Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1492414
GustavE skrev: mån 14 mar 2022, 11:22 Jo men Tesla verkar ha en begränsning på 8000 mil i sin nybilsgaranti, vilket tex VW inte har. Dock har VW någon batterigaranti som avtar i olika steg med milen och som högst gäller 16000 mil.
Men din riktiga garanti har ingen mil begränsning. Så kör du 25000 mil per år så gäller din vanliga garanti fortfarande. Sen kanske det blir svårt att hävda att vissa saker inte är normalt slitage om
Man kör 25k mil om året. Så frågan är egentligen vad du tror att din nybilsgaranti ska täcka inom 2 år som inte den vanliga täcker.
#1492500
GustavE skrev: tis 15 mar 2022, 13:31 Vet inte riktigt vilken garanti du menar, någon reklamationsrätt?
Känns som det kan bli diskussioner om dom skrivit ett visst antal mil och man kört mer än det.
Du har din 2 åriga garanti. Som kommer med alla saker som du köper. Sen finns det nybilsgaranti som brukar vara en säljpitch. Kia kör väl med 7år nybilsgaranti fortfarande? Men den viktiga 2 åriga garantin är väl i princip villkorslös. Gäller ju dock bara nybilsköp. Och för alla bilar/modeller osv.
#1494135
Var väldigt inne på en ID4 men så börjar bZ4X plötsligt närma sig och verkar ha samma räckvidd som ID4.

Undra om man slipper service första 2 åren utan milbegränsning även på Toyota när det är ren elbil? Nybilsgarantin på Toyota verkar dock futtig, 5 år/10000 mil. Sen skriver dom att batterigarantin är både 8år/16000 och 10 år/100000 mil. Det är i alla fall överlägset alla andra om det senare stämmer.

ID4 GTX har bättre dragvikt (1200 mot 750) och acceleration.
bZ4X har elstol som standard, det kostar 30000 i ett paket i ID4.

Undra vilken som har bäst fyrhjulsdrift. Toyota säger att det är en särskilt bra fyrhjulsdrift i bZ4X, utvecklad tillsammans med Subaru, 50 cm vadningsdjup :). ID4 GTX fick bra på Vi Bilägars test med rullar men var dålig i någon amerikansk YouTube video.

Sen den största frågan, vad kommer bZ4X kosta tro.
Vilken är billigast av Tiguan och Rav4? Det kanske ger ett hum.

Ni som har elbil, speciellt någon med Volkswagen. 1 fas laddaren för vanligt vägguttag. Kan man ställa ampere på laddaren eller i bilen eller blir det något visst förbestämt värde bara, tex 10 ampere?
#1494154
För egen del fick jag reda på idag att garaget där jag har min bil inte kommer få laddmöjlighet efter en kommande omfattande renovering nu i vår/sommar.
Tillägget var typ "Kanske i framtiden...".
Blir att fortsätta åka diesel efter nästa bilbyte om inte den publika infrastrukturen utvecklas till dess.
#1494155
GustavE skrev:Ni som har elbil, speciellt någon med Volkswagen. 1 fas laddaren för vanligt vägguttag. Kan man ställa ampere på laddaren eller i bilen eller blir det något visst förbestämt värde bara, tex 10 ampere?
Ingår det ens en sån? Vill minnas att det bara ingår en typ2 kabel på id-bilarna.
#1494275
valln skrev: tis 29 mar 2022, 21:26 Markfrigång på bz4k?
Har inte hittat det, skulle vara intressant att få reda på.

På tal om markfrigång så har ID4 16 och Enyaq 18. Hur kan det vara så när det är samma bil med bara olika utseende på ovansidan. Är det nån synlig tröskel/sparklåda som sticker ner mer på ID4? Kan väl inte vara så illa att Enyaq har längre fjädrar.

Snacka om att det är omvänt med ID4/ Enyaq. Enyaq bättre på allt. Tex går den att speca del för del, ID4 har bara paket. Större bagage. Bättre räckvidd och markfrigång. Mer färger att välja på. Och framförallt dyrare, annars hade valet varit enkelt.
fjohan82 skrev:För egen del fick jag reda på idag att garaget där jag har min bil inte kommer få laddmöjlighet efter en kommande omfattande renovering nu i vår/sommar.
Tillägget var typ "Kanske i framtiden...".
Blir att fortsätta åka diesel efter nästa bilbyte om inte den publika infrastrukturen utvecklas till dess.
Tråkigt. Fråga om dom inte kan bygga om motorvärmarstolpar. I min förening byggde dom om 2 av ca 15 motorvärmarstolpar på en av parkeringarna till 22 kw laddstolpar.
Lövet skrev:
GustavE skrev:Ni som har elbil, speciellt någon med Volkswagen. 1 fas laddaren för vanligt vägguttag. Kan man ställa ampere på laddaren eller i bilen eller blir det något visst förbestämt värde bara, tex 10 ampere?
Ingår det ens en sån? Vill minnas att det bara ingår en typ2 kabel på id-bilarna.
Nej man får betala extra, det är lite illa. Ca 2200 kr. Läste lite mer om den nu, verkar vara bara 10 ampere rakt av.
#1494277
GustavE skrev:På tal om markfrigång så har ID4 16 och Enyaq 18. Hur kan det vara så när det är samma bil med bara olika utseende på ovansidan. Är det nån synlig tröskel/sparklåda som sticker ner mer på ID4? Kan väl inte vara så illa att Enyaq har längre fjädrar.
Att bilarna delar plattform och vissa komponenter innebär inte att de är identiska helt enkelt. Jag förederar också egentligen Skodan men det känns så bakvänt att den är dyrare med samma utrustning. Sen att innerdörrhandtagen i stenhård plast :bored:
#1494284
GustavE skrev: ons 30 mar 2022, 18:55
fjohan82 skrev:För egen del fick jag reda på idag att garaget där jag har min bil inte kommer få laddmöjlighet efter en kommande omfattande renovering nu i vår/sommar.
Tillägget var typ "Kanske i framtiden...".
Blir att fortsätta åka diesel efter nästa bilbyte om inte den publika infrastrukturen utvecklas till dess.
Tråkigt. Fråga om dom inte kan bygga om motorvärmarstolpar. I min förening byggde dom om 2 av ca 15 motorvärmarstolpar på en av parkeringarna till 22 kw laddstolpar.
Tyvärr kommer det inte bli så i garaget.
Utomhus kommer däremot 6-8 platser anläggas för laddning, men jag byter inte garage mot att låta bilen stå utomhus dygnet runt året runt.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)