- ons 16 feb 2022, 19:52
#1488885
Tänkte se om det fanns fler med liknande funderingar som jag själv har om min XC60 D4 AWD BE MY16 (6.500 mil).
Dieselpriset har blivit jättedyrt. Som nybliven pensionär var tanken att nu kunna ta bilen på längre semesterturer. Kanske till och med ta den runt i europa. Staten har i och med reduktionsplikten bestämt att det ska blandas i mer biobränsle för var år i dieseln, vilket gör den dyrare då biodelen är dyr att framställa. Bra för miljön sägs det och det har jag inget emot. Inom kort lär den gå över 22 kr/l och kör man som jag runt 1000 mil per år och den drar i snitt 0,86l/mil, så blir det 18.920 kr /år eller runt 1.600 kr i månaden. År 2030 ska priset hamna runt 30 kr. Ingen rolig utveckling. Speciellt inte om man tänkt köra mer mil.
Därför har tanken på att jag kanske ska byta till en elbil. Elen är förhållandevis billig i jämförelse, t o m gratis på vissa håll bara man betalar parkeringsavgiften, även om jag bara får 11 kW. Är ju ständigt ledig nu för tiden och då kan bilen stå där några timmar och ladda. Jag tänker i så fall inte köpa någon elbil, utan privatleasa, då utvecklingen av batterier mm gör att man säkert kommer 100 mil per laddning om några år, och då är ett köp idag inte mycket värt om några år.
Eftersom Volvo inte har några rena elbilar till försäljning/leasing förutom XC40/C40 (som jag inte gillar) blir jag tvungen att kika på andra märken. Har provkört VW ID.4 GTX och funnit att det är en härlig bil och skulle kunna vara alternativet för mig för tre år framåt. Framförallt medans någon vill ha en diesel. Väntar jag några år till... så tror jag det är kört. Ingen kommer att vilja ha den. Åtminstone inte till de pengar jag skulle vilja ha. Oavsett märke på elbil, så kanske det här finns fler med liknande tankar.
Vore tacksam för era ev kommentarer i ämnet.
Uppdaterat: Ser längre ned i flödet att ämnet tydligen är känsligt, och det var inte min mening att dra igång något. Vill bara höra om fler står i valet och kvalet och hur tankarna utvecklats. Sorry!
Dieselpriset har blivit jättedyrt. Som nybliven pensionär var tanken att nu kunna ta bilen på längre semesterturer. Kanske till och med ta den runt i europa. Staten har i och med reduktionsplikten bestämt att det ska blandas i mer biobränsle för var år i dieseln, vilket gör den dyrare då biodelen är dyr att framställa. Bra för miljön sägs det och det har jag inget emot. Inom kort lär den gå över 22 kr/l och kör man som jag runt 1000 mil per år och den drar i snitt 0,86l/mil, så blir det 18.920 kr /år eller runt 1.600 kr i månaden. År 2030 ska priset hamna runt 30 kr. Ingen rolig utveckling. Speciellt inte om man tänkt köra mer mil.
Därför har tanken på att jag kanske ska byta till en elbil. Elen är förhållandevis billig i jämförelse, t o m gratis på vissa håll bara man betalar parkeringsavgiften, även om jag bara får 11 kW. Är ju ständigt ledig nu för tiden och då kan bilen stå där några timmar och ladda. Jag tänker i så fall inte köpa någon elbil, utan privatleasa, då utvecklingen av batterier mm gör att man säkert kommer 100 mil per laddning om några år, och då är ett köp idag inte mycket värt om några år.
Eftersom Volvo inte har några rena elbilar till försäljning/leasing förutom XC40/C40 (som jag inte gillar) blir jag tvungen att kika på andra märken. Har provkört VW ID.4 GTX och funnit att det är en härlig bil och skulle kunna vara alternativet för mig för tre år framåt. Framförallt medans någon vill ha en diesel. Väntar jag några år till... så tror jag det är kört. Ingen kommer att vilja ha den. Åtminstone inte till de pengar jag skulle vilja ha. Oavsett märke på elbil, så kanske det här finns fler med liknande tankar.
Vore tacksam för era ev kommentarer i ämnet.
Uppdaterat: Ser längre ned i flödet att ämnet tydligen är känsligt, och det var inte min mening att dra igång något. Vill bara höra om fler står i valet och kvalet och hur tankarna utvecklats. Sorry!
Kör nu: XC60 D4 AWD Summum BE MY16 (Polestar). Förr: V40 D4 R-design MY13, V50 D5 MY07...