poseidon skrev:Erik Å skrev: ↑sön 10 apr 2022, 22:30
Ska vi kunna hejda global uppvärmning så måste fossilbränslen fasas ut. Planen är att göra detta genom stegvis stigande straffbeskattning plus krav på ökande inblandning av biobränslen. De senare räcker dessvärre inte till och priserna drar därför iväg enligt klassisk teori om tillgång och efterfrågan. Det här är bara början...
Undrar om det kommer att vara rimligt att åka bensinbil 4-5 år till eller om man ska planera avveckling innan dess?
Ja, det är ju sannolikt att ett stopp av Sveriges fossilbränsleanvändning kommer hejda den globala uppvärmningen....
Trist för våra plånböcker att de flesta andra länder verkar förstått att så inte är fallet.
Det va väl 40.000kr/år i ökade kostnader för en vanlig barnfamilj som de pratade om på radion. Höjda enrgi- och bränslepriser osv.
Snart får vi matkuponger, nån vecka innan valet kanske.
Bra svar.
Skulle inte förvånna mig med kuponer inför valet allt för vi ska rösta rätt
Så passande med den så kallade bränslesubventioneringen som kommer lagom innan valet
vi får väll se vad mer som kommer.
Börjat funder på detta med elbil. Iden är väll god men går dom sönder vad kostar det då om garantin är slut? Byta elmotor på grund av lagerfel eller annat verkar inte höra helt till ovanligheten. En vän fick byta motor på sin pendlarbil nu efter endast 8000 mil på grund av lagerfel troligen. Blrja låta lite och sen kom engine failur gick knappt köra hem ens.
Men sen har vi nästa problem. Med alla skatter och nätavgifter m.m är i alla fall elen hos mig allt annat än bilig. Ca 4.81kr/kw har jag räknat fram. (Kan väll variera lite beroende på några fasta avgifter som blir lägre per kw om man förbrukar många, men lär inte bli otorligt stora skillnader) Okej blir ju lite biligare än fossilt än så länge förutsatt att en elbil inte strular till det med motor eller batteri eller annat klurigt fel man kanske har svårt klara själv att laga.
Verksad idag är ju helt brutaldyrt i alla fall i stockholm. Vi pratar inte 1000 lappar då utan 10.000 lappar om något sånt här skulle fela.
Som notorisk hemapulare genom hela bilägandet innebär det rejält höjda kostnader i bilägande. Troligen så dyrt man får sluta med egen bil och hyra bil dom jobbresor man behöver bil.
Ja sen har vi fler roliga fel som man helt glömt här. Som en släkting berättat för mig. Han är mycket i Norge (bor på gränsen samt jobbar i Oslo) och där är elbilar jättestort. Mycket tack vara dom är fördelaktiga köpa ämflrt med fossilbilar samt slipper tull vilken är betydligt högre än hos oss) Men ett litet intressant fel han nämde är sträng kyla och kö
då kan spännade saker hända med elbil
värme i kupen drar enligt honom mycket el och kan dra ur batteriet betydligt fortare än man tror. Samt att räckvidden dramatiskt förkortas redan från början. Här i vintras sluta det tydligen i att bärjarna hade full fart med hämta elbilar som gått tomma på el i trfikkaoa aom let till stora köer där elen tog slut för många
Han berätta även att en kollega till honom instalerat en diesel webasto i sin nissan leaf just för kunna köra med elvärmen avstängd i köer. Ja vad säger man nya tider nya problem man aldrig tänkt på.
Jag tror fortfarande på iden med bygga om befintliga bilar till vätgasdrift. Just för alippa skrota ut så otroligt många saker som redan byggts. Samt många samlarbilar är för värdefulla för dom kommer skrotas ut.