Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1494123
Det går ofta att programmera om systemet för att fungera utan adblue. Ibland krävs att du åtgärdar SCR-katalysatorn, ibland inte.

Naturligtvis ökar utsläppen om det görs, så bäst för miljön är att fortsätta med adblue.
av Lövet
#1494124
Malmstroem skrev:Det går ofta att programmera om systemet för att fungera utan adblue. Ibland krävs att du åtgärdar SCR-katalysatorn, ibland inte.
Jo eftermarknaden har alltid en lösning ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1494137
Lövet skrev: tis 29 mar 2022, 17:26
AndreasThn skrev:Skall inte fungera så utan det skall en standard på vad som inträffar och när.
Ja det ska inte gå att köra bilen utan adblue. Den går in i felsäkert läge till slut.
Om tanken är TOM, ja då går det inte att köra eller starta, för det ska inte gå att köra utan AdBlue, helt riktigt.

Men AdBluer är 1/3-del urea och 2/3-del vatten.

Om du har vatten i tanken så får man upp felmeddelande att avgasreningen inte har full effektivitet, att man ska åka till verkstad snarast men det gör inte att bilen går in i felsäkert läge med max 30 km/h. Har kört hem från södra Spanien när AdBlue systemet gav upp. Bilen gick som vanligt men klagar ju så klart hela tiden på att man ska laga systemet (vilket jag gjorde vid hemkomsten) så man blir galen.....

VW koncernen är mycket jobbigare, de går in i 30 km/h läget direkt..
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1494139
Steffe3 skrev: tis 29 mar 2022, 17:51 Som tillverkare av avgasrening ska jag väl säga "fyyy" :P

Men det verkar pratas mer och mer om att det ska bli tillåtet "tillfälligt".
Att programmera om några miljoner bilar för en kort period låter totalt omöjligt..... Skulle ju ta evigheter.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1494141
Kommer ta evigheter att ta sig fram när dieselhäckarna går i 30 också :-D

Men vi får se vad dom hittar på. Även om lillputte skulle dra sig ut nu, så kommer det påverka i många år framåt, så någon lösning måste man komma med.

Filtren kommer troligen sätta igen till sist oavsett alternativ dock, om man inte tar fram en ersättare.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1494172
VolvoB20 skrev: tis 29 mar 2022, 18:59 Om tanken är TOM, ja då går det inte att köra eller starta, för det ska inte gå att köra utan AdBlue, helt riktigt.

Men AdBluer är 1/3-del urea och 2/3-del vatten.

Om du har vatten i tanken så får man upp felmeddelande att avgasreningen inte har full effektivitet, att man ska åka till verkstad snarast men det gör inte att bilen går in i felsäkert läge med max 30 km/h. Har kört hem från södra Spanien när AdBlue systemet gav upp. Bilen gick som vanligt men klagar ju så klart hela tiden på att man ska laga systemet (vilket jag gjorde vid hemkomsten) så man blir galen.....

VW koncernen är mycket jobbigare, de går in i 30 km/h läget direkt..
Skall även hända om kvaliteten på urean är dålig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1495465
Räksegla skrev: lör 09 apr 2022, 08:23 AdBlue håller inte på att ta slut har köpt in 20000liter sista månaden problemet är att få fram förpackningar att fylla den i
Görs väl av rysk gas och den importerar väl vi fortfarande för fullt. Problemet uppstår väl om det blir sanktioner mot gasen också.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]