Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1503394
Precis som Lucif3r skrev. det är oljeplugg men vissa hemsidor kan man inte skriva "Oljeplugg" då den inte existerar i deras namn..
Ibland kallas den även Tätningsring(bara själva tätningen/packningen): https://www.trodo.se/tatningsring-oljea ... ng-247-804 och sen har du den avtappningsplugg/oljeplugg/låsskruv där du får både oljeplugg/låsskruv samt packning/tätningsringen: https://www.trodo.se/lasskruv-oljetrag-fa1-862-365-011
Självklart är det ingen "måste" om oljepluggen är fint. viktigaste är väl packningen givetvis.

Förr hade trodo.se en katalog man kunde klicka och få fram art.nummer på alla delar men dessvärre tog dom bort den.. nu använder jag denna: https://volvozone.eu/ och det har gett mig exakta artnummer till respektive delar.
av Erik Å
#1503437
mikkiz skrev: mån 27 jun 2022, 13:08 Ringde Bilia häromdan och ville ha pris på bromsskivor och artikelnummer på dessa.
Priset fick jag gladeligen (dyrt) men art nr vägrar de ge ut.
Är det så här hos alla volvo återförsäljare nuförtiden? :-(
De har väl insett att folk ringer bara för att få artikelnummer för att kunna beställa på nätet sen :P

Oljefilter och packning till pluggen brukar jag köpa Volvo original (till gammal B5244S2), kostar typ 120kr tillsammans.. Man sparar bara några tior på att köpa piratfilter av okänd kvalitet, jag tycker inte det är värt risken. För luft- och kupefilter däremot (samt broms- och framvagnsdelar) handlar jag välkända märkesgrejer på nätet, gillar trodo och mekster.
Biltema säljer en massa skräp men deras syntetoljor (tillverkare Carlube) är faktiskt prisvärda och fungerar utmärkt, har åkt på dem i 15 år.
Destruktionsavgift slipper man märkligt nog när man lämnar spilloljan som privatperson på återvinningsanläggningen! :-) Verkstan fakturerar destruktionsavgift!
av Lobocut
#1503441
Om Bilia vill vara fittiga, så kan du vara fittig tillbaka. Det hade hade jag varit.

Om du inte har för långt till Bilia, då hade åkt dit och sagt att du vill köpa detta. Dom går då sedan och hämtar. När dom kommer tillbaka med alla grejer, så tar du bara kort på artikelnummer på alla kartonger. Sedan säga att du ångra dig, och gå därifrån.

Jag tror att dom har att man kan ångra sig, och lämna tillbaka, i obruten förpackning, när man handlar i butiken. Jag är dock osäker på detta. Skulle det vara så, så är det ju bara att betala för delarna, och sedan ta kort på artikelnummer, i butiken. Och sedan lämna tillbaka dom 5 minuter senare.

Bytte själv skivor och klossar runt om på min bil i våras. Bilia ville ha 11 000-12 000kr för detta, med arbete och delar. I helvete tänkte jag, och beställde fyra nya skivor (Brembo) och klossar (fram Brembo och bak ATE), från Autodoc. Det gick på ca 2 800kr. En besparing på ca 8 000-9 000kr.
av Lobocut
#1503478
Lucif3r skrev:11-12k för ett bromskive/belägg byte!? Det är ingen dålig timpenning det inte...
Ja, det är rätt mycket. Här har du ännu ett exempel, på en V90. Här ville verkstan ha 7 000kr, för att byta skivor och klossar bak. Dock osäker på om det var Bilia, kanske är Skobes.

Det går att spara många tusenlappar, om man vill engagera sig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1503484
Jag förstår ju att det inte riktigt går att jämnföra med mina gamla bilar, men förfasen, för 7k så kan jag ju byta ut hela! bromssystemet på nästan 2 bilar :-/ (~2.5k/4ok, ~1.5k/4 skivor, ~200kr/handbromsbackar, ~300kr belägg runt om, monteringsdetaljer ~100kr)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]