Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1509677
lennarte skrev: mån 22 aug 2022, 16:43 Jag köpte ett "paket" med 2 körlektioner och lån av bil och släp för uppkörning. Teorin pluggade jag på nätet hela vintern. Funkade bra, fick ju "kortet".... :-D :-D
Bra att du fick kortet, men plugga en hel vinter borde jag inte behöva. ;-)
Lövet skrev:
fjohan82 skrev:Kan jag läsa teori på hemmaplan inför uppskrivning och boka släp på egen hand inför uppkörning så kan BE vara ett alternativ, gå på körskola och lägga åtskilliga tusenlappar på något "BE-paket" är jag inte så värst intresserad av.
Det tror jag inte du behöver egentligen men problemet som gör det lite svårt är ju att du inte får köra dit släpet du ska köra upp med. Du måste alltså engagera vänner som har rätt körkort och ta ledigt en halv dag. Sånt brukar, åtminstone för mig, vara lite svårt. Så jag köpte en lektion och en uppkörning av en trafikskola, tror det landade på 4k totalt. Möjligen mycket pengar för liten ansträngning men alternativet var krångligt. Kände inte någon med släp, inte någon med BE osv.
Okej... Jag tänkte beställa ett utkört släp av ett av alla de företag som har denna tjänsten. Finns både här i Stockholmstrakten, Gävle, Linköping etc.
Det körs ut lastat och klart och hämtas upp när man är klar.
Känns lite mer safe att köra sin egen bil. :-)
Får kolla upp detta med körlektion, skulle ju kunna ta en "bara för att" även om jag inte tror att det behövs.
#1509680
Jag har B96 och har klarat mig bra med det i fem år.

För mig var det enklaste lösningen. Det är utan tvivel bättre med BE, och det kan tänkas att jag vid något tillfälle behöver skaffa det också. Hittills har jag inte haft det behovet.

Allt beror på hur ofta du kör med släp, hur tungt det behöver vara och vad du har (och kommer att ha) för bil. När jag tog kortet var det betydligt lättare att hitta tid för uppkörning för B96 än teoriprov och uppkörning för BE. Om det hade funnits gott om tider hade det nog blivit BE för mig också -- men det var svårt för mig att planera in.

B96 är inte helt värdelöst, även om det utan tvivel är bättre med BE.
#1509681
fjohan82 skrev:Får kolla upp detta med körlektion, skulle ju kunna ta en "bara för att" även om jag inte tror att det behövs.
Det är lättare än man tror att lägga till sig med små olater som tyvärr kan göra att man kuggar. Min lärare upptäckte en hel del (små!) saker som man behövde tänka på och som annars riskerat att orsaka en kuggning. Typ som exakt när man ska vända på huvudet i en rondell, det duger inte att göra det för tidigt eller för sent mm mm.
#1509687
Malmstroem skrev: mån 22 aug 2022, 19:25 Jag har B96 och har klarat mig bra med det i fem år.

För mig var det enklaste lösningen. Det är utan tvivel bättre med BE, och det kan tänkas att jag vid något tillfälle behöver skaffa det också. Hittills har jag inte haft det behovet.

Allt beror på hur ofta du kör med släp, hur tungt det behöver vara och vad du har (och kommer att ha) för bil. När jag tog kortet var det betydligt lättare att hitta tid för uppkörning för B96 än teoriprov och uppkörning för BE. Om det hade funnits gott om tider hade det nog blivit BE för mig också -- men det var svårt för mig att planera in.

B96 är inte helt värdelöst, även om det utan tvivel är bättre med BE.
Jag har egentligen bara haft behov av högre behörighet vid något enstaka tillfälle, men som det sägs både här och på andra håll så kan det vara värt att lägga den extratiden ett teoriprov innebär om man ändå "ska greja med det".
En XC90 B5 diesel MY23 har exempelvis en totalvikt på 2840 kg och får dra 2700 kg med BE, så det öppnas ju fler dörrar. Utan något alls är man ganska strandsatt med en större/tyngre/modernare bil.
Lövet skrev:
fjohan82 skrev:Får kolla upp detta med körlektion, skulle ju kunna ta en "bara för att" även om jag inte tror att det behövs.
Det är lättare än man tror att lägga till sig med små olater som tyvärr kan göra att man kuggar. Min lärare upptäckte en hel del (små!) saker som man behövde tänka på och som annars riskerat att orsaka en kuggning. Typ som exakt när man ska vända på huvudet i en rondell, det duger inte att göra det för tidigt eller för sent mm mm.
Så pass, ja det är ju saker man inte ens tänker på.
Eller kör jag upp på en liten ort som varken har rondeller eller trafiksignaler :-)

Hur som helst så börjar jag med ett besök hos optikern imorgon, så får vi se vad Transportstyrelsen säger.
Utan tillståndet går det inte ens att söka lediga tider för BE, det är bara B96 som man kan se och boka.
#1509723
Den XC90 D5 -17 jag har har en totalvikt på 2630 kg. Släpvagnsvikt med BE 2700 kg, med B96 får jag dra 1620 kg. Jag har inte haft något behov (ännu) att utnyttja det sista tonnet.

Med nuvarande V40 CC -17 kan dra 1500 kg, vilket jag fått göra även med B-kort. Med den kommande BMW i4:an så får jag dra 1515 kg av dess max släpvagnsvikt på 1600 kg med mitt B96.

Som det ser ut nu kommer det inte bli ett BE-kort för mig under de närmaste tre åren. Efter det får vi se.
#1509813
Det är ju ytterligare en viktig skillnad på B96 och BE att tänka på,

Men BE är det den verkliga vikten som spelar roll. Med B96 är det totalvikten.

Alla mina släp är reggade för över 2 ton men med BE får man ju dra dem olastade med vilken bil som helst.

Tex mitt båtsläp och hästsläp är inte speciellt tunga olastade, båtsläpet väger nog bara 600 kg. Ändå får ingen med B96 dra det tomt ens.

I.o.f.s bra då man slipper låna ut släpen till B och B96 förare :P

Ytterligare n anledning jag inte skulle överväga B96.
#1509814
Om man har tagit BE-kort före den 19 januari 2013 så är det verklig vikt som gäller oavsett totalvikt på släpet. Om man tagit BE-kort efter detta datum så gäller max 3500 kg totalvikt på släpet. Det räcker dock till i de flesta fall.
#1509821
Har du behov av att dra tungt är BE helt klart att rekommendera. Det gäller för hästsläp, husvagnar och andra tunga (ofta boggie) släp.

Vill du bara kunna dra "normala" släp räcker B96 långt. Utan B96 kunde jag inte ens dra ett vanligt 1-tonssläp efter min XC90. Där någonstans ligger mitt behov, det är därför B96 duger åt mig. Jag har inte haft behov av BE på fem år. Inte en enda gång.

Naturligtvis finns det de som har andra behov. BE är som sagt utan tvivel bättre. Det kan komma en tidpunkt när även jag känner ett behov och uppgraderar till BE. En fördel med mitt B96 är att jag då själv kan köra ut "provsläppet" till uppkörningen. Det blir lite enklare så.
#1509844
Man behöver inte ha behov för dra tungt för att det ska bli problem med B96.

Det är folk som frågat om de får låna något av mina släp för att flytta en soffa, köra löv till tippen eller dra upp en lite roddbåt ur sjön.

Små lätta saker som tillsammand med mina släp inte kommer väga ens 1000 kg. Men tyvärr, det går inte för totalvikten blir för mycket.

Samma som när man tar ett halv körkort, bara för automat, sen står man där och ska hyra bil på Kanarieöarna och de har bara manuella inne.

Fattar inte varför folk är rädda för teoriprovet, det läser man ju in på någon kväll och en helg innan.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]