Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1503493
Skobes har nästan samma pris som Bilia skulle jag säga. har servat hos dom x antal år och när motoroljan låg på cirka ~100kr/l (då gick en vanlig service(olje- och luftfilterbyte på ~1600-1800kr inklusive arbete) och nu ligger det mellan 2000-2500kr. samt 10% med Skobeskort. idag ligger det på 280-300kr/l för oljan. Och att byta bromsar och belägg fram o bak bara material ligger över 4000-5000kr exklusive arbetet som säkert går på 3000-5000kr+ , Förvånar mig inte alls.
av UnleashFusion
#1503561
mikkiz skrev: ons 29 jun 2022, 21:39 2000-2500kr för olje och luftfilterbyte?
Bilia skulle ha 6300kr!!
Kan imorgon eller nästa vecka åka till Skobes och få prisförslag på vad det kostar, var ändå 2år sedan jag servade min bil där. Då det skulle gå på nästan 4000kr för en olje-, luft och kupéfilter. Köpte då istället hem material och gjorde det hos min lokala verkstad som tog 500 eller om det var 800kr för jobbet.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1503577
Har nu iaf köpt olja (castrol edge professional 0w20) mahle oljefilter och bosch aktivt kupefilter.
KupeFiltret bytte jag idag, olja blir nästa vecka..
Och bromsbeläggen vid tillfälle.
Sen att det e kul å skruva lite e ju bara en bonus :-)

Vad e bäst å använda att smörja in ”öronen” på beläggen med?
Alltid använt kopparpasta. Har en gammal tub i garaget men tänkte köpa nytt.
Eller är det bättre å köpa nåt fett eller keramisk pasta?
Användarvisningsbild
av bem
#1503682
Kopparpasta använde jag alla år jag meka själv med mina bilar och bromsarna på dem. Beprövat och fungerar. Kanske det finns nåt annat som är ännu bättre numera men det har jag inte koll på.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1503705
VA! Är det billigare att köpa delar löst och skruva själv, jämfört med att lämna in bilen på en verkstad?

;)
av Lobocut
#1503786
MartinS skrev:VA! Är det billigare att köpa delar löst och skruva själv, jämfört med att lämna in bilen på en verkstad?

;)
Nu har du missat poängen helt. Det handlar om vad det kostar i korrelation till hur simpelt jobbet är. Byta skivor och klossar är ett simpelt jobb, som inte tar lång tid att byta.
Om man då tar 12 000kr för ett sådan jobb, med delar. Då är det inte rimligt. Om inköp an delar är 2 500kr, och jobbet kanske är 2 500-3 000kr, då skulle det vara rimligt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1503839
Fast, det där "tar inte lång tid att byta" beror ju väääldigt mycket på hur fastrostade bultarna till okhållarna är :P
Men det är ju sådana risker man får ta när man skruvar själv... Om något jävlas så står man där och måste köpa nya verktyg, delar, etc för att lösa problemet, och vänta på dom, samtidigt som man har en obrukbar bil.
Den delen "slipper" man ju om man lämnar in på verkstad....... Men det kostar ju därefter också.... Lämnar man bilen på verkstad så betalar man ju inte bara för delar + arbete, utan även för verkstadsplats, verktyg och kompetens(.. nåja) att använda verktygen rätt och lösa problemen som kan uppstå.

Hur många här har liksom en komplett verkstad hemma? svets, kompressor, lyft, bultsortiment, induktionsvärmare, gasbrännare, alla hylsor i alla dess former, specialverktyg, datorutrustning, centreringsdon osv osv... Inte många, är min gissning.
Dom flesta är nog glada om dom har tak över bilen där dom parkerar, några andra är glada om det är väggar + port också, och färre än så har lyxen att ha utrymme att utföra stora jobb på(där räknas väl jag numera..) med plats för maskiner osv. Och ännu färrre har lyxen att ha en lyft(... vill ha... men för lågt i tak :( ).

För att återgå till skivbyte... Ja, det är ett snabbt och enkelt jobb - någon enstaka timme för den ovane typ... Men, om något börjar jävlas(fastrostad bult, runddragen bult, bult som går av, fastrostad bromskolv, etc) kan det likaväl ta flera dagar att få tag i det man behöver för att åtgärda och göra klart jobbet.

Det är inte alltid det är en dans och gröna skogar att skruvar själv.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]