Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Raketn
#1501444
Hej. Har i dagarna fått ett erbjudande från Dinbilgaranti.se. Där man erbjuder förlängning av fabriksgaranti upp till 5 år. Är det bara bluff eller ok. Är det någon som har nån info om detta.
Mvh Tobbe.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1501449
Dessa typer av garatier brukar i princip vara omöjliga att få ut några pengar på. Läser man villkoren får felen inte bero på yttre åverkan (typ stenskott eller fukt) och man måste välja den verkstan de säger och ligga ute med pengar till dess de godkänt skadan.
av Malmstroem
#1501450
Det händer att jag får liknande erbjudande. Numera åker de direkt i papperskorgen utan att jag läser dem. En tid så tittade jag på villkoren innan erbjudandet slängdes, men jag har insett att det är bortkastad tid.

Jag ser ingen orsak att skaffa dessa "garantier". De kostar betydligt mer än de smakar.
Användarvisningsbild
av bem
#1501452
Hur kan de ge förlängd fabriksgaranti när de inte är tilllverkaren?
Näe, jämför Volvos villkor i fabriksgarantin och villkoren som detta 3:e parts företag har.
Kolla din maskinskadeförsäkring om du har, där täcks rätt mycket, det kan kanske räcka. Om din bil är utanför möjlighet ha maskinskadeförsäkring kanske du klarar dig utan. Själv har jag haft Maskinskadeförsäkring på mina Volvo genom åren och nöjt mig med det när fabriksgarantin gått ut. Har kört Volvo sen 1979, har aldrig behövt nyttja Maskinskadeförsäkringen, dock lite småsaker på fabriksgaranti har det blivit genom åren. Har väl haft lite tur kanske inget allvarligt hänt med de Volvobilar jag haft så Maskinskadeförsäkringen inte behövt nyttjas.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1501457
bem skrev:Hur kan de ge förlängd fabriksgaranti när de inte är tilllverkaren?
Det kan de inte. Det är i princip en fristående motorförsäkring vilket precis som du säger är tämligen bortkastat eftersom det redan finns en.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...