Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1517105
bem skrev:Jag minns när jag höll på med service på egna bilen men det var många år sen nu. Ibland kunde det rent av vara kul och nog var jag nöjd när en service var klar.
Joo, det känns bra i själen men knäna värker...... Ska vila någon dag innan Peugoten kommer och ska ha nya vinterdäck, sedan är det Subarun och 745-an. Och släpet förstås, men där är ju bara halva jobbet :-D :-D också ska det besiktigas :-( :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517507
Subarun har partikelfilter så det är säkert Ok (direktinsprutning, bensinmotor), men garantin går inte ut förrän om 2 år så jag får vänta till dess (3 års gratis service). Volvon går att köra på vad som helst. Den sämsta (lägst klassade) olja som säljs idag har högre klassning än vad som fanns då (1988). Hyundain är direktinsprutst bensin (GDI) , men har inget partikelfilter.
Subaru rekommenderar ACEA A3 eller A5
Användarvisningsbild
av lennarte
#1555959
Dags för service på denna Hyundai I40 igen. Den har nu rullat en bit över 10000 mil och jag funderar på tändstiften. Hur länge håller dessa moderna tändstift igentligen. Hittar inget i service historiken att dom skulle varit bytta. Frugans förra bil (VW Passat 1,8T) hade också iridium tändstift och dom byttes vid 10000 mil. Hittar inget i service eller instruktionsboken om detta.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1555989
lennarte skrev:Dags för service på denna Hyundai I40 igen. Den har nu rullat en bit över 10000 mil och jag funderar på tändstiften. Hur länge håller dessa moderna tändstift igentligen. Hittar inget i service historiken att dom skulle varit bytta. Frugans förra bil (VW Passat 1,8T) hade också iridium tändstift och dom byttes vid 10000 mil. Hittar inget i service eller instruktionsboken om detta.
6000 mil kör VAG nu för tiden, säkert Volvo också men jag kör diesel så tar inte gift på det. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556033
Pratade med henne i går kväll, när hon köpte bilen var det lite strul. Det byttes tändspolar på garantin då den gick lite taskigt och då byttes stiften också, så dom har bara gått c:a 2000 mil. Har idag bytt olja, filter och kupe filtret. Har även felsökt AC anläggningen då den bara blåser varmt på förarsidan. Visade sig vara en ställmotor som gett upp. Får skaffa en, dom är inte så dyra. Men kan vara problem att komma åt att byta
Användarvisningsbild
av lennarte
#1556204
lennarte skrev:Visade sig vara en ställmotor som gett upp.
Hittade på AliExpress. Original Hyundai från Korea för under 500 kr. Original i Sverige 1700 kr.... 🤑🤑
Ska i morgon se om jag kan titta närmare och se om jag kan hitta ett nummer på den innan jag beställer den.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]