Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1495680
KalleJ skrev:@VolvoB20,
Hur skulle Urea framställas av (rysk)gas?
Det framställs av ammoniak vad jag vet.
Som jag fattat det så används gas i stora mängder för att upphetta ämnen i produktionen, därav att det blir brist om gasen tryter.. samt att det tydligen tillverkas en del både i Ryssland och Ukraina.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1495758
KalleJ skrev: sön 10 apr 2022, 17:31 @VolvoB20,
Hur skulle Urea framställas av (rysk)gas?
Det framställs av ammoniak vad jag vet.
For use in industry, urea is produced from synthetic ammonia and carbon dioxide. As large quantities of carbon dioxide are produced during the ammonia manufacturing process as a byproduct from hydrocarbons (predominantly natural gas)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1495827
KalleJ skrev: ons 13 apr 2022, 11:02 Såpass asså, uppvärmning går ju att lösa på andra sätt. Koldioxid lite svårare kanske. The more you know.
Går tydligen att göra mycket av naturgas, förutom att elda upp den. Vätgas, Konstgödning, Urea, Syntetolja, Plast, Färg, Rengöringsmedel osv.
av Kadochnikoff
#1496132
Lucif3r skrev: ons 13 apr 2022, 22:07 Det mesta går att lösa... Problemet är att vi har valt att göra oss beroende av bl.a. rysk gas. Varför? Ptja, det är väl säkert en kostnadsfråga som allt annat.
Vill man inte ha kärnkraftverk så måste energin komma från något annat .
Putin har erbjudit billig rysk gas i årtionden och nu sitter Tyskland i ballgreppet eftersom hela industrin stannar den dag Putin vrider åt gaskranen. ......
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney