Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pontusstyf
Tjena!

TL;DR: Vad är definitionen av en dimljusstrålkastare fram?

Jag har eftermonterat dimljus fram på min V70 -11 på en separat brytare (utan symbol för dimljusstrålkastare). Dessa dimljus är tonade samt att det sitter LED i.

Min uppfattning är att jag juridiskt sett inte har några dimljus på bilen då det inte är inkopplat som ett dimljus med rätt symbol på brytaren osv (antar att sånt spelar roll).

Dvs om jag blir stoppad av polisen så borde jag bara få böter för att jag har otillåten belysning (i stil med poppys i vindrutan) eller nåt liknande, och inte ombesiktning pga att det är otillåten ändring med LED samt toningsfilm på dimljusen?

Kikat i TSFS 2017:54 men bara hittat dom punkter man kan få nerslag på vid besiktningen (felaktig inkoppling, kan lysa utan att bakre positionslykta lyser bl.a). Vet att det ska finnas en TSFS för hur alla olika slags lyktor ska vara placerade och utformade på personbilar, någon som vet nummer på den?

Skulle vilja veta vart gränsen går mellan en felaktig dimljusstrålkastare och en felaktigt eftermonterad lampa går.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är din bil av senare modell (efter c:a 2000) är din bil helbilsgodkänd. Det betyder att du får inte göra någon ändring på bilen, förutom av tillverkaren godkänt (original) tillbehör som monteras av återförsäljaren. Sedan hur detta fungerar i verkligheten vet jag inte, men det är i första hand bilprovningen jobb att kolla.
Ett dimljus är nog ett dimljus vad du än själv vill kalla det. Och får bara användas på p-ljus och helljus.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Dimljus får ersätta halvljus i dagsljus
Oavsett om det är dimma eller inte :-)
Som extraljus tillsammans med helljus är det nog inga problem. Vad knappen råkar vara märkt med tror jag inte spelar någon roll..
Helbilsgodkännandet lär täcka utrustningsvarianter både med och utan dimljus..

Jag fick ombesiktning pga att jag hade icke godkända (Vparts) led-insatser i de originalmonterade dimljusen (v70 -00). Spelar ingen roll om de fungerar eller inte, sitter de där måste de vara typgodkända hävdade Opus. Folk här hävdar motsatsen men det hjälper ju liksom inte :-D
Så hädanefter byter jag till originalinsatserna när det blir besiktningsdags.. och undviker Opus :-)
Cox skrev: fre 19 aug 2022, 18:30 Går ju som extraljus, skulle jag säga.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Ja något i den stilen borde det vara/vill jag att det ska vara. Möjligtvis arbetsbelysning då ett extraljus måste vara kopplat på ett visst sätt till skillnad från arbetsbelysning som man verkar få ha kopplat på så sätt som jag kopplat. Och andra sidan sett, vem bestämmer om det är ett dimljus eller arbetsbelysning? Fast då får man säkerligen inte ha tonat etc.

Däremot "stylingbelysning" som man bara har tänt när bilen står parkerad/inte framförs på allmän väg. Det är ju tillåtet såvida polisen inte anser att mina dimljus är dimljus i juridisk mening, är just det jag vill åt.

Hur defineras ett dimljus/hur ska jag få mina dimljus att räknas som stylingbelysning som endast får användas när bilen är parkerad/inte framförs på allmän väg?
Ponera att jag istället hade otonat och skickat i några starka LED-lampor och anser att det är extraljus (helljus), vad är det då?
Senast redigerad av 1 pontusstyf, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev: fre 19 aug 2022, 18:29 Är din bil av senare modell (efter c:a 2000) är din bil helbilsgodkänd. Det betyder att du får inte göra någon ändring på bilen, förutom av tillverkaren godkänt (original) tillbehör som monteras av återförsäljaren. Sedan hur detta fungerar i verkligheten vet jag inte, men det är i första hand bilprovningen jobb att kolla.
Ett dimljus är nog ett dimljus vad du än själv vill kalla det. Och får bara användas på p-ljus och helljus.
Om jag anser att det är arbetsbelysning då? Är ju annat regelverk när det kommer till det, exempelvis att det är nån slags belysning man kan tända på separat knapp etc.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ärligt talat tror jag inte bilprovningen låter sig luras av att man sätter en etikett som säger "extraljus" på det som av placering, utförande och helbilsgodkännande utger sig för att vara dimljus.
Men jag kan ha fel :-D
Erik Å skrev: fre 19 aug 2022, 22:03 Ärligt talat tror jag inte bilprovningen låter sig luras av att man sätter en etikett som säger "extraljus" på det som av placering, utförande och helbilsgodkännande utger sig för att vara dimljus.
Men jag kan ha fel :-D
Hur funkar det då med underglow etc som är en klockren felaktig belysning som sitter monterad på fordonet men som är tillåten att ha monterad på fordonet som släckt och endast använda när bilen inte framförs i trafik?

Samt så är inte min bil utrustad med dimljus från fabrik, så just min är inte helhetsgodkänd med dimljus. Dom har jag stoppat dit själv och kopplat på strömbrytare och inte på nåt sätt med bilens egna ljusvred.
Användarvisningsbild
av Erik Å
pontusstyf skrev: fre 19 aug 2022, 22:07 ..Samt så är inte min bil utrustad med dimljus från fabrik, så just min är inte helhetsgodkänd med dimljus. Dom har jag stoppat dit själv och kopplat på strömbrytare och inte på nåt sätt med bilens egna ljusvred.
Jag har väldigt svårt att tro att Volvo gjort individuella typgodkännanden för alla tänkbara kombinationer av extrautrustning man kan välja till sin bil. Sannolikt har de typgodkänt en "fullutrustad" bil och sen står det i någon beskrivning att t.ex. dimljus är "optional" dvs bilen uppfyller godkännandet både med och utan dessa monterade.
Så jag tror (OBS spekulation :-), Bilprovningen kan ha en annan åsikt ) att om man sätter dit dem själv så ramlar man in i typgodkännandets definition av dimljus.
Som sagt, Opus var väl envisa med att om dimljus sitter där så måste de vara typgodkända. Om man inte vill göra en ny registreringsbesiktning..
Erik Å skrev: fre 19 aug 2022, 22:23
pontusstyf skrev: fre 19 aug 2022, 22:07 ..Samt så är inte min bil utrustad med dimljus från fabrik, så just min är inte helhetsgodkänd med dimljus. Dom har jag stoppat dit själv och kopplat på strömbrytare och inte på nåt sätt med bilens egna ljusvred.
Jag har väldigt svårt att tro att Volvo gjort individuella typgodkännanden för alla tänkbara kombinationer av extrautrustning man kan välja till sin bil. Sannolikt har de typgodkänt en "fullutrustad" bil och sen står det i någon beskrivning att t.ex. dimljus är "optional" dvs bilen uppfyller godkännandet både med och utan dessa monterade.
Så jag *tror* (OBS spekulation :-), Bilprovningen kan ha en annan åsikt ) att om man sätter dit dem själv så ramlar man in i typgodkännandets definition av dimljus.
Ja det är ju det som är frågan. Får kontakta nån besiktning och fråga om hur det ligger till och om mina dimljus kan räknas som "stylingbelysning". Är inte det tillåtet så borde inte underglow etc vara tillåtet heller då det också är en slags olaglig belysning på en strömbrytare.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]