Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1510260
Nu är inte våran Subaru XV längre en ny bil. Det kommer ett meddelande att Service erfodras samt byte av olja och oljefilter varje gång vi startar den. Så idag skrev jag ett mail till där vi köpte den att bilen vill ha service. Får se om det funkar att göra så, har aldrig beställt service förut. Har under alla år servat och reparerat själv. Bilen ska få service 3 gånger på Subaru (gratis under garanti tiden), sedan "tar jag över" 🤗🤗 det. Dom hittar säkert något att ta betalt för, typ spolarvätska, uppdatering eller något sådant. Vad vet ni? Är gratis service alltid gratis 🙄🤔
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1510296
Servicen är gratis. Tillägg kostar! Det var väl det du själv skrev? :-D :-D
Men tilläggen kan du göra själv, om du vill.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1510364
På en ett år gammal bil behövs inga tillägg. Låt dom göra bedömningen på vad som behöver bytas.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1510388
Spolarvätska toppar jag upp eller ber de skriva en notis att det inte ska fyllas på. Ibland har de gjort så ändå och har då fått mer med mig hem. Detalj men lite störande. De lär väl inte föreslå bromsolja ännu men säkert nästa gång, man kan ju fråga vad det skulle kosta för att
Användarvisningsbild
av lennarte
#1510397
Det gäller bara gratisservicen, när den tar slut gör jag service på den själv. Det har jag gjort sedan jag köpte min första bil till midsommar 1972. Detta är faktiskt första gången jag lämnar i en bil på en verkstad, även första bilen vi köpt helt ny. Frugans förra bil (VW Passat 1,8T -04) fick vi dock lämna in för några garanti reparationer när vi köpte den hösten 2005
Användarvisningsbild
av lennarte
#1510655
Beställt service på Subarun måndag 26/9 kl 10:00. Ska servas på en känd Saab verkstad :-o 😱 Dom är erkänt duktiga på Saab. Vet ej hur länge om sålt Subaru, men dom har Opel också. Bilopalen Falkenberg, där vi köpte den för ett år sedan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1513773
Service utförd vid 11973 km, och dom har bytt:
Motorojla
Oljefilter
Kupefilter
Sedan även kollat bl.a:
Drivremmar
Gummidamasker
Drivaxlar
Luftfilter
Batterier
Rostskydd
Mjukvara, e.v uppdatering
Oljan dom fyllde var något märke jag aldrig hört talas om, Midland Econova 5W30 API SN/CF • ACEA A1/B1, A5/B5, C2. A' 325 kr/l. Pris, 0 kr
Verkar vara ganska avancerad motorolja, både prismässigt och på specifikationerna. Det är faktiskt en bit över vad som står i instruktionsboken. Men det gör ju inget när det är gratis... 😁😁
Användarvisningsbild
av lennarte
#1513834
StefanN skrev:12k km tom. Dock är det bara kontroll.
Ja, rätt ska vara rätt... Det är inte alltid lätt att hålla reda på 0-orna, även eller kanske framför allt när dom inte syns... 😇🤔
Det är ju så att kontroll är nog något som är inte högprioriterat på dom första servicarna. Efter 1200 mil borde ju även dåtidens Trabant klara utan större reparationer.
På tal om gamla bilar, jag mötte en blå och vit bil av mindre modell. I ett skick som om den stått oanvänd i en lada i typ 50 år. Det måste varit en Lloyd (typ Alexander). En sådan som Steve hade i Nöjesmasskern....
lloyd_klassiker_01.jpg
lloyd_klassiker_01.jpg (41.64 KiB) Visad 905 gånger
Den jag mötte var rödprickig av rost, hoppas han behåller den i detta skick. Det finns alldeles för få riktigt gamla bilar i riktigt originalskick.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]