Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1495524
Inte kanske rätt tid att satsa på etanoldrift, men vad det gäller bensindrivna motorer är det ju ingen (i sammanhanget) stor kostnad (per bil) att bygga om till att kunna köra (nästan) fossilfritt. Kostnaden är väl ungefärlig som det skulle kosta att bygga om dieselbilar till att fungera utan Adblue, dock utan det effektbortfall som det blir på en diesel. Det är bara det att staten inte vill att man ska göra det. Blir kanske skillnad nu när det finns väldigt många diesebilar i "komersiell" drift som inte kan köras på full effekt. Många nya bensin bilar idag säljs etanol konverterade av återförsäljare (kostade 10000 kr på våran nya Subaru XV), men det är för någon form av miljörabatt (lägre fordonsskatt), inte för att man kan minska fossilberoendet. Det hade nog varit mer etanodrift om den hade haft samma resurser som dom "lobbyister" som oljebolagen hade för dieselolja för några år sedan då bensinbilar skulle fasas ut till förmån för miljövänliga dieselbilar.
Själv har jag kört min 745-a på etanol sedan c:a 2010 med mindre avbrott
av Lockis
#1495553
Andis skrev: mån 11 apr 2022, 07:32
Men sen har vi nästa problem. Med alla skatter och nätavgifter m.m är i alla fall elen hos mig allt annat än bilig. Ca 4.81kr/kw har jag räknat fram. (Kan väll variera lite beroende på några fasta avgifter som blir lägre per kw om man förbrukar många, men lär inte bli otorligt stora skillnader) Okej blir ju lite biligare än fossilt än så länge förutsatt att en elbil inte strular till det med motor eller batteri eller annat klurigt fel man kanske har svårt klara själv att laga.
481 öre i snitt per månad? Har du gjort världens sämsta affär och bundit högt?
Jag kör rörligt. Och under mars månad låg jag på en kW kostnad på 146 öre + fasta avgifter på 139 öre per kW. Alltså en totalkostnad på 285 öre per kWh. I februari hade jag 241 öre per kWh. Sen laddar man kanske inte mitt på dagen när det är som dyrast. Om man nu har rörligt.
#1495564
Allas våra förutsättningar är så olika, för den ene är köp av ny fossilbil ekonomiskt självmord medan för nån som mig som mest kör kortkörning i stan nån tank per månad så prioriteras snarare låga fasta kostnader. Så jag skulle tro det kommer en naturlig självreglering på marknaden framöver.

Själv ser jag framtiden i elbil men närmaste bilbyte blir nog downsizea storlek men troligen köra en fossilbil till efter XC70n i väntan på lite fler laddplatser. Volvo har tex fått in mycket bilar i begagnathallen nu efter senaste årets torka, bla ett gäng 2020 V60 D3 selektbilar för ca 269 000kr. En 2020 Tesla 3 som jag ser som värdig bruksbilsmotståndare för vår familj kostar minst 200 000kr mer. Hade vi haft pendling att ha som hävarm hade valet självklart blivit annorlunda.
av Lövet
#1495565
William85 skrev: En 2020 Tesla 3 som jag ser som värdig bruksbilsmotståndare för vår familj kostar minst 200 000kr mer. Hade vi haft pendling att ha som hävarm hade valet självklart blivit annorlunda.
Din _utgift_ blir 200k mer men jag lovar dig att din kostnad inte kommer vara 200k högre när du summerar ditt ägande på 36 mån. Men nog får man köra oerhört mycket om man ska försöka räkna hem en elbil mot en begagnad diesel fortfarande. När malusen är borta och elbilen inte har någon bonus är spelfältet mycket jämnare.
#1495625
poseidon skrev:Ja, det är ju sannolikt att ett stopp av Sveriges fossilbränsleanvändning kommer hejda den globala uppvärmningen....

Jag läste ett repotage för ett tag sedan att mitt när pandemin var som värst, den period där det knappt fanns en enda bil ute på vägarna, så sjönk det globala utsläppet med otroliga.............. 6%.

självklart kommer sverige rädda världen genom att bannlysa ICE-bilar.... :bored:
Användarvisningsbild
av sbf
#1495641
Jag sålde XC70n och löste en privatleasing på en Kia E-Niro. Så trött på att hälla pengar i XC70n, både reparationer och diesel. E-Niron är helt okej, inget särskilt, passar väl mina behov rätt hyfsat även om jag önskar den vore större (och att stolarna vore lite bättre). Men jag slipper en hel del huvudvärk.

Kostnadsmässigt ligger privatleasing för en helt ny E-Niro vs TCO för en 12 år gammal XC70 med mitt körmönster i princip samma, kanske lite åt Kians fördel.

Hade varit behändigt med AWD ca en gång den här vintern, men det löste sig ändå.

Elbil eller inte, miljövänlig eller inte, jag bryr mig inte så mycket. Men det är trevligt med elbilens linjära accelerationskurva och att den är tyst.

Det ska sägas att jag laddar hemma. Hade jag inte haft det hade jag nog funderat en å annan gång innan jag skaffade elbil. Publik laddning är rätt värdelöst (eller dyrt, läs IONITY).
#1495927
Antalet elbilar med tomt batteri, som fick hämtas med bärgare, var tydligen betydligt överdrivet.
Om det nu är möjligt, med tanke på de produktionsproblem som finns, så kommer en kraftfull övergång till elbilar åtminstone att minska efterfrågan på bensin och diesel.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]