Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jasblo
#1505592
Detta blir dagens i-landsproblem...

Jag har en Volvo v60 t6 recharge från 2021 samt en Volvo v90 D4 från 2018.

V60 har jag haft lite över ett år men ännu inte gjort några längre resor med (mest jobb och några 40-50mil resor).
V90 har gjort dryga 12000mil.

Vi ska nu på semester och jag tänker lite utifrån ett förbrukningsperspektiv. Vi kommer att vara 4 personer + hund i bilen. Vi kör takbox för att få plats med packning då hunden tar dryga halva bagaget.

Resorna kommer att bli på två längre dagar (hem och dit). Det är dryga 110mil enkel väg så ingen laddning efter vägen.
På plats blir det kortare resor där jag kommer att kunna ladda batteriet för kortare resor.

Kan även tilläggas att V60 är tjänstebil dvs ingen kostnad för däck, service osv. Men låt inte detta väga in för mycket.

Fördelar V60 är väl det lilla batteriet man kan nyttja väl framme. Men hur är denna på långkörning i hybridläget när batteriet är "tomt"? Nackdelen är att den är lite mindre.

V90, ja den är väl beprövad och stor. Kan nog få ner förbrukning till så lågt det går med ovan beskrivning.

Hur hade ni gjort?
Användarvisningsbild
av bem
#1505680
Personligen hade jag tagit Er V90 med lite bättre utrymme. Hybriden passar ju bättre för kortare resor om man vill köra lite på el. Tar sin tid ladda ett hybridbatteri. Du spar säkert några kronor i bränslekostnad med V60 men en diesel är ju rätt snål. Har en V90 själv (laddhybrid -22:a). Lycka till i valet av bil för semesterresan.
#1505690
Ändå rätt gott att ha en bil som täcks av nybilsgaranti på semestern, om det nu skulle göra nån skillnad.
Men man åker väl betydligt sämre bak i v60
#1505841
Läste och funderare lite mer. Tänkte också lite på garantin men har aldrig någonsin behövt använda, visst skulle något kunna hända men har en assistans på v90 också.

Det slutade dock med v90 av olika anledningar. Körde upp fullt lastad plus hund (samt takbox!). Snittade 0.57 vilket jag är nöjd med! Mest som kuriosa hade med mig min syster med familj i en passat alltrack (utan takbox). Den gick på 0.49 och hade rent krasst inte behövt stanna för tank på de 113 mil vi körde under natten. Alltrack har dock lite mer tank än v90 om jag förstod siffrorna rätt.

V60 är mindre men barnen har stolar bak så just komforten för barnen är oförändrad. Men platsen mellan barnen för drickor, hörlurar osv är bättre. Tror inte v60 hafe gått under 0.7-0.8 med takbox. Kanske mer.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]