Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av henrytuba
#1496923
Hej!

Har sökt igenom och läst forumets många trådar om OBD felkodsavläsare men inte hittat vad jag söker.
Har någon testat Biltemas diagnosverktyg och kan säga om det funkar bra?

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392

Jag har en V60 twin Engine 2017 och en XC90 D5 2016.
Enligt Biltemas sida ska det ju klara det mesta men jag har läst att många verktyg inte klarar att backa bromsoken vid beläggbyte t ex.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1497015
det står ju

Specialfunktioner för Volvo:

SRI – Återställning av serviceintervall
ETM – Gasspjällsinlärning
EPB – broms och beläggbyte
SAS – Inlärning av styrvinkelsensor
TPMS – Radera felkoder däcktrycksövervakning
BMS – Batteriregistrering vid byte till nytt batteri
DPF – Regenering av dieselpartikelfilter
EGR – Radera adaptioner
ABS – Luftning av ABS-systemet
Spridaradaptering
m.fl

Köp en och testa, du har ju öppet köp
av henrytuba
#1497026
Jag gick faktiskt och köpte mig en idag. När jag testade snabbt på V60:n ville den inte sätta parkeringsbromsen i serviceläge. Jag hann tyvärr inte fördjupa mig i om alla parametrar var satta rätt för att bilen skulle tillåta serviceläge så det får jag återkomma till. Däremot verkade den hitta alla moduler och läste av felkoder. Dessvärre verkar jag behöva byta en lambdasond framöver, vilket var anledningen till det snabba köpet då motorlampan hade tänts.
Återstår att testa läsaren på XC90:n, återkommer till det vid ett senare tillfälle.

Återköp eller inte så behöver jag ha en felkodsläsare, man känner sig lite bakbunden utan en...
Användarvisningsbild
av Derank
#1497027
Jag hittar då inget på biltemas hemsida om att bilelektronik inte återköps.'

Det här är det enda det står:

Returer och reklamationer
Hur gör jag om jag vill returnera en vara?
Vid köp hos Biltema har du 30-dagars öppet köp vilket betyder att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltema-varuhus du vill.

Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill byta varan?
Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste varuhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
Originalförpackningen är oskadad och plombering ej bruten. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
Kassakvittot uppvisas.
Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
Reavaror återköps ej.
Eventuell återbetalning sker via samma betalmedel som vid köptillfället. (T ex. kräver samma kort, kontanter till kontanter, osv.)
Hur gör jag en reklamation?
Vänd dig till ditt närmsta varuhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. Om det innebär extra besvär för dig att besöka närmaste varuhus med ditt reklamationsärende rekommenderar vi att du först tar kontakt med ditt varuhus på telefon 077-520 00 00. Ha vara och inköpskvitto redo.
Användarvisningsbild
av Derank
#1497028
Själv kör jag med Icarsoft vol och på jobbet har jag en Foxwell nån modell jag inet mins, men den är likvärdig icarsoft och de funkar på min 2016 xc60 att släppa på bromsarna osv
Användarvisningsbild
av perin
#1497058
Derank skrev:Jag hittar då inget på biltemas hemsida om att bilelektronik inte återköps.'

Det här är det enda det står:

Returer och reklamationer
Hur gör jag om jag vill returnera en vara?
Vid köp hos Biltema har du 30-dagars öppet köp vilket betyder att du kan få pengarna tillbaka när du returnerar din vara. Du kan lämna tillbaka i vilket Biltema-varuhus du vill.

Hur gör jag om jag ångrar mitt köp eller vill byta varan?
Vänd dig omgående till kundserviceavdelningen i ditt närmaste varuhus. OBS! Glöm inte att ta med kassakvitto. Varorna bytes eller återköpes om följande villkor uppfylls:

Varan är oanvänd d.v.s. ej förstörd eller skadad.
Originalförpackningen är oskadad och plombering ej bruten. Oljor, kemikalier och andra produkter som saknar försegling bytes ej.
Kassakvittot uppvisas.
Bytet eller återköpet sker inom 30 dagar från inköpsdatum.
Reavaror återköps ej.
Eventuell återbetalning sker via samma betalmedel som vid köptillfället. (T ex. kräver samma kort, kontanter till kontanter, osv.)
Hur gör jag en reklamation?
Vänd dig till ditt närmsta varuhus och ta med dig varan samt inköpskvitto. Om det innebär extra besvär för dig att besöka närmaste varuhus med ditt reklamationsärende rekommenderar vi att du först tar kontakt med ditt varuhus på telefon 077-520 00 00. Ha vara och inköpskvitto redo.
Står här https://www.biltema.se/globalassets/01. ... 220307.pdf
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]