Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1501807
Det går i riktning mot mindre och mindre bonus både för rena elbilar och laddhybrider. Och tuffare krav för att överhuvudtaget få del av bonusen. Rätt eller fel men på lång sikt borde kanske all bonus bort funderar jag, hur många år in i framtiden kan alltid diskuteras. Skall bli intressant se hur detta påverkar bilars utrustningsnivå och grundpris i framtiden på t.ex. Volvobilar. En elbil eller laddhybrid för 700 tkr där gränsen går för att överhuvudtaget få bonus enligt nya reglerna: ja det blir i regel rätt välutrustade bilar vid den prisnivån. Men det är ju inga problem sätta i lite kryss och komma upp i en miljon på en del Volvobilar numera. Men har man råd med så dyr bil blir ju en bonusen lite som en droppe i havet, eller väldigt få procent av priset på bilen. Man får väl gå tillbaka till argumenten varför bonusen på elbilar och laddhybrider infördes en gång i tiden. Bilar med låga koldioxidutsläpp skall belönas lite. Och övergången till elbilar skall underlättas något. Staten vill allteftersom få färre fossilbilar som rullar på våra vägar och därmed mindre koldioxidutsläpp från bilåkandet.
Så har i alla fall jag uppfattat argumenten.
Dock kommer väl de som beställt nya bilar som skulle fått max miljöbonus enligt dagens hyfsat generösa bonusregler drabbas ekonomiskt en del när det nu är såna långa leveranstider på t.ex. Volvo laddhybrider och rena elbilar. De som skall ha sin bil på Privatleasing eller Care by Volvo får se sin månadskostnad stiga rejält med de nya reglerna. Det kan kanske bli lite knepig ekonomisk situation för en del när bilhyran blir rejält högre, kanske inte alla planerat och räknat med det och inte riktigt har marginalerna för att ta den smällen. Det går väl lite i fel riktning för många elbilar hos en del tillverkare (mycket beroende på den höga inflationen): raskt dyrare bilar, och i kombination med att bonusen sänks slår det från två håll mot köpare eller hyrestagare ("leasing") av bil. Blir det för dyrt för gemene man skaffa elbil kommer man ju inte välja det nästa gång man byter bil. Innehållet i plånboken räcker ju bara så långt. Kan bli snudd på lite klassfråga att åka elbil eller inte. Hoppas inte det men man ser ju lite tecken i skyn som kan bära därhän, kanske. Det vore väldigt synd.
av Malmstroem
#1501813
På det hela är jag inte heller någon anhängare av bidrag och subventioner.

Men den här uppdelningen tycker jag personligen är lite märklig. Köper du en elbil för 699.000 så får du 70.00 för att du är så miljövänlig. Köper du en bil för 700.000 får du INGENTING i bidrag för då har du råd att betala den själv. Jag är relativt säker på att även den person som köper en bil för 699.000 skulle ha råd att köpa den själv. Det elbils-bidraget gör är att köpare av bilar i den prisklassen i större utsträckning väljer elbil -- bidraget är tillräckligt stort för det.

Jag trodde också att det var det som var meningen med bidraget -- att fler skulle välja elbil. Nu blir det mer som ett klassiskt svenskt Jante-bidrag...

Resultatet torde bli att fler som väljer att köpa dyrare bilar väljer en fossilbil, eftersom den relativt sett blir mer fördelaktig.

Jag har själv beställt en elbil som kommer att drabbas. Lyckligtvis har jag en arbetsgivare som har valt att ta kostnaderna för den här typen av förändringar. Min kostnad för bilen förändras inte, även om den blir dyrare än tänkt. Däremot skulle jag i dag inte få beställa samma bil -- eftersom den hamnar över den TCO som vi har att röra oss inom.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1502277
Malmstroem skrev: fre 10 jun 2022, 18:19

Resultatet torde bli att fler som väljer att köpa dyrare bilar väljer en fossilbil, eftersom den relativt sett blir mer fördelaktig.
Vem i hela världen beställer en ny diesel eller bensinbil idag. Det övergår mitt förstånd. Efter valet lär skatten åka upp, sanktionerna öka och bränslepriserna fara upp i himlen och staten kommer sätta skottpengar på alla bilar som inte är rena elbilar.

Visst vi som inte har råd med en ny svindyr elbil får harva vidare i våra gamla bilar, men att köpa ny bensin eller diesel måste vara hål i huvudet när man tänker vad som är på väg.
Användarvisningsbild
av Derank
#1502281
Det förstår du väl att det sälja massvis med nya diesel och bensinbilar varje dag , Svensson, Taxi, Polisen, kommuner, transportbilar, Vägverket osv osv osv osv

Jag skulle lätt köpa en ny diesel idag om jag skulle byta, finns ju inget alternativ till XC60 för rimliga pengar iaf. Jag sklle aldrig lägga 800k på en elbil om jag så hade råd, aldrig
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502285
VolvoB20 skrev:Vem i hela världen beställer en ny diesel eller bensinbil idag. Det övergår mitt förstånd
Det finns mellanting, typ vår nya Subaru XV (finns flera märken och modeller). Den går att köra på el, bensin eller etanol. Skatten på den är 1100 kr om året. Nackdelen är att batteridriften har låg kapacitet, fördelen är att den inte går att ladda med sladd utan den laddar medan du kör. Nackdelen är att den bara får dra 1400 kg (automatlåda) fördelen är att jag då måste ha 745-an kvar :-D :-D. Nackdelen är att jag kan inte välja när jag vill köra på el, fördelen är att den väljer själv. Och fler fördelar, den är högre (vi är båda nu gamla och stela) den räknas som SUV (lite överdriver kanske), har konstant 4-hjuls drift (frugan kom till jobbet i vintras när många stod still på vägen) och är allmänt trevlig att köra 150 + 20 hk och 7- stegad variomatic (typ DAF eller dagens mopeder) automat växellåda.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1502334
Derank skrev: ons 15 jun 2022, 18:28 Det förstår du väl att det sälja massvis med nya diesel och bensinbilar varje dag , Svensson, Taxi, Polisen, kommuner, transportbilar, Vägverket osv osv osv osv

Jag skulle lätt köpa en ny diesel idag om jag skulle byta, finns ju inget alternativ till XC60 för rimliga pengar iaf. Jag sklle aldrig lägga 800k på en elbil om jag så hade råd, aldrig
Jag skulle inte heller lägga 800k på en elbil för jag vill inte lägga så mycket pengar på ny bil i nuläget överhuvudtaget .

Men OM jag nu hade bestämt mig för att lägga ut 800K så hade det troligtvis blivit på en elbil.

Att lägga 800 k på en sprillans ny bensin/diesel i dagsläget känns som en helt galen investering med risk för extrem värdeminskning när bränslepriser kommer klättra vidare uppåt efter valet pga råvarupriser och tokskatter på bränsle och fordon från S/Mp/V/C efter valet. Kommer man ens ha råd att köra en sådan och kommer den gå att sälja överhuvudtaget. Det enda som håller liv i marknaden nu är väl att det är oändlig väntetid på en elbil. När proppen går ur där och man får fart på produktionen kommer ju marknaden svämmas över av begagnade bensin/dieselbilar när folk byter till el i panik och dumpar sina nuvarande bilar.
av Malmstroem
#1502340
Det är svårt att spå över framtiden. Dieselbilen har dödförklarats tidigare -- men de som köpte en ny diesel för några år sedan, och säljer idag har haft billigt bilägande. Utbyggnaden av laddinfrastrukturen kopplat till olika körprofiler gör att alla inte kommer att kunna köra elbil under överskådlig framtid.

Sedan kan jag nog tycka att de som köper bilar för kring en miljon främst köper dem för att de vill och kan -- inte att de behöver dem. Att det säljs många dyra elbilar nu har mycket att göra med att det är ekonomiskt fördelaktigt. Du får en betydligt roligare elbil för samma månadskostnad jämfört med en fossilt driven bil.

Jag har en elbil beställd, men har i alla fall tittat på att byta ut nuvarande XC90 -17 mot en nyare diesel (t.ex. LandCruiser 150). Det har stupat på kostnad och tillgänglighet. Skatterna går upp i närtid, och hade jag kunnat få tag på en bil innan höjningen tror jag inte att månadskostnaden varit extremt hög när jag väl skulle sälja bilen om några år.

Nu är det väl troligt att även om subventionerna till elbilar går ner, så kommer fossilt drivna bilar att bli ännu dyrare -- men det enda jag är säker på är att det är svårt att spå framtiden när det gäller priser på begagnade bilar. Det är utan tvivel en föränderlig värld vi lever i.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]