Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1494299
Lövet skrev: tis 29 mar 2022, 21:57
GustavE skrev:Ni som har elbil, speciellt någon med Volkswagen. 1 fas laddaren för vanligt vägguttag. Kan man ställa ampere på laddaren eller i bilen eller blir det något visst förbestämt värde bara, tex 10 ampere?
Ingår det ens en sån? Vill minnas att det bara ingår en typ2 kabel på id-bilarna.
Nej ingår ingen sån.
av valln
#1494451
Lövet skrev: ons 30 mar 2022, 19:05
GustavE skrev:På tal om markfrigång så har ID4 16 och Enyaq 18. Hur kan det vara så när det är samma bil med bara olika utseende på ovansidan. Är det nån synlig tröskel/sparklåda som sticker ner mer på ID4? Kan väl inte vara så illa att Enyaq har längre fjädrar.
Att bilarna delar plattform och vissa komponenter innebär inte att de är identiska helt enkelt. Jag förederar också egentligen Skodan men det känns så bakvänt att den är dyrare med samma utrustning. Sen att innerdörrhandtagen i stenhård plast :bored:
Vad gäller markfrigång sa säljaren av id4 gtx att den var 21 centimeter och 17 centimeter med last..
Jo, både jag och säljaren tyckte det var lite otydligt...
Användarvisningsbild
av perin
#1494452
valln skrev:
Lövet skrev: ons 30 mar 2022, 19:05
GustavE skrev:På tal om markfrigång så har ID4 16 och Enyaq 18. Hur kan det vara så när det är samma bil med bara olika utseende på ovansidan. Är det nån synlig tröskel/sparklåda som sticker ner mer på ID4? Kan väl inte vara så illa att Enyaq har längre fjädrar.
Att bilarna delar plattform och vissa komponenter innebär inte att de är identiska helt enkelt. Jag förederar också egentligen Skodan men det känns så bakvänt att den är dyrare med samma utrustning. Sen att innerdörrhandtagen i stenhård plast :bored:
Vad gäller markfrigång sa säljaren av id4 gtx att den var 21 centimeter och 17 centimeter med last..
Jo, både jag och säljaren tyckte det var lite otydligt...
16,8 cm har jag hittat för ID4, så det känns väl rimligt att det anges som 17 cm avrundat.

Edit: En annan uppgift säger 16,1 cm för ID4, samma källa anger 18,6 cm för Enyaq.
#1495070
Lövet skrev:Varför det? Man måste givetvis jämföra samma ägandetid. Ingen regel eller självklarhet att man behåller privatbilar längre än 3 år. Tittar jag på själv har jag ägt privata bilar mycket kortare än tjänstebilar.
Tittar jag på de två senaste jag köpt nya har jag haft den första i 18 år och den andra vet jag inte än, men det är snart 11 år.
#1495072
Lövet skrev:Hittade en ganska bra kalkyl i en av elbilsgrupperna på Facebook.
Nästan alla sådana kalkyler verkar glömma bort laddförlusterna. Mätningar har visat att runt 10% överladdning behövs för många elbilar. Alltså för att trycka in 40 kWh får du betala för 44 kWh. Så även denna kalkyl, såvitt jag kan se.
#1495074
apersson850 skrev:
Lövet skrev:Hittade en ganska bra kalkyl i en av elbilsgrupperna på Facebook.
Nästan alla sådana kalkyler verkar glömma bort laddförlusterna. Mätningar har visat att runt 10% överladdning behövs för många elbilar. Alltså för att trycka in 40 kWh får du betala för 44 kWh. Så även denna kalkyl, såvitt jag kan se.
Det stämmer säkert men det blir så små pengar. Om det kostar 1.50kr eller 1.65kr per kW ändrar nästan inget.
#1495075
På de flesta av mina tidigare bilar har bränsleförbrukningen spelat relativt liten roll. Bränslekostnaden har varit så pass liten del av totala ägandekostnaden att det någon deciliter hit eller dit i förbrukning per mil inte spelat någon roll.

Detsamma gäller i ännu större utsträckning för elbilar som laddas hemma.

Förbrukningen kommer att variera ännu mer än tidigare baserat på temperatur, hastighet etc, etc. Det kommer att vara laddförluster. Det kommer ändå bara bli marginella förändringar i TCO. Jag har svårt att se att elpriset kommer att bli så högt att förbrukningen verkar spelar någon roll. Där förbrukningen spelar roll är för räckvidd, och i viss utsträckning laddhastighet (har bilen gjort av med mycket energi behöver mer fyllas på). Elkostnaden kan också spela en viss roll vid laddning på offentliga snabbladdare, där "strömmen" är dyr.

Skillnaden i ellkostnad mellan t.ex. en Tesla 3 (som är effektiv) och en Audi eTron (som inte är så effektiv) är rätt marginell.


Det höga bränslepriset har gjort att jag har lättare att räkna hem en elbil. Malus-skatten har också bidragit till att göra en del nya bilar oattraktiva.
#1495078
Malmstroem skrev:Det höga bränslepriset har gjort att jag har lättare att räkna hem en elbil. Malus-skatten har också bidragit till att göra en del nya bilar oattraktiva.
Eftersom så stor del av nybilsförsäljning går via företag så blir det ännu tydligare varför dieselbilen är död idag. En ganska enkel dieselbil (Alltrack Business) kostar mer ett företag i totalkostnad jämfört med en rätt dyr elbil (id4 gtx), skillnaden för föraren är ännu större. Det är väldigt dyrt med diesel nu helt enkelt.

1500 mil, Business Lease dvs operationell leasing ink försäkring och service. Bilavtal där föraren betalar drivmedel.

ID4 GTX
Skärmavbild 2022-04-07 kl. 14.39.41.png
Skärmavbild 2022-04-07 kl. 14.39.41.png (180.8 KiB) Visad 253 gånger
Passat Alltrack Business
Skärmavbild 2022-04-07 kl. 14.40.42.png
Skärmavbild 2022-04-07 kl. 14.40.42.png (190 KiB) Visad 253 gånger
#1495087
Ja, senast jag tittade på prisjämförelsen fick man upp i en elkostnad runt 10 kr/kWh för att en snål diesel skulle slå elbilen på fingrarna. Men det var före de senaste skutten uppåt i pris för dieseln.
Jag kör dieselbil än så länge, men det är framför allt för att jag inte vill ge upp hur jag åker med husvagn. Jobbpendla skulle jag lätt fixa med en elbil. Men då blir det ett fordon till, och det går ju aldrig ihop sig, om jag inte kan göra av med den andra.
#1495088
apersson850 skrev:Ja, senast jag tittade på prisjämförelsen fick man upp i en elkostnad runt 10 kr/kWh för att en snål diesel skulle slå elbilen på fingrarna. Men det var före de senaste skutten uppåt i pris för dieseln.
Jag kör dieselbil än så länge, men det är framför allt för att jag inte vill ge upp hur jag åker med husvagn. Jobbpendla skulle jag lätt fixa med en elbil. Men då blir det ett fordon till, och det går ju aldrig ihop sig, om jag inte kan göra av med den andra.
Jag förstår och känner igen ditt dilemma. Det finns massor med elbilar som klarar 90% av körningen, men de sista 10% (långresor, husvagnsdragning) bjuder på så mycket krångel att man tappar sugen. Men å andra sidan är dieselbilen sämre på 90% av körningen - prioriterar man rätt då? Har för egen del turen att jag har plats för fler bilar men det är ju tyvärr många som bara har 1 parkeringsplats osv.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]