Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikkiz
#1503296
Ringde Bilia häromdan och ville ha pris på bromsskivor och artikelnummer på dessa.
Priset fick jag gladeligen (dyrt) men art nr vägrar de ge ut.
Är det så här hos alla volvo återförsäljare nuförtiden? :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1503310
VIDA är väl bäst som lekman, om bilen/arna man är intressad av är äldre än ~2015 iaf.

Låter väldigt märkligt att dom inte ville ge ut art. nummret dock... Måste varit en riktigt gringubbe eller sommarvikarie :-D
Artikelnummret står ju på kartongen/påsen delen kommer i, så det är ju liksom ingen industrihemlighet som folket absolut inte får veta...
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1503362
Jadu pratade med 2 olika personer, samma svar.
Det är som det är.
Men jag kommer hålla mig borta från Bilia Om dom inte vill ha nya kunder/ va hjälpsamma.

Passade även på fråga priser på service. Olja+filter och kupefilter närmare 6300kr.
Är det rimligt? Jag tycker det låter himla dyrt.
Får serva själv :-D
Användarvisningsbild
av batmac
#1503365
Rimligt är väl alltid svår fråga, hos en Volvohandlare är det nog det. Kanske billigare hos andra verkstäder.

Jag vet inte hur jävligt kupéfiltret är, men när jag bytte olja och filter på min Passat senast så gjorde jag det själv. Det var första gången jag bytt det på en bil någonsin och jag landade på 1100kr för kalaset.

Material (olja, filter, plugg): 650kr
GDS-hall: 300kr
Verktyg (Fick köpa en ny hylsa och förlängare): 150kr

Att göra det själv kommer ju alltid vara billigare i rena pengar, men det handlar väl om hur man värderar sin tid också och hur krångligt jobb det är.
av UnleashFusion
#1503370
mikkiz skrev: tis 28 jun 2022, 11:03 Jadu pratade med 2 olika personer, samma svar.
Det är som det är.
Men jag kommer hålla mig borta från Bilia Om dom inte vill ha nya kunder/ va hjälpsamma.

Passade även på fråga priser på service. Olja+filter och kupefilter närmare 6300kr.
Är det rimligt? Jag tycker det låter himla dyrt.
Får serva själv :-D
Priser är "rimligt" enligt märkesverkstad, Motoroljan ligger på 280-300kr/liter, filter runt en hundring eller 200. och kúpefilter minst 700-800k/st. samt arbetskostnad som ligger runt ~2000-3000kr för servicen.

som Batman skrev är det billigast om du köper service-kit och server själv för "lägsta" kostnad.. annars handla hem material och sedan kolla med en lokal verkstad, så sparar du fortfarande flera tusen jämfört med märkesverkstad-priserna. Samma med bromsskivor&belägg.

handla från t.ex. trodo.se Bosch/Mann-Filter/Knecht/Mahle-märke för olje-, luft-, och kupéfilter samt en "avtappningsplugg" när du söker på hemsidan (går säkert under 900kr och sedan motorolja från Oljemagasinet så skulle jag gissa på att service-material går på max ~1500kr.
Användarvisningsbild
av mikkiz
#1503373
Med dem priserna får jag fortf arbkostnad till ca 3500-4000kr vilket inte känns rimligt för 45min jobb max? Helt sjukt egentligen.

Jo har precis beställt bromsbelägg och olja filter och kupefilter från trodo.

Ca 1300kr för bromsbelägg runt om och ca 1400kr olja oljefilter och kupefilter.
Sen köpte jag även oljefilteravdragare från vparts för 130kr.

Avtappningsplugg, vilken menar du?
Köpte packning.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]