Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1514014
sewen skrev: lör 01 okt 2022, 20:15
MartinS skrev:Alla förstår väl att skylten avser en(!) ruta som är 4,60m bred och "mittenstrecket" i den stora rutan är felaktigt. Intressant ärende då man trots allt har felaktiga linjer på marken i förhållande till skylten. Lycka till!
Du skämtar va?
Hade inte ens tänkt tanken innan du skrev det trots att jag följt tråden sen start. Själv hade jag möjligtvis antagit att det gällde den högra.
Nej faktiskt inte, så tolkar jag skyltningen, att det är felmålat på backen. Hur det håller rättsligt blir intressant att följa.
av sicnarf
#1514476
Sewen, du har så rätt förstår man nu. Inte många vanliga bilister skulle tänkt tanken som du gjorde nu. Klart man tror att det är 2 platser där och att den högra är för rörelse hindrade fordon. Så du får ställa upp som advokat i detta ärende. Tror Gliz skulle välkomna dig! ;-)
Användarvisningsbild
av sewen
#1514479
sicnarf skrev:Sewen, du har så rätt förstår man nu. Inte många vanliga bilister skulle tänkt tanken som du gjorde nu. Klart man tror att det är 2 platser där och att den högra är för rörelse hindrade fordon. Så du får ställa upp som advokat i detta ärende. Tror Gliz skulle välkomna dig! ;-)
Äsch då. Jag antar att det sitter en "vanlig" P-skylt till vänster bland de vanliga P-rutorna, alternativt till infarten av parkeringsområdet. Då hade jag tänkt att det som står på den vanliga P-skylten gäller fram tills det kommer en annan skylt som säger något annat. Precis som med Stoppförbud, hastighetsskyltar mm längs en väg - det gäller tills nästa skylt kommer som säger något annat.
Användarvisningsbild
av bem
#1514480
Finns ett ordspråk "hellre fria än fälla". Den borde nog användas i detta fall då det väl tveklöst är så att det inte är kristallklart vilken P-ruta handikapp-platsen avser (höger, vänster eller båda), om man ser på skyltningen och tar i beaktande markeringen i marken. Det skall vara lätt göra rätt och svårt göra fel, sägs det. Här är det lätt att göra fel och svårt att göra rätt. :-) Å andra sidan vid tveksamhet kanske man bör avstå att stå på nån av P-rutorna i detta fall. Men trådskaparen kanske tyckte det var ingen tveksamhet, att man fick stå på ena P-rutan. Man kan knappast kräva att bilister skall försöka lista ut hur den som utformade handikapp-platsen tänkte sig man skulle förstå skyltningen (att det ev. avsåg hela ytan, bägge rutorna) och strecket i marken (att det ev. skulle ignoreras).
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1516312
Jag ska på muntlig förberedelse om några veckor. Blir inte mycket mer än att jag kommer avvisa deras krav. Sedan får det bli ett fall för rätten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Okalettos
#1516424
Ja väldigt bra när folk tar strid.. Och jag kan tycka att man borde införa en lag, som säger att om man vinner i rätten (helst innan det når rätten), så ska p-bolaget tilldömas ett 'skadestånd' till personen, för 'sveda och verk', t ex 300-1000% av boten/avgiften.. Och intervallet ska bero på hur bolaget 'hanterat' ärendet, baserat på vad som framkommit och förts i bevis / erkänts..
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1516518
Jag ser rött när p-bolag kör över bilister efter uppenbara felaktigheter. I Borås för några år sedan fick en man böter under den tid på dygnet som det är fri parkering. Vet inte hur det slutade men det va ett reportage i västnytt så jag skrev till västnytt och upplyste om att lägger man i 5kr en minut före 18:00 så blir den minuten betald och på p-lappen man får ur aparaten räknas det återstående efter 09:00 (20kr/timma)

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1516529
sewen skrev:Verkar inte vara många som likt GLIZ pallar ta striden men här är iaf en som också fick rätt till sist.
https://www.dn.se/sverige/han-stred-i-e ... lig-p-bot/
BETALVÄGG!!!!!!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]