Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1538087
Har redan gjort överklagan.

Här är texten och bilder.
--------------------------------------------------

Jag har inte förnekat att jag parkerat på en plats som har getts benämningen handikapparkering. Jag har till Tingsrätten informerat om att på grund av omständigheterna som var på platsen så har jag av det visuella intryck som gavs 14/4-2022 blivit vilseledd av hur platsen då såg ut. I dag ser platsen ut som på bild nr 1 i detta klagande. Tidigare såg platsen ut som på bild nr 2 i detta klagande. Även om det inte finns något lagstadgat minimimått är man som biltrafikant van vid det som är norm för handikapparkering, mått jag redan delat med mig av. Ifrågasätter inte securitas rätt att ta ut en kontrollavgift, ifrågasätter den p-plats jag parkerat på och det faktum att den platsen var visuellt vilseledande. I dag ser den platsen ut som den ska om den ska ha epitetet handikapparkering. (4.80m). Som jag tidigare meddelatmotsätter jag mig kontrollavgiften på dessa grunder. Visuellt vilseledande storlek på p-plats, det faktum att jag parkerat på den plats jag parkerat på trots att parkeringsområdet var tomt är ju en omständighet som inte finns en annan, rimlig, anledning till, annat än att jag missuppfattat. Ej tydligt skyltat, m.m. m.m. Bild nr 3 i detta klagande. Tydlig skyltning. 1300kr är ca 1/10 av min totala månadsinkomst, sjukpension och bostadstillägg så hade jag uppfattat platsen för vad den uppgavs för att vara hade bilen inte parkerats på den platsen, för att vinna 2 meter i promenadavstånd. Orsak: Otydlig skyltning...-----------------------------------------------------------------------------------------------------------(Securitas, casch in, till firmafesten


Bilderna.
https://imgur.com/a/pxyXkXl


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1539224
GLIZ skrev:Har redan gjort överklagan
Önskar dig lycka till
Det går att få tillbaka pengar man betalat in för felaktig avgift. Frugan fick i veckan tillbaka 11 kr för felaktig trängselavgift. Hon fick en inbetalning om att hon varit i Stockholm. Hon protesterade och pengarna kom tillbaka. Hur dom gjort vet vi inte, kanske dom kollade bilderna en gång till?? Men det kan hända att det erkänns fel
av STR
#1539487
Bredden har jag inte varit uppmärksam på när jag sett smalare handikappsplatser än 3.6 meter men frågan är ju enligt bilden vilken plats det gäller eller om det är båda eller alla !?.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1539524
Det är det jag försöker och har försökt få domstolarna att fatta att det missuppfattats och att det är dåligt skyltat.

Dessutom har jag upplyst dem om att parkeringsområdet va tomt när jag parkerade och att jag inte parkerat där om jag uppfattat platsen som handikapparkering med vinsten 2 meter kortare promenad till min styvfars 90 årsdags-firande.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1546590
Ja, jo. Tänkte precis skriva.

I går fick jag ett "hotbrev" på kivra från HOJAB Jurist inkasso. Dom försökte driva in kontrollavgiften med argument som att, betalar du inte innom 8 dagar kan det bli dyrare och hänvisade till dom om att jag ska berala. Jag kontrade med information om att det inte är avgjort ännu för att det är överklagat. Dom kör lite ful-trick och försöker skrämmas med metoder som är lite i gråskalan av vad som är tillåtet. Visst det finns en dom och visst det kan bli dyrare men det är inte avgjort eftersom överklagan finns. Har överklagat till Högsta domstolen men förväntar mig inte så mycket av det. Det är mest för att få in ärendet och ärendets problematik i rullorna så det kommer med i statistiken och finns med som ett underlag när andra påvisar liknande problem med liknande tillvägagångssätt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1548865
Nu är det fastslaget.

2.30m parkering med skylt klassas tydligen som handikapparkering trotts att normen säger minst 3.60. Finns ingen lagstadgad bredd men det finns direktiv att det ska gå att entra sin bil från rullstol. 40-50 cm utrymme mellan bilar vid aktuell plats om det står en bil bredvid. Inte mycket att göra på om en rullstol ska emellan, öppna dörren, backsa in sig själv och även få in rullstolen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1549008
Inte ens en akrobat skulle lyckas med det konststycket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1549015
Mja, dom räknar väl iskallt med att den rullstolsburne inte kör bilen själv(vilket troligen är sant i dom allra flesta fallen), och då att föraren kan packa i och ur rullstolen+personen innan hen kör in i p-fickan helt(och kör ut bilen igen innan hen packar in rullstol+person).

Handikappsparkering verkar mer vara "en plats nära till byggnaden = mindre gåavstånd" än faktiskt fysisk storlek i praktiken. Undantag existerar säkert, men jag har då aldrig stött på h-kapp platser som inte varit närmst byggnaden(affären, sjukhuset, osv) på den parkeringen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]