- mån 11 apr 2022, 07:48
#1495524
Inte kanske rätt tid att satsa på etanoldrift, men vad det gäller bensindrivna motorer är det ju ingen (i sammanhanget) stor kostnad (per bil) att bygga om till att kunna köra (nästan) fossilfritt. Kostnaden är väl ungefärlig som det skulle kosta att bygga om dieselbilar till att fungera utan Adblue, dock utan det effektbortfall som det blir på en diesel. Det är bara det att staten inte vill att man ska göra det. Blir kanske skillnad nu när det finns väldigt många diesebilar i "komersiell" drift som inte kan köras på full effekt. Många nya bensin bilar idag säljs etanol konverterade av återförsäljare (kostade 10000 kr på våran nya Subaru XV), men det är för någon form av miljörabatt (lägre fordonsskatt), inte för att man kan minska fossilberoendet. Det hade nog varit mer etanodrift om den hade haft samma resurser som dom "lobbyister" som oljebolagen hade för dieselolja för några år sedan då bensinbilar skulle fasas ut till förmån för miljövänliga dieselbilar.
Själv har jag kört min 745-a på etanol sedan c:a 2010 med mindre avbrott
Själv har jag kört min 745-a på etanol sedan c:a 2010 med mindre avbrott
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V