Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1498829
Japp, ny bil igen... Äldsta dottern bytte bort den Mazda 6 hon haft några år mot denna Hyundai I40. En riktigt stor bil, känns större än andra dotterns Volvo V90 -17 (som hon nyligen bytt mot en Audi A4 AWD (vet ej årsmodeller, men flera år äldre än V90-in) Hyundain känns som en riktig "landsvägskryssare" (typ Volvo 960) och är rikligt utrustad (b.la elsäte) och en stark 2,0 l motor på c:a 170 hk. Ska byta till sommardäck och "kolla över den". Den ska vara servad på verkstad och där sitter nya bromsklossar och skivor bak. Fram däremot var klossarna helt slut (mindre än 2 mm kvar på en kloss) så det blev en tur till Biltema... Ska suga upp all bromsvätska och byta mot ny när jag pressat in klossarna. Ska kolla felkoderna också, bör inte vara något men vill prova min nya felkodsläsare (funkade ju på Peugeoten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498925
Är nu klar med servicen. Gammal service var väl dokumenterad i serviceboken, dom hade (i stämpelfältet) skrivit att dom bytt ok, klossar och skivor bak vid förra servicen c:a 8500 mil. Den har nu gått 9300 (c:a) så olja och den delen på vara till efter semestern (deras alltså :-D :-D) Där var en del felkoder men dom flesta var relaterade till låg spänning på batteriet och den har stått med dörrar öppna, tändning av och på (för att kunna vrida på hjulen, lägga i och ur handbromsen lägga växel i N m.m.
Det är en helt underbar bil att köra :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1499144
Felkoderna var nog gamla. Hon hade den på garanti reklmation när hon köpt den. Den är köpt på Hedin i Ängelholm (inget ont om dom🤗) men reparationerna gjordes på Hedin i Halmstad ( :x :P) När hon ringde säljaren 3-dje gången rekommenderade han en annan verkstad i Halmstad (Mekonomen Flygaregatan), sedan har bilen funkat. Dom bytte då batteriet och samtliga tändspolar, Hedin bytte en spole varje gång hon var där (begagnad som tog en vecka att "få fram")
Nu när jag bytte bromsklossar reagerade jag på denna plåtbygel (se bilden), har sett den förut men inre reagerat på vad den ska vara bra för. Denna bil har inte elektrisk slitagevarnare som det brukar vara (en kabel i klossen). Är denna bygel en "akustisk" slitvarnare? Den lär ju föra ett "herrans väsen" när den når bromsskivan, det är bara tiondelar kvar tills den nått ner.... :-) :-)
IMG_20220514_105218.jpg
IMG_20220514_105218.jpg (4.43 MiB) Visad 2675 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1499169
Cox skrev:Japp stämmer bra det, ett sätt att sälja nya skivor på Bild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Nu är detta inget problem på dom bilar jag "har hand om". Jag kollar på klossarna varje gång jag skiftar till sommar/vinter däck och en gång om året (vår eller höst) så blir det större "service på bromsarna (plockar isär och smörjer upp). Det är sällan klossarna blir så slitna som dessa, brukar byta när dom passerat "halvtid". Ju längre kolvarna i oken "går ut" desto större yta på kolven som blir utsatt för kondens (som blir rost).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1516427
Dags för service på Hyundain igen, och vinterdäck. Kollade på Biltema, dom hade ingenting. Jo olja förstås, men inga filter. Beställt olje, luft och kupe filter hos www.trodo.se.
Dom lämnade även min gamla elcykel och en kickbike för service. Plus att jag håller på att laga släpet (ska besiktigas). Och, i morgon ska jag till andra dotterns gym och försöka laga en elektrisk motionscykel som tappat trampmotståndet...... :x
Tur man är en någorlunda frisk pensionär så man hinner med.... :-o :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1517058
Har idag bytt olja, filter, luftfilter på Hyundain. Det blev samma olja som jag köpte till V60-in jag servade i våras, Biltemas helsyntet 5W30 C3 olja. Inte Longlife. Denna olja blir det till Subaru också när garantin går ut. Har även lagt på vinterdäcken och i samband med det haft bort alla bromsklossar och smort anläggningsytorna med kopparpasta. Även lyft på tätningen till kolvarna i oken och "tryckt in" silikon fett, även glidpinnarna fick silikonfett. I morgon ska jag byta friskluft filter, kolla felkoder, så är första bilen vinterklar. På måndag kommer 4 nya vinterdäck till hennes Peugot 107........ :x
Användarvisningsbild
av bem
#1517073
Jag minns när jag höll på med service på egna bilen men det var många år sen nu. Ibland kunde det rent av vara kul och nog var jag nöjd när en service var klar. Numera har jag serviceavtal så den årliga servicen tar min Volvohandlares verkstad hand om. Kul läsa om såna som dig lennarte som har möjlighet serva bil själv.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]