Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1496346
ankan1978 skrev: sön 17 apr 2022, 18:10 Hej såg i appen att betalningsmånad är april, fast fakturan ska vara betald senast 2/5. Då borde det gå att ställa av bilen via app, göra ägarbyte och den nya ägaren ställer på igen? Då måste jag ju gå fri, eller ska jag betala för att jag stod som ägare när april började?? Ska sälja bilen billigt och det är ju surt om det blir fel, iofs kan jag betala skatten och höja säljpriset, men det lockar inte lika mycket tror jag.
Säljer du den avställd så är du väl alltid på den säkra sidan när det gäller skatten. Men var då tydlig i annonsen med att du säljer en avställd bil som därmed inte lagligt kan provköras på allmän väg. De som "glömmer" den lilla detaljen i annonser klassar jag som oseriösa säljare. (Tips: Kolla alltid upp via reg.nr innan man åker och kollar på en bil.)
Alternativt kanske det går att ställa av den efter provkörning för att en minut senare ställa på den i samarbete med ägarbyte. (Det verkar rätt meningslöst jämfört med att göra motsvarande justering på priset, men alltid finns det något pucko till köpare som bara ser till bilpriset. ) Men det är samma sak där, kom inte dragande med det efter affären är uppgjort.
av 20FJan
#1496358
Jag sålde en avställd bil. Råkade ut för att köparen var flink och lyckades ställa på den i appen innan ägarbyte klickades fram. Jag åkte på en dags trafikförsäkring och fick räkning hem på skatten. Det gick dock bra att överklaga till skatteverket och jag slapp betala skatten, den skickades till nya ägaren eftersom ägarbytet var registrerat samma datum.

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]