Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1509486
Jag går i tankar att ta B96 nu under hösten, det finns dessutom en hel del tider lediga de närmsta månaderna.
Vet att många föredrar BE, men B96 räcker gott för mig.

Som jag har förstått det så måste totalvikten av bil + släp vara över 3500 kg men inte över 4250 kg.
Min bil har en totalvikt på 2200 kg enligt Transportstyrelsen.
De allra flesta företag som kan bistå med ett lastat släp (lastat och utkört till uppkörningsplatsen) på över halva maxlasten har endast släpvagnar med en totalvikt på 1300 kg.

Dessa släp är väl i mitt fall ganska värdelösa, då jag behöver komma över 3500 kg, eller tänker jag helt tokigt?
Min tanke är att jag måste hitta ett lastat släp som har en totalvikt på någonstans mellan 1301-1799 kg, då bilen får dra 1800 kg.

Är jag helt ute och cyklar eller är jag inne på rätt spår? :-)
#1509501
Yngsta dottern tog B96 i våras, hon hade köpt ett hästsläp. Vi lastade det och jag fick köra till uppkörningen. Dock godkände inspektören inte handbromsen på släpet (nybesiktigat). Men, där stod ett lastat släp på parkeringen med ett telefonnummer på. Hon ringde, och hyrde släpet för 800 kr. Uppkörningen gick bra, men man undrar ju vems släpet var...... Kanske inspektörens???? Vi hittade aldrig något fel på bromsarna på hästsläpet
Har för mig att reglerna sa' ett tungt släp (totalvikt över 750 kg) lastat till halva max lastvikt. Släpet hon lånade där var inget stort släp. Släpet jag änvände nar jag körde upp för E var lastat med 400 kg alltså torde max last vara 800 kg. Då torde totalvikten hamna på c:a 1100 - 1200 kg. Jag körde en Seat i Golf storlek så det funkade bra.
#1509557
fjohan82 skrev: sön 21 aug 2022, 01:29 Min tanke är att jag måste hitta ett lastat släp som har en totalvikt på någonstans mellan 1301-1799 kg, då bilen får dra 1800 kg.

Är jag helt ute och cyklar eller är jag inne på rätt spår? :-)
Det stämmer.... men fundera ett varv till. Jag har 3 vänner som alla tog B96. Men alla nu bytt till samma bilmodeller men lite nyare och nu var det hybridmotor i dem där batteriet väger en hel del så alla 3 fick gå och ta BE nu i vår. Surt,
Om man u ändå gör sig omaket med att söka tillstånd köra upp, betala för nytt körkort fixa foto osv så är ju skillnaden minimal i ansträngning.
#1509608
Är väl bara uppskrivningen som skiljer, alltså det minst svåra i processen. Det är ju uppkörningen som är det svåra. Dessutom har jag för mig att han man körde upp med ställde teorifrågor under kontrollen av släpet innan körningen. Ställer dom såna frågor vid B96-uppkörning också, så lär man ju behöva plugga teori ändå.

När jag tog B gick jag aldrig på trafikskola. Men när jag tog BE tog jag en lektion, mycket för att få möjlighet att hyra deras ekipage till uppkörningen.

Skulle du hamna i en amerikansk pickup någon gång måste du ha BE, eftersom dom ensamma ofta har en totalvikt på 3500 kg. Så kärra från 751 kg = BE.

Tips till när du övar är att köpa några koner på Jula eller liknande och öva med. Fast jag trodde jag var ganska duktig på att backa med släp så krävdes det en del övande för att bli någorlunda säker på att klara det utan omtag.
#1509612
GustavE skrev:Är väl bara uppskrivningen som skiljer, alltså det minst svåra i processen.
Det är samma teori som för "vanligt" körkort + allt med vikter och liknande som hör till släpet. Vilket verkar vara "skrämmande" för en del.... Men är otroligt nyttigt om det är några år sedan man tog körkort. I mitt fall nästan 40 år :-o :-o för mig var körningen inga problem, har kört ganska mycket släp under åren. Skaffade E kort för få behörighet köra (nästan) lagligt med min båt på trailer (c:a 1800 -1900 kg). Innan var det olovlig körning, numera är det "bara" överlast på trailern. Och, det känns bra att kunna låna vilket släp som helst till vilken bil som helst.
#1509643
Man har tagit bort konbanan på BE numera. Allt som behövs är att kunna backa in i en parkeringsruta mellan 2 bilar. Sen förstås körning i trafik och säkerhetskontroll.

Instämmer i alla som säger att om man ändå ska köra upp - gå för BE
#1509649
Tack för alla tankar och synpunkter.
Körningen tror jag inte kommer vara något problem, idag kör jag runt 3000 mil/år och har tidigare varit yrkeschaufför för C och D-fordon och kört runt 12-15000 mil/år. Idag jobbar fortfarande med trafik, men mer på en teoretisk nivå.
Har även kört en hel del släp och annat kopplat där bak på bilen sen jag tog B-kort för 22 år sen.

Mitt B-körkort tog jag som så kallad privatist, körde väl 2-3 gånger på körskola för att se så allt jag lärt mig var korrekt inför uppkörningen.

Kan jag läsa teori på hemmaplan inför uppskrivning och boka släp på egen hand inför uppkörning så kan BE vara ett alternativ, gå på körskola och lägga åtskilliga tusenlappar på något "BE-paket" är jag inte så värst intresserad av.
#1509664
fjohan82 skrev:Kan jag läsa teori på hemmaplan inför uppskrivning och boka släp på egen hand inför uppkörning så kan BE vara ett alternativ, gå på körskola och lägga åtskilliga tusenlappar på något "BE-paket" är jag inte så värst intresserad av.
Det tror jag inte du behöver egentligen men problemet som gör det lite svårt är ju att du inte får köra dit släpet du ska köra upp med. Du måste alltså engagera vänner som har rätt körkort och ta ledigt en halv dag. Sånt brukar, åtminstone för mig, vara lite svårt. Så jag köpte en lektion och en uppkörning av en trafikskola, tror det landade på 4k totalt. Möjligen mycket pengar för liten ansträngning men alternativet var krångligt. Kände inte någon med släp, inte någon med BE osv.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]