Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1501149
Skulle gärna kört elbil om det funnits en eldriven kombi med bra baksäte , hyfsad markfrigång och som klarar att dra släpvagn utan att laddas var tionde mil.

En elbilskonverterad xc70 eller Santa Fe med 60kWh batteri hade fyllt mina behov .

Att jag vill köra el beror inte på att jag fallit för klimatkyrkans fantasier utan att jag inte vill stödja diktaturer och islamister.
Eventuella ekonomiska fördelar är bara en bonus i sammanhanget.

Att jag hittills inte gått över till elbil är dels pga utbudet och dels pga priserna , jag vill helt enkelt inte betala hundratals tusen för en bil som inte uppfyller mina behov .
#1501234
StefanN skrev:Nu heter ju tråden varför man kör elbil, inte varför man inte kör en...
Jo, jag är medveten om att det är fel överskrift på tråden, men det är lätt att inse att det är minst lika viktigt att veta varför någon inte kör elbil.
#1501267
Anledningar i procent varför jag beställt elbil:

90% ekonomi. Lägger i dagsläget i snitt 9000 kr per månad på bensin. Huvudskäl, övrigt är mer en bonus.

3% inte så skonsamt för bensinbil att stå långa stunder på tomgång, kan kanske bli varm? / eventuell campingmöjlighet i elbil / diskretare att inte stå på tomgång

3% förvärmning/kylning utan att behöva vara orolig för (12v)-batteriet / diskretare

3% närmiljö, alltså att jag själv slipper avgaser när jag står på tomgång i samband med nystartad bil. När den är varm tror jag inte avgaserna i modern bensinbil är så farliga.

1% för att inte stödja mellanösternländer

0% procent för klimatet / greta :P
#1501309
Jag lurar mig själv förstås lite med ekonomin men jag kör huvuddelen på el numera med min V90 T6 Recharge MY22 early. Blir väl ca 100 mil bara i månaden med bilen numera. Har inte blivit så många tankningar i bensintanken under de 9 månader jag kört bilen. Jämfört med en diesel som jag hade tidigare är ”bränslet” el ganska billigt än (jag laddar hemma).
Att jag kan köra mycket på el numera är väl bra för plånboken. För miljön är det en droppe i havet i det stora hela egentligen. Mitt pyttelilla strå till stacken att inte smutsa ner alltför mycket med min bilkörning får det bli.
När allt blir dyrare numera får man se över ”bränslekostnaden” om det går och där är elektronerna från eluttag hemmavid hyfsat billiga än. De som har solceller hemma kan nog köra riktigt billigt med laddhybrid eller ren elbil främst vår-sommar-höst.
Det kanske vore nästa steg med solceller om det blir en ren elbil nästa gång jag byter bil.
#1501372
50% får dubbelt så hög effekt för samma månadskostnad
25% mycket bättre komfort vad gäller ljud och vibrationer
25% miljöfördel med svensk elmix vs diesel
0% spara pengar (för det gör jag inte, kör för lite)

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]