skivor t.ex.

Det brukar vara svårt att mäta med skjutmått eftersom det vanligtvis blir en uppstående kant längst ut på skivan. Det finns speciella skjutmått för bromsskivor (dock dyra). Eller så kan man ta ett vanligt och lägga en bricka eller ett mynt på vardera sidan av skivan och mäta, sen drar man bort brickornas tjocklek.. Lite pillrigt att hålla allt på plats dock :-)

Jag köpte Biltemas billiga skjutmått i plast, tanken var att jacka ur skänklarna så att de kommer över kanten på skivan. Projektet avstannade dock :-D
#1512018
Innan du har sliter ner en bromskiva har du förmodligen bytt av andra anledningar, jag har aldrig på någon bil bytt en skiva pga slitage, den äldsta skivan var 13år och 22000mil på en 850, då byttes den pga rost, inte slitage
#1512026
Derank skrev:Innan du har sliter ner en bromskiva har du förmodligen bytt av andra anledningar
Nog slits det skivor alltid, vet dock inte om det beror på kvaliteten på skivor, klossar eller körsätt.
Hjälpte en granne igår, hade backat på en stubbe i skogen så stänkskydd vänster bak lossnat och hängde löst. Fick plocka bort hjulet och ser ju då skivor och klossar. Klossarna såg ganska nya ut (5 - 6 mm) men skivan (helt blank och fin) har en slitkant på c:a 1,5 - 2 mm (ventilerade skivor) Insidan såg jag inte. Bilen är en ganska ny XC70 (c:a - 16, -17 års modell, rullat c:a 9000 mil, var på Volvo på service vid 8000 mil. Tror inte klossarna är bytta, men han kör mycket med husvagn så omöjligt är det inte. Dom kommer säkert vilja byta skivorna nästa service, förberedde honom för det i alla fall.
#1512030
Okalettos skrev:Har besiktningen kunskap om varje bils min-tjocklek eller går de bara efter nån generell 'säker' tumregel..?
Jag vill påstå "nej", dom har inte kunskap om det, utan har egna åsikter. Jag fick ju nerslag på mina skivor fram förra året, enl. min mätning var det 2-3mm(vilket är rätt mycket på en skiva, då det totala slitaget från ny->byte är 9mm på min v70) kvar innan dom var under spec.

Dom flesta skivor har ju slitagevarnare dock, en typ borrad "grop" som blottas när dom blir så slitna att dom ska bytas. När den gropen är framme byter man skivor jäääkligt fort :-D Hela bilen skakar så fort du ens tänker tanken på att bromsa.

Att man byter skivor pga. andra anledningar(rost antar jag?) än slitage är enl. min erfarenhet nästan uteslutande bara sant för bak-skivor. Fram bromsar så mycket oavsett hur mjuk på pedalen du är att rost inte hinner bildas mer än på kanterna och navet där beläggen inte tar.
Är man däremot en sån där hemsk förare som stampar på bromsen törs jag nästan lova att skivorna bak behöver bytas pga. slitage låååååångt innan rosten är avgörande.
#1512033
Erik Å skrev: tis 13 sep 2022, 23:29 Ingen aning men jag hoppas verkligen att de kollar för respektive bil. Det är en väldig skillnad på tjockleken på ventilerade och icke-ventilerad skivor t.ex.
Formulerade mig kanske lite knepigt.. Menade egentligen max tillåtet slitage för olika bilar/skivor 🙃
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]