Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
#1520566
Hojab är ett parkeringsbolag. Det verkar som de har ett eget inkasso byrå så det är inte konstigt att de vill driva det vidare.
Läs: Välkommen till Handels- & Jurist Inkasso och HOJAB Parkeringsservice. Här får du svar på frågor om "parkeringsböter" och inkasso.

Ring oss gärna om du har fler frågor

08-735 29 99
http://www.hojab.se/
av Lövet
#1520590
HOJAB är parkeringsbolagens egen inkasso. Ägs av Svea inkasso.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1520634
Mmm
Och deras jurist såg tom ut i blicken när han klagade över att jag inställde mig personligen och inte på länk.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1524231
Hej.

Nu i dag kom domen angående kontrollavgiften. Den säger att jag ska betala. Jag kommer överklaga.

Även om dom anser att 2.30m kan kallas handikappsparkering och jag kanske kommer betraktas som rättshaverist kan dom, tycker jag, inte mena att det ska vara möjligt att ta sig i och ur en bil på ca 40 - 50 cm utrymme, som blir den plats som finns när två bilar står på sådana smala platser, om man sitter i rullstol. Dessutom ska jag ta lite fler bilder. Ska dit i övermorgon igen så bilder ska fotas, i mängder...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av sewen
#1524236
Meh! Vad tråkigt! :-( Kämpa på!
Och det stod inget om att det var oklar skyltning eller så? Ta det vidare och skicka in till vi bilägare eller nåt. Lokaltidningen osv. Kontakta de medier som skrivit om det ärendet jag länkade till i Stockholm. Om du orkar. Räcker ju med att skicka en länk till den här tråden.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1524250
Kollar på det.
Satt 1.5 timma och knåpade på en överklagan förut. Ska läsa igenom och redigera lite till. Sedan blir det åka av.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1524252
Funderade nu på om jag skulle lägga upp texten i överklagan här.

Kan bli så.

När jag är nöjd med den. Kanske nån gång i mellandagarna.

Har till 12/1-2023 på mig så ingen panik.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1524258
Satte mig och redigerade.
~~~~~~~~~~~~~~~~~

Detta är nog den slutliga texten som kommer lämnas i överklagan. + kanske någon mer bild på platsen.
______________________________________

Klagar på Tingsrättens dom p.g.a. att dom inte verkar förstått dom argument jag lagt fram när det gäller

den information som pekar på att det visuellt upplevda vilselett mig att parkera på den plats jag parkerat

på.  Även det faktum att parkeringsområdet vid tiden då jag parkerade min bil var tomt och att jag naturligtvis

parkerat på en plats som inte anses vara en handikapparkering om jag uppfattat parkeringsplatsen som en

handikapparkering. Parkeringsplatsen är endast 2,30m. Detta påverkade min bedömning av platsen vid det

tillfälle då jag parkerade min bil.

 

Ifrågasätter inte egentligen utfärdandet av kontrollavgiften då utfärdarens uppfattning varit att den plats jag

parkerat på klassas som handikapparkering.

Ifrågasätter parkeringens egentliga funktionalitet och därmed om jag parkerat på en plats som kan anses

uppfylla dom förutsättningar som krävs för att en person med rullstol skall kunna använda platsen till vad den

uppges vara. Handikapparkering.  Det blir med en bil parkerad bredvid på vänster sida endast ca 40 - 50 cm

utrymme för att manövrera en rullstol. Det blir en omöjlig uppgift i detta lilla utrymme, att ta sig i och ur sin

bil som rullstolsburen. Vilket väl ändå är syftet med en handikapparkering. Måttet 3,60m som är normen är det

lång till. Det faktum att platsen har en skylt som inte upplyser om vilka p-platser den gäller för och det faktum

att dom andra platserna åt vänster är i samma storlek är vilseledande och är anledningen till att jag felaktigt

parkerat på en plats som dessutom inte uppfyller dom krav som ställs på en p-plats som skall tillåta att en

person som är rullstolsburen skall kunna använda platsen. Den skylt som finns upplyser således om något som

inte existerar på platsen. En fungerande handikapparkering.

 

Detta är vad jag vill påpeka. Att p-platsen

 

1/ inte visuellt uppfattats som en handikapparkering

2/ Inte är en fungerande handikapparkering. (trotts skylt)

3/ inte fungerar som en parkeringsplats för rörelsehindrad i rullstol som syftet är med en handikapparkering.

4/ inte skyltats tillräckligt tydligt och kan missuppfattas.

 

Det Jag egentligen far efter är att på grund av utformning och brist på tydlighet i upplysningarna kring att denna

lilla parkeringsplats skall ses som en handikapparkering inte är uppenbar och kan och har missuppfattats.

 

Jag har bättre saker att göra än att sitta här och skriva till er men det är en felaktig och vilseledande plats som

har epitetet handikapparkering. Har tidigare upplyst om att det var tomt på parkeringsområdet och menar att

om den lilla p-plats som kallas handikapparkering uppenbart hade förknippats med det den påstås vara hade

jag naturligtvis aldrig parkerat på den. Den vilseledda situationen som uppstått uppger jag som argument till att

jag inte skall lastas ansvaret till den felaktiga uppställning av min bil som gjordes, 14 april 2022, när jag var på 90

års-kalas hos mina föräldrar.

 

Domen i tingsrätten med anledning av dessa grunder ska ändras och jag ska på grund av dessa omständigheter inte

anses skyldig att betala den kontrollavgift Securitas Sverige AB lappade min bil med. Securitas Sverige AB ska även

stå för övriga utgifter och avgifter i detta ärende då jag har varit i kontakt med HOJAB (Handels & jurist inkasso) i

ärendet och påpekat bristerna i parkeringsplatsens utformning, framför allt, men även påpekat otydligheten hos

P-platsens skyltning och att kombinerade tillkortakommanden i p-platsens uppförande vilselett mig.

 

Skickades från E-post för Windows

 



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1524289
Fast... Just med storleken tvivlar jag på att du har mycket att hämta, faktiskt... Var till Örebro i veckan, Ögonkliniken, dom handikapsplatserna var riktigt smala. Gubben som körde 'kärringa' fick göra som så att han fick ställa sig utanför fickan, packa ur rullstol och kärringa och köra iväg henne en bit, för att sedan köra in och parkera bilen. Det var rätt tragiskt att se.

Så om en så stor och viktig parkering är så smal, samt vad jag kan minnas relativt nybyggd parkering, tror jag inte dom bryr sig mycket i storleken på din "avlägsna" parkering. Jag tror du har större chans att fokusera på den tvivelaktiga skyltningen.

Men hey, vad vet jag, jag är typ så långt ifrån en advokat man kan komma :-D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]