Fast, det där "tar inte lång tid att byta" beror ju väääldigt mycket på hur fastrostade bultarna till okhållarna är
Men det är ju sådana risker man får ta när man skruvar själv... Om något jävlas så står man där och måste köpa nya verktyg, delar, etc för att lösa problemet, och vänta på dom, samtidigt som man har en obrukbar bil.
Den delen "slipper" man ju om man lämnar in på verkstad....... Men det kostar ju därefter också.... Lämnar man bilen på verkstad så betalar man ju inte bara för delar + arbete, utan även för verkstadsplats, verktyg och kompetens(.. nåja) att använda verktygen rätt och lösa problemen som kan uppstå.
Hur många här har liksom en komplett verkstad hemma? svets, kompressor, lyft, bultsortiment, induktionsvärmare, gasbrännare, alla hylsor i alla dess former, specialverktyg, datorutrustning, centreringsdon osv osv... Inte många, är min gissning.
Dom flesta är nog glada om dom har tak över bilen där dom parkerar, några andra är glada om det är väggar + port också, och färre än så har lyxen att ha utrymme att utföra stora jobb på(där räknas väl jag numera..) med plats för maskiner osv. Och ännu färrre har lyxen att ha en lyft(... vill ha... men för lågt i tak :( ).
För att återgå till skivbyte... Ja, det är ett snabbt och enkelt jobb - någon enstaka timme för den ovane typ... Men, om något börjar jävlas(fastrostad bult, runddragen bult, bult som går av, fastrostad bromskolv, etc) kan det likaväl ta flera dagar att få tag i det man behöver för att åtgärda och göra klart jobbet.
Det är inte alltid det är en dans och gröna skogar att skruvar själv.