Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1509310
Det är inte så att du kan härleda alla med 1300 kg till ett period för registrering och 1500 kg till en period. Kanske Volvo ändrade sitt typgodkännande någon gån tä ker jag
#1509314
Nu vet jag inte hur dom gör idag, men min Volvo 745 vägde enligt "pappren 1480 kg (tjänstevikten) och en total vikt på 1980 kg detta är (enligt bilprovningen) samma på alla Volvo 740 av "min" generation. Körde och vägde den och det visade sig att den vägde c:a 1500 kg. Då gjorde jag en reg.besiktning p.g.a fel tjänstevikt (ville kunna dra ett 1500 kg släp lagligt). Ny tjänstevikt blev då 1580 kg (bilen 1510 kg och förare (alltid 70 kg). Men då minskade max lastvikt med 100 kg för den av fabrikanten satt max bruttovikt går ej överstiga. Min 745-a är betydligt mer utrustad än "standard" 740, bl.a 16V motorn med dubbla kamaxlar, hydrauliska ventiltryckare, 2 st balansaxlar med en extra kuggrem. Och det är bara motorn, sedan är där all annan utrustning som bara finns på "min". Det finns givetvis på andra 745-or också, men när modellen "typades" var det en lågt utrustad modell för att få ner "skattevikten". Så gjordes det på "den tiden", hur dom gör nu vet jag inte, dagens bilar är ju "helbilsgodkända" så du kan inte motera på vad du vill för saker.
#1510084
Varför ändrar det släpvagnsvikten med 500kg?

Jag har även sett detta på andra bilar. I princip samma vikt, skiljer 20 kg kanske. Men 200kg skillnad i släpvagnsvikt. Och sedan andra bilar med 80 kg skillnad i vikt, men samma släpvagnsvikt.
#1511216
Ja, nu var jag ju inte med när släpvagnsvikten sattes. Men man ska kunna göra ett antal starter i en viss lutning inom en viss tid. Det kan naturligtvis vara olika vad biltillverkaren anser att bilen ska klara, och får godkänt för typprovningen för olika modeller.
Många godkännanden av maskiner har jag varit med om i mitt yrkesliv, men inte typprovning av bilar. Men om det är samma godtycke och lika beroende på vilken person man träffar från certifieringsföretagen som jag har upplevt under 35 år, då är det inte alls konstigt att det skiljer på släpvagnsvikterna. Det vore mer konstigt om de vore logiska och likvärdiga.
#1511227
På personbilar är det tillverkaren som "bestämmer" dom olika vikterna. Hur det exakt fungerar nu vet jag inte, men sedan omkring 2000 är alla bilar helbilsgodkända och då behövs ju ingen ytterligare typbesiktning. Så där finns inga "gubbar" i varje land som "desstämmer" vad varje bil får dra. Det beror då på vad tillverare anser att den motorn med med den växellådan ska klara av att köra utan allt för kort livslängd. Ökar då (eller minskar) utrustningen på bilen kan vikterna lätt ändras av tillverkaren. Och inte som jag skrev förut om min 740, där gjordes en typbesiktnkng 1984 och den gällde till 1992. Oavsett urrustning och vikt. Förutom då det som monterades efter tillverknkngen, t.ex dragkrok. Då ökade tjänstevikten men bruttovikten mlnskade för totalvikten får inte ändras (1920 kg)
#1511694
Helbilsgodkännandet är en typbesiktning. Den görs inte av tillverkaren själv, utan av ett av resp. land utsett ackrediterat provningsinstitut. Så visst kan tillverkaren sätta en tänkt max släpvagnsvikt, men den ska verifieras. Släpvagnsvikten har heller inget att göra med att tillverkaren tror att bilen ska klara den ett visst antal år eller mil. Det som krävs i EU 1230/2012, som implementerar EC 661/2009 om regler för typgodkännande av fordons vikter och mått är att fordonet ska kunna starta i en backe med minst 12% lutning fem gånger i rad inom fem minuter.

Sätter tillverkaren 2000 kg som max släpvagnsvikt och kopplingen brinner upp i tredje försöket, då är det bara att gå hem och fundera ut vilken lägre vikt kopplingen klarar, alternativt vilken koppling man ska byta till, om det anses viktigt att bilmodellen faktiskt klarar 2000 kg på kroken.

Däremot är det sant att det inte är olika i varje land, utan när väl typgodkännandet är gjort gäller det i hela EU.
Typgodkännanden förnyas så snart man ändrat något som kontrolleras av typprovningen, alltså oftast minst varje årsmodell.
#1511749
Start i backe är ju ett enkelt test för EU typning.

Det viktiga är väl bromtest och krocktest med tungts släp kopplade.

Det är ju det viktigaste att man kan stanna och att man överlever en kock. Att man behöver vänta någon minut extra vid start i en backe för kopplingen ska svalna är ju rätt ointtessant i jämförrlse med att överleva eller ej.
#1511903
Görs det någonsin några sådana krocktest, på en kopplad fordonskombination? Jag har aldrig hört talas om dem i så fall.
Typprovning av släpfordons bromsar görs på släpfordonet. Det ska kunna bromsa sig självt, om det nu har bromsar. Annars ligger det på bilen att kunna få stopp på ett obromsat släp med angiven maxvikt. Därför begränsas också hastigheten på obromsade släp om dragbilen är för liten.

Huruvida man anser sig ha tid att vänta på att bilen svalnar vid start i backe tar inte typprovningen hänsyn till. Jag räknade bara upp de krav som finns.
#1511930
Visst, jag har också endast sett certifiering av start i backe 5 ggr i rad i snabb takt och det är väl det minst viktiga för att dra ett släp.

Bromsförmåga, krockskydd, stabilitet, undanmaöver, överhettmg osv är ju 1000 ggr viktigare men inget man certifierar viket är sjukt underligt
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]