Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1511100
Känner man att man har behov att att få del av den infon i vardagen så får man väl ha mobilen igång medans man kör meed nån trafikmeddelande app el så, själv har jag aldrig på över 30år haft nytta av trafikradio. Har det varit stopp nångång efer vägen hem från stockholm tex har jag tagit upp mobilen ovh där har man snabbt fått info om vad som hänt.

Mobilen slår i mina ögon alla infotaimensystem osv.
#1511289
Bedrövligt!!! Vi som åker runt med Volvo Original stereos från 90-talet blir lidande. Hur kan de fördärva trafiksäkerheten på detta sättet? Det här landet blir bara sämre och sämre. :mad:
Användarvisningsbild
av Perra83
#1511290
Har aldrig haft någon nytta av RDS.
En gång såg jag en kö växa utanför Örebro in mot centrum. Startade då navigationen och såg att det var tvärrött i norrgående riktning. Tack och bock tänkte jag och körde bakvägen in mot stan.

Vet inte hur det är nu när kartan syns hela tiden i instrumentklustret om den även visar stopp och olyckor?
#1511686
När det bara fungerar, alltså med aktuell och relevant information, tycker jag det är jättebra att ha i kartbilden direkt.
Om man har en aktiv rutt och något händer längs den tänds en gul triangel i kartbilden. Men nu kommer det att försvinna i Sverige.
Vår nyare XC70, från 2016, har en internetbaserad metod i sin navigator, så där fungerar det än.
av Tilly
#1512096
Exakt vad är RDS-TMC? Jag trodde i min enfald att det var funktionen som gjorde att radion automatiskt byter till den kanal där trafikinformationen sänds (P4 med andra ord) när det kommer trafikinformation. Idag fungerade det i alla fall som vanligt. Jag lyssnade på P1 men radion växlade över till P4 när det var trafikinformation.
#1512357
Det var "i enfald", då. RDS är ett komplext system. Det du syftar på heter RDS-TP (Radio Data Service-Traffic Programme). Kanaler som använder den funktionen sänder ut en speciell signal, som göra att mottagaren kan känna av att nu kommer det ett trafikmeddelande (RDS-TA, Traffic Announcement). Den kan då öka volymen eller avbryta andra media som spelas. När det här var nytt var det oftast ett kassettband.
Detta kan kompletteras med EON (Enhanched Other Network), som gör att mottagaren kan lyssna efter TA på kanaler som sänder TP, trots att det inte är den kanalen du lyssnar på. Alltså att du kan få ett trafikmeddelande som sänds över P4 fast du lyssnar på P3, exempelvis.

RDS-TMC (Traffic Message Channel) är kodade trafikmeddelande, som kan avkodas av en navigationsutrustning, som i sin tur exempelvis kan se att E4 är avstängd mellan avfarterna 76 och 77 i norrgående riktning på grund av en olycka. Beräknas pågå till klockan 16:00.
Navigatorn kan sedan visa detta på skärmen och ev. räkna om en pågående rutt för att du ska komma förbi problemet.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1512415
Ja, komplext system är väl säkerligen en av anledningarna till att det slopas nu, eftersom allt detta går att få mycket enklare via internet istället. Antalet bilister med RDS-TMS system minskar troligen i raskande takt medans mobilt internet(via bilen i sig, GPS'en, eller rent av mobilen) skjuter i höjden och något "i princip" alla har.

TMS var bra, men det är gammalt och underlägsen internet. Precis som gammal hederlig radio är "sämre"(subjektivt) än spotify osv. Det finns helt enkelt bara mindre och mindre anledningar att hålla gamla system i liv när bättre och enklare alternativ finns och föredras av den stora massan. Hur många här använder den dedikerade telefonen som fanns i bl.a. P2-volvos istället för mobilen, t ex? ;)

Givetvis har vi fortfarande problem med mobiltäckningen lite var stans i landet(och det är väl just därför vanlig radio fortfarande är i liv), men dom blir färre och färre... Det dröjer nog inte så hemskt många år innan vi har fullgod mobiltäckning i hela landet, inkl. skogar, och då lär klassisk radio säkerligen släckas ner helt relativt fort.

Jag har själv helt slopat radio och separat GPS(eller ok, jag har en, men den är gammal och primitiv med inte-så-uppdaterade-kartor. funkar i mitt område där ombyggnationer aldrig sker, men skulle aldrig använda den i t ex stockholm eller liknande dåreskap), och kör allt via mobilen istället. Det är helt enkelt enklare och inte "låst" till bilens utrustning. Den funkar lika bra som GPS och infocenter i en sprillans ny tesla som i en gammal PV, och jag har den alltid med mig.
#1512876
TMC hette det - jag råkade skriva fel.
Jag föredrar ett integrerat system, där navigatorn dämpar radion, telefonen tystar ner navigatorn etc. Men det finns ju lösningar med spegling av telefonen på bilens skärm. Att ha en ytterligare lös skärm i bilen gillar jag inte.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]