Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaceuser
#1488885
Tänkte se om det fanns fler med liknande funderingar som jag själv har om min XC60 D4 AWD BE MY16 (6.500 mil).

Dieselpriset har blivit jättedyrt. Som nybliven pensionär var tanken att nu kunna ta bilen på längre semesterturer. Kanske till och med ta den runt i europa. Staten har i och med reduktionsplikten bestämt att det ska blandas i mer biobränsle för var år i dieseln, vilket gör den dyrare då biodelen är dyr att framställa. Bra för miljön sägs det och det har jag inget emot. Inom kort lär den gå över 22 kr/l och kör man som jag runt 1000 mil per år och den drar i snitt 0,86l/mil, så blir det 18.920 kr /år eller runt 1.600 kr i månaden. År 2030 ska priset hamna runt 30 kr. Ingen rolig utveckling. Speciellt inte om man tänkt köra mer mil.
Därför har tanken på att jag kanske ska byta till en elbil. Elen är förhållandevis billig i jämförelse, t o m gratis på vissa håll bara man betalar parkeringsavgiften, även om jag bara får 11 kW. Är ju ständigt ledig nu för tiden och då kan bilen stå där några timmar och ladda. Jag tänker i så fall inte köpa någon elbil, utan privatleasa, då utvecklingen av batterier mm gör att man säkert kommer 100 mil per laddning om några år, och då är ett köp idag inte mycket värt om några år.

Eftersom Volvo inte har några rena elbilar till försäljning/leasing förutom XC40/C40 (som jag inte gillar) blir jag tvungen att kika på andra märken. Har provkört VW ID.4 GTX och funnit att det är en härlig bil och skulle kunna vara alternativet för mig för tre år framåt. Framförallt medans någon vill ha en diesel. Väntar jag några år till... så tror jag det är kört. Ingen kommer att vilja ha den. Åtminstone inte till de pengar jag skulle vilja ha. Oavsett märke på elbil, så kanske det här finns fler med liknande tankar.

Vore tacksam för era ev kommentarer i ämnet.

Uppdaterat: Ser längre ned i flödet att ämnet tydligen är känsligt, och det var inte min mening att dra igång något. Vill bara höra om fler står i valet och kvalet och hur tankarna utvecklats. Sorry!
#1488888
Är det bara ekonomi det handlar om så kan jag aldrig tänka mig att du kommer att räkna hem en ny bil även om du räknar på 30 kr/l. Kör din diesel i tio år till och byt till en elbil sedan om du känner för. Att skynda sig att byta bil innan den gamla sjunker för mycket i värde är sällan en bra strategi.
#1488890
Att ersätta en bil som har en värdeminskning på kanske 2tkr plus soppa 1600kr med en privatleasing på 6-7* tusen kan aldrig bli en bra affär. Du kör för lite för att det ska ens ska gå i närheten av ihop. Behåll bilen.

* Om du ska privatleasa motsvarande bil. En liten Honda E, MX30 eller nåt blir förstås billigare.
#1488893
Du har rätt där med ekonomin, för att köra slut på min nuvarande är säkert det mest ekonomiska. Andra tankar är att det t ex redan idag är stopp för dieslar som är något äldre än min att köra på visa gator i större städer. Den regeln lär troligen utökas eller hårdna, vågar jag gissa på. Inte kul att besöka en annan stad och behöva parkera bilen i förorten och ta tåget in för att den anses skita ned för mycket. Det gör det krångligare. Tack för ditt svar!
#1488902
Det är inte känsligt men du kommer inte kunna räkna hem det ekonomiskt och priset för el och elbil kommer med att öka. Sötebrödsdagarna kommer ta slut där med. Vad det gäller literpriset kan du ju kolla vad det kostar ute i europa, själv har jag bara tankat ca 50 liter i Sverige sedan oktober och resten i Tyskland, bara att tanka på sista stationen i Tyskland har vi sparat 800-1000kr på det senaste halvåret, det är alltså vi som är tokdyra här. Deras diesel är väl dessutom "bättre" så den drar även lite mindre om jag förstått det rätt.

I Euro
Tyskland 1.6
Frankrike 1.65
Italien 1.65
Spanien 1.4

Finns ingen anledning till panik, ingen kommer göra din bil osäljbar inom snar framtid, säg tio år. Den kommer vara fortsatt populär och suget för suvar ökar hela tiden. Du har en Euro 6 diesel och är ju det större delen av Europa rullar runt med så tror knappast att annat än en avgift är aktuellt i städer då eller att det blir vissa kvarter som kanske man ej får köra de på, en vacker jag men det ligger nog långt fram
#1488971
Det klassiska självbedrägeriet vi alla sysslar med. Man är sjukt sugen på en ny bil och försöker desperat hitta logiska argument varför nya bilen kommer gå billigare per mil.

Minns för 10 år sedan, Kollegan dumpade en gammal Saab och bytte till en ny fet BMW och lyckades sänka bränslekostanden med några hundralappar per månad, att värdeminskningen skenade till det tio-dubbla mot vad han sparade vid pumpen förträngde han :-D

Man måste köra många mil med ny elbil för att hämta in värdemisnkningen mot en äldre beg.
#1488974
Det finns ingen ekonomi i det, men byt om du föredrar höga fasta kostnader istället för höga rörliga.

Europaresan är ju bara att göra, finns inget att vänta på och med världens dyraste bränsle i Sverige bör man väl styra kosan utanför landets gränser på alla semestrar framöver!
#1488980
Jag är på väg att byta ut en av våra dieselbilar mot en elbil. Det kommer att bli dyrare, men förhoppningsvis också roligare. ;-)

Det finns för mig ingen ekonomi att byta en V40 D3 -17 mot en BMW i4 M50. Det är självklart att det kommer att bli dyrare. Men med en elbil och de lägre förmånsvärde, driftskostnad och subventioner som finns i dagsläget blir det inte lika mycket dyrare som att köpa en konventionellt driven bil som jag vill ha. V40:n har fungerat som övningskörningsbil med barnen, och nu när de har körkort känner jag att jag vill ha någonting roligare.

Det kommer att ta många år innan det blir "omöjligt" att köra dieselbil. Det torde gälla både i Sverige och övriga Europa. Jag kommer att behålla vår XC90 D5 -17 ett antal år till. Vid långresor, speciellt på vintern så ser jag fortfarande stora fördelar med en bil som kan drivas med diesel/bensin. Du ska köra väldigt mycket för att en lägre driftskostnad ska motsvara den högre värdeminskningen på en ny bil.

Jag är inte redo för att endast ha elbil, men om vi ändå ska ha två bilar så kan en vara eldriven. Jag kan också för mig själv motivera bytet med att jag är miljövänlig... :angelo:
#1488984
Omöjligt är det förstås inte men redan vid 150 mil i månaden blir dieselräkningen uppåt 2.500kr. Man täcker rätt mycket ränta med det ;-)
#1488985
Lövet skrev:Omöjligt är det förstås inte men redan vid 150 mil i månaden blir dieselräkningen uppåt 2.500kr. Man täcker rätt mycket ränta med det ;-)
Absolut, men tyvärr har ju de flesta bilar en värdeminskning att ta hänsyn till också...


Det finns "aldrig" ekonomi i bilbyten till nyare bilar, det måste vara annat som är drivkraften. Kanske är det därför jag skånkar runt i min 10 år gamla V60 :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]