Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1509012
Hejsan!

Jag letar en bil att ha som vardagsbil, och som jag även önskar kunna dra tex biltransportsläp med. Därför skulle jag vilja att bilen är bränslesnål och får dra 1500kg.

Har sökt på blocket efter lämpliga bilar, och nu har jag ringat in sökandet till några modeller som har snål dieselmotor och får dra 1500kg. Men, där hade jag visst fel, har det visat sig. Samma bil med samma årsmodel och samma motor och samma årsskatt har visat sig variera mellan 1300kg och 1500kg i tillåten släpvagnsvikt.

Är det någon som har en förklaring varför?

Det verkar iaf som att jag nu bara har några få regnummer att välja mellan istället för det stora utbud jag trodde att jag hade att välja mellan. Rätt konstigt.
#1509018
Jag vet inte vad det beror på (kan det ha med utrustningsnivån dvs vikten att göra?), men har du testat att slå in reg.nummer i Transportstyrelsens kalkylator?
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx

Du får gärna länka två bilar som det skiljer vikt på, lättare att försöka förstå då...
#1509024
Jag testade kalkylatorn, och hittade något intressant.

Den ena bilen har totalvikt 1800kg och max släpvagnsvikt 1300kg. När man slår in den i kalkylatorn med ett släp på totalvikt 1500kg står det att man bara får lasta släpet till 1300kg.
Den andra bilen har totalvikt 1800kg och max släpvagnsvikt 1500kg. När man slår in den i kalkylatorn med ett släp på totalvikt 1500kg står det att man får lasta släpet till 1500kg under förutsättningen att ekipagets totaltvikt blir under 3100kg. Tjänstevikten är 1300kg, vilket innebär att med fullt lastat släp får man högst lasta bilen 300kg, dvs till 1600kg, 200kg under totalvikten.

Kan det vara att tjänstemännen som registrerat bilarna har gjort olika tolkning av reglerna?
Den ena kände inte till att bilen kunde registreras in med släpvagnsvikt 1500kg under förutsättning att ekipaget ligger under 3100kg, och skrev därför in max 1300kg släpvagnsvikt eftersom att skillnaden mellan bilens totalvikt (1800kg) och max ekipagevikt (3100kg) är 1300kg?
#1509025
Det är inget lotteri, men det beror det på vad tillverkaren har satt för gräns. Det är inget som tjänstemän i Sverige har kontroll över.
Varför vill du ha ett biltransportsläp på 1500 kg?? Det är inte mycket bil du får ha på det. Fiat Uno, Ford Ka och liknande.... :-o Jag hyrde ett 2000 kg transportsläp när frugans Passat skulle hämtas. Det var på håret och det var ingen stor bil. 745-an får dra 1800 kg och utan E kort hade jag inte vågat köra. E kort = 6500 kg (om bilen får dra det). Om polisen stoppat mig hade jag fått böter för överlast, hade jag haft B kort hade dom nog tagit kortet på plats.
Har du E kort finns det fler modeller, har du B kort är Subaru Outback en " given vinnare". Om du väntar ett tag så är nya regler på gång igen. Det är tal om att man ske få köra 4200 kg på B kort (i stället för nuvarande 3500 kg
#1509030
Har en hobby att greja med gamla småbilar, så dom är inte så tunga. Släpet får lasta 1050, och det kanske blir tajt någon gång, men oftast inte.
Och sen vill jag inte ha tredubbel årsskatt och en daglig bränsleförbrukning på det dubbla bara för att kunna köra släp ibland.
#1509031
lennarte skrev: ons 17 aug 2022, 15:17 Det är inget lotteri, men det beror det på vad tillverkaren har satt för gräns. Det är inget som tjänstemän i Sverige har kontroll över.
Det är som sagt samma bilar, samma tillverkare, samma modell, samma motor. Men ibland är de reggade 1300 och ibland 1500. Det står också lite olika uppgifter på bilarna. Ibland står det "max 75kg kultryck" och ibland står det inte detta. Så det måste vara någon tjänsteman som knappar in uppgifter för hand, och det blir lite olika beroende på vem som gör detta, verkar det som.
#1509032
bjn skrev:
lennarte skrev: ons 17 aug 2022, 15:17 Det är inget lotteri, men det beror det på vad tillverkaren har satt för gräns. Det är inget som tjänstemän i Sverige har kontroll över.
Det är som sagt samma bilar, samma tillverkare, samma modell, samma motor. Men ibland är de reggade 1300 och ibland 1500. Det står också lite olika uppgifter på bilarna. Ibland står det "max 75kg kultryck" och ibland står det inte detta. Så det måste vara någon tjänsteman som knappar in uppgifter för hand, och det blir lite olika beroende på vem som gör detta, verkar det som.
Automat eller manuell? Det skiljer också när det gäller dragvikt,. Taklucka, bränslevärmare och övrig utrustning tas också i beräkning vid dragvikt.
#1509063
Kört lite släp med föräldrnas gamla V50 1.6d, det var trean i uppförsbackarna och gasen i botten...

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]