Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1511952
Lucif3r skrev: tis 13 sep 2022, 04:50 Fast och andra sidan är det ju ett bra sätt att stressa kopplingen på så man vet att den håller.... Tappa kopplingen i en uppförsbacke med massor med bilar bakom sig är ju inget kul scenario.
Nej visst, men det är ju en skitsak om man tex tittar på vad som händer vid en krock.

Kommer dragstången på släpet försvinna in under golvet i bilen och deformationszonerns bak fångar upp släpet lite snyggt när det träffar bilen. Eller kommer dragstången pressas upp och in i passagerarutrymmet och massakrera de åkande.

Jag tycker det är viktigare att testa än om kopplingen blir varm

Men det är kanske för dyrt att prova.
#1511967
Det är ju bilen som certifieras för sin startförmåga.
De andra punkterna du nämner antar jag du menar bil med kopplat släp? Det blir genast för många möjliga kombinationer för att det ska vara genomförbart.

För övrigt har jag själv provat vad som händer om bilen står parkerad med kopplad husvagn och blir påkörd bakifrån av en personbil. Husvagnen blev skrot, bilens dragkrok likaså. Bilen han körde hamnade också på skroten.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]