Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1512885
Nix, har fortfarande inte hört något...
Hur lång tid man beräknar från inskickad ansökan till att tillståndet delges hittar jag inga uppgifter om.
Ringa och jaga känns inte lönt, jag jobbar till vardags inom myndighetsvärlden och vet att saker periodvis kan ta tid. Dock inte oskäligt lång tid.
#1512898
Tempo 100 finns inte hos Transportstyrelsen heller, uppenbarligen.
Det är elva år sedan jag tog BE, så hur lång tid det tog då är varken relevant eller något jag exakt kommer ihåg. Jag skulle skaffa intyg på att jag såg något först, minns jag.
#1533134
Ett tag sen jag skapade denna tråd, så hur har det gått?
Jag beställde ett körkortstillstånd, som till slut godkändes. Möjligt att det var lång väntetid helt enkelt...
Efter dess så låg allt nere ett tag, till för några veckor sen då jag fick för mig att spontanboka en uppskrivning för BE.
Idag var så dagen kommen.
Efter att endast ha gjort något random test på nätet helt utan inbladning av någon körskola, stegade jag iväg till Trafikverket.

Hur gick det då? Jo det gick ju förhållandevis bra. :-)
Nu ska bara körningen göras någon gång, det känns som en enklare del i det hela...
.
Provresultat BE.JPG
Provresultat BE.JPG (43.41 KiB) Visad 532 gånger
#1533207
När min fru tog B96 för hästsläp lastade vi släpet med hösilagebalar så att det skulle vara lagom och tillräckligt tungt för uppkörningen, minns inte exakt hur mycket det blev.
Det stökiga var att låna en bil som fick köra släpet till uppkörningen på B-kort för att sedan koppla över till vår bil som hon skulle köra upp med. :-)
#1533223
fjohan82 skrev: mån 06 mar 2023, 17:00 Jag beställde ett körkortstillstånd, som till slut godkändes. Möjligt att det var lång väntetid helt enkelt...
Jag har förnyat mitt mitt tunga körkort. Det tog transportstyrelsen ett helt år för att titta på ansökningen från det jag skickade in handlingen. Inte direkt snabbt jobbat.
#1533815
Bokat uppkörning för BE i mitten på april.
Det blir dock inte här i Stockholm då jag tycker att hyran och utkörning av släpet var för hög.
Istället blir det på en något mindre ort längre norrut där det kostar mindre än hälften att få det lastat, utkört och klart.
Sen är det ju lite lugnare att slippa köra upp här i stan med all stress... :-)
#1533931
VolvoB20 skrev:
fjohan82 skrev: mån 06 mar 2023, 17:00 Jag beställde ett körkortstillstånd, som till slut godkändes. Möjligt att det var lång väntetid helt enkelt...
Jag har förnyat mitt mitt tunga körkort. Det tog transportstyrelsen ett helt år för att titta på ansökningen från det jag skickade in handlingen. Inte direkt snabbt jobbat.
Jag brydde mig inte om att förnya mitt C-kort. Fick det när dom ändrade reglerna på -80-talet (arbetsgivaren frågade om jag ville ha det). Har under åren aldrig kört större lastbil än en Volvo FL distributions bil på -80-talet. Så jag antar att det inte blir fler gänger.... :-D :-D
#1533941
Här är ju en lite märklig regel :
Exempel: Om du har ett B-körkort, som du tagit före den 1 juli 1996, får du köra en personbil med en totalvikt över 3 500 kg. Men om körkortet till exempel återkallats eller blivit ogiltigt av någon annan anledning, gäller inte rättigheten längre. Du måste då ta behörighet C1 eller C för att få köra bil med högre totalvikt än 3 500 kg.

Regeln kallas ”grandfather rights”

Vill du se hela förklaringen från Transportstyrelsen :
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/
#1533987
leiwi skrev:Exempel: Om du har ett B-körkort, som du tagit före den 1 juli 1996, får du köra en personbil med en totalvikt över 3 500 kg.
Det är väl egentligen husbilar (personbil klass 2) som det gäller. Det är väl få "Riktiga" (klass 1) personbilar som ör så tunga.
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]