Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ankan1978
#1496251
Hej, jag vet att den som står som ägare på bilen den må ad skatten ska betalas är betalningskyldig, min skatt på en bil ska vara betald senast 2,a maj. Om jag säljer bilen i slutet av april är det jag eller ny ägare som ska betala? 1,a maj är ju röd dag, och senast 2,a maj ??? Menar dom då att den ska betalas nu i april? Spontant känns det som att bilägaren From 1,a maj ska betala, men känns ju väldigt osäkert.
av ankan1978
#1496258
Hej såg i appen att betalningsmånad är april, fast fakturan ska vara betald senast 2/5. Då borde det gå att ställa av bilen via app, göra ägarbyte och den nya ägaren ställer på igen? Då måste jag ju gå fri, eller ska jag betala för att jag stod som ägare när april började?? Ska sälja bilen billigt och det är ju surt om det blir fel, iofs kan jag betala skatten och höja säljpriset, men det lockar inte lika mycket tror jag.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1496260
Om du säljer i maj. Annars är det ju april som är betalningsmånaden. Fakturan är bara senaste betalningsdagen för inbetalningen som gäller aprils betalning och april är första månaden på ett års skatt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1496278
Ställde du på bilen kring den 12:e då? För annars hade du säkert fått inbetalningskort i mars.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1496317
Ok.
Tänkte att det va konstig sista inbetalningsdag.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av ankan1978
#1496328
Hej. Blir nog så att jag skattar den och höjer priset för att slippa missuppfattningar. Eller så säljar jag inte ännu, blev bara sugen på nåt annat

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]