Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1509845
VolvoB20 skrev:Små lätta saker som tillsammand med mina släp inte kommer väga ens 1000 kg. Men tyvärr, det går inte för totalvikten blir för mycket.
Finns ju lättare släp också ;) Men perfekt anledning att slippa låna ut sina släp, jag borde lära mig av dig. Lånar ut min 750 kärra alldeles för mycket :bored:
#1509991
Malmstroem skrev:En fördel med mitt B96 är att jag då själv kan köra ut "provsläppet" till uppkörningen.
Ja, så länge kombinationen får köras med B96, förstås. Du måste ha en sammanlagd totalvikt över 3500 kg och ett släp med en totalvikt på minst 1000 kg när du kör upp till BE. Dessutom ska släpet vara lastat till minst halva lastvikten och ha en bruttovikt om minst 800 kg.

Själv har jag BE. Det fanns inget annat när jag tog det. Jag har behövt det också (alltså kört släp där B96 inte räckt till).
Jag körde upp med husvagn och min fars bil. Det blev tungt nog. Att jag tog BE berodde på att jag köpt en egen bil som var för tung för B, men jag hade inte fått den än när jag tog BE.
Det går bra att övningsköra till uppkörningen, bara man har med någon med tillräckligt körkort. Även där utnämnde jag min far till handledare, då han hade CE.

Här finns en sammanfattning av varför man kan behöva mer än B-kort.
#1510058
Då den troliga uppkörningsbilen är min XC90 med en totalvikt på 2630 kg, behöver jag "bara" ett 1-tonssläp med last. Enligt https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... t-slap-be/:
  • ha en totalvikt av minst 1000 kg och högst 3500 kg
  • vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär
  • ha en bruttovikt av minst 800 kg
  • ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
  • vara utrustad med färdbroms (gäller även vid omprov som enbart omfattar säkerhetskontroll).
Det fungerar bra för mig att dra ett 1-tonsläp som följer ovanstående med B96.

Kanske ska ta och fixa BE trots allt. :-D
#1510065
Malmstroem skrev:En fördel med mitt B96 är att jag då själv kan köra ut "provsläppet" till uppkörningen.
Malmstroem skrev: fre 26 aug 2022, 09:37 Då den troliga uppkörningsbilen är min XC90 med en totalvikt på 2630 kg, behöver jag "bara" ett 1-tonssläp med last. Enligt https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... t-slap-be/:
  • ha en totalvikt av minst 1000 kg och högst 3500 kg
Totalvikten för bil + släp blir ju 3630 så du får inte köra dit med din XC90 själv. Du får leta upp en lättare bil. Eller är jag fel ute ?
#1511221
Jag väntar fortfarande på Transportstyrelsens beslut om min BE-ansökan.
Min bil får för övrigt dra 1800, men inte över 1744 om jag ska dra en Tempo 100-vagn.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]