Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1498329
Det är dotterns (den äldre) bil. Gjort service (olja, filter m.m) och krockkuddelampan lyser. Har köpt en ny felkodsläsare för att läsa felkoder på SRS (eller vad det heter hos Peugeot). Den visar felkod B1000. Vad betyder det?? Har googlat fram och tillbaka och hittat att det är ingen ovanlig felkod på dessa bilar (Peugeot 107 första generationen) Felet är ofta dåliga kablar under förarstolen. Min fråga, var hittar man vad (i detta fall) felkod B1000 betyder??? Tabeller på "P" finns "överallt, men tabell över. "B" eller "C" hittar jag inte. Beror det kanske på att "P" är avgasreningen och den är "öppen" medan "B" är märkesspecifik. Någon som vet mer om detta???
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498339
Jallemet skrev:Det verkar vara relaterat till krockskyddet
Joo, det är "krockkuddelampan" som lyser, och den är släckt tidigare (på verkstad) men kom tillbaka lagom till besiktningsdags.... :devil: :mad:
Och det verkar vara (som jag skrev) ett inte ovanligt fel (kablarna under förarstolen) som strular, men frågan var, var hittar man ett "protokoll" likt det som finns på felkoderna för avgasreningen ("P"). Detta gäller då främst protokoll "B" (SRS). Eller protokoll "C" (ABS)
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1498378
Det verkar vara tji att hitta en lista över felkoder överlag till Peugeot, du kanske få en märkesverkstad att skriva ut en?

Användarvisningsbild
av lennarte
#1498389
Jallemet skrev:Det verkar vara tji att hitta en lista över felkoder överlag till Peugeot
Precis, finns kanske i en verkstadshandbok eller liknande...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498423
Det ska nog funka, får gömma den adressen i minnet. Tack.
Hittade på en Toyota sida både felkoden och arbetsbeskrivning. Det är någon form av kabelbrott eller dålig kontakt mellan en givare och styrboxen (ECU). Just nu (har nollat felkoden) fungerar det, men jag ska ha bilen över helgen och se om jag få tid till besiktning i veckan. Så hinner jad "titta" mer på det.
Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroen C1 är samma bil, tillverkas på samma "band" i Tjeckien. Skiljer bara på utrustning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498556
Har nu hittat och laddat hem ett komplett elschema från Toyota Owners Club. 197 sidor.... :-o :-o
Får se om jag behöver det. Det verkar sitta en givare till bältessträckaren i sätet. Kan vara kabeln till den som dom menade i den tråden jag läste tidigare. Ska beställa tid till besiktning nu, hoppas dom inte "bråkar" om däck och fälgar nu när jag (äntligen) fått ihop den biten..... Aluminiumfälgarna (från Toyota Yaris) är större, men rullomkretsen är "bara" omkring 4% större. Med nya hjulskruvar, en 20 mm maskinbrotch ett hemmagjort (för länge sedan) fäste (adapter) för Mk2 kona i 13 mm borr chuck, starka magmuskler att trycka med, en skruvmejsel att vrida med så fick jag ihop det. Skrev om detta tidigare här
viewtopic.php?f=22&t=169070&hilit=Peugeot+107
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498563
Såg nu att jag glömde bilden0
IMG_20220504_092413.jpg
IMG_20220504_092413.jpg (4.41 MiB) Visad 1952 gånger
Det visade sig att när jag fick hem skruvarna (www.skruvat.se. 1104 kr :-o :-o ) så var dom 19,4 mm och hålen i fälgarna 19 mm. Därav "lite" panik innan jag fick lånat en brotch. Bilen är ju en Peugot 107, som är samma bil som Toyota Aygo. Men hjulen kommer från en Toyota Yaris som inte har ett mått eller skruv gemensamt med Toyota Aygo som tillverkas tillsammans Peugeot 107 och Citroen C1 i Tjeckien..... Men det gick ju till slut...... 🤐🤐😄

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]