Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fixter
#1484204
Tjena, ställer frågan här då det egentligen är det enda forum jag är medlem i.

Jag har idag en XC70 -04 2.5T, bilen köptes för cirka 34 och sen har ja själv repat en del, för kanske iaf 5000:-

Pendlar idag 5.5 enkel väg, dvs 11 mil om dagen.
Har en snitt förbrukning på allt mellan 0.9 till 1.1 milen, aldrig vart under 0.8, kör konstant farthållare och oftast inte fortare än 100, har inte så bråttom till jobbet (kanske mer hem)

Så landar i snitt på minst 1800:- i månaden i bränsle kostnader.
Bilen börjar bli till åren, och bla så är SWM trasig så har varken antisladd eller antispinn, så den känns lite osäker efter vägen stundtals. och jag vet inte om jag känner jag vill lägga pengar på o fixa det (kan göra det själv)

Min fundering är egentligen, är det värt o kolla på att leasa en ren elbil ? mazda har väl tex kampanj titt som tätt för 2990:-
eller ska man tänka att man köper en "snålare" bensindriven?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1484212
Jag har räknat på det själv tidigare, har ungefär samma avstånd och hamnar på 2400 mil/år och dom flesta kampanjer har för få mil för att passa mig, så det blir dyrare än i reklamen.

Dessutom har jag småbarn så jag valde bort privatleasing av den anledningen att det finns en risk för mer slitage än beräknat och det kan också bli en extra kostnad.

Jag åker V50 D2 sen några år tillbaka med en låg förbrukning och låg skatt, gör det mesta själv med service, reparation och underhåll och har idag en total driftskostnad på 17:50/mil (hoppat upp någon krona efter prishöjningar på drivmedel).

Jag har kollat på Audi A2 och Hyundai Ioniq 5 som alternativ men bedömer att jag eventuellt byter till ett jobb närmare hemmet inom 5 år och då spricker kalkylen, så då kanske det blir till att räkna på privatlesing igen...
av Fixter
#1484221
Jallemet skrev:Jag har räknat på det själv tidigare, har ungefär samma avstånd och hamnar på 2400 mil/år och dom flesta kampanjer har för få mil för att passa mig, så det blir dyrare än i reklamen.

Dessutom har jag småbarn så jag valde bort privatleasing av den anledningen att det finns en risk för mer slitage än beräknat och det kan också bli en extra kostnad.

Jag åker V50 D2 sen några år tillbaka med en låg förbrukning och låg skatt, gör det mesta själv med service, reparation och underhåll och har idag en total driftskostnad på 17:50/mil (hoppat upp någon krona efter prishöjningar på drivmedel).

Jag har kollat på Audi A2 och Hyundai Ioniq 5 som alternativ men bedömer att jag eventuellt byter till ett jobb närmare hemmet inom 5 år och då spricker kalkylen, så då kanske det blir till att räkna på privatlesing igen...
Oki, ja jag har också småbarn eller ja 5 & 6år, har kollat på typ D2 motsvarande och kanske är det där man ska landa endå. Vi har en V60cc som familjebil så det är ju den primära
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1484229
Jag hade vid ett tillfälle hyrbil en månad, en V70 D4 2016 automat och den hade en förbrukning snarlik min med 0,45L/mil så det finns alternativ.

Nu kostade den iofs 100.000:- mer än min D2 vid tillfället jag hade den men då finns det plats för familjen och det går att dra tungt utan att motorn protesterar (och pulver om man gillar att gasa).

Det kan räcka långt att gå till 2-hjulsdrift, vår V70 2.5t från 2003 ligger runt 0.7L/mil om jag tar den till jobbet men då är det förstås gubbkörning och jag har bara 60- & 80-väg utan trafikljus.
av Fixter
#1484235
Jallemet skrev:Jag hade vid ett tillfälle hyrbil en månad, en V70 D4 2016 automat och den hade en förbrukning snarlik min med 0,45L/mil så det finns alternativ.

Nu kostade den iofs 100.000:- mer än min D2 vid tillfället jag hade den men då finns det plats för familjen och det går att dra tungt utan att motorn protesterar (och pulver om man gillar att gasa).

Det kan räcka långt att gå till 2-hjulsdrift, vår V70 2.5t från 2003 ligger runt 0.7L/mil om jag tar den till jobbet men då är det förstås gubbkörning och jag har bara 60- & 80-väg utan trafikljus.
okej, jag har E4a 85% av vägen, sen 80väg. primärt är man ju ute efter något som drar jävligt lite i förhållande till denna
Användarvisningsbild
av bem
#1484312
11 mil per dag.
Antar du inte kan ladda på jobbet, annars hade en laddhybrid (bensin-el) kunnat funka också. Få om ens nån laddhybrid klarar 11 mil på el nämligen.
Leasa bil (hyra, bilabonnemang):
Om vi leker med tanken du pendlar till/från jobbet varje dag under åren ca. 250 arbetsdagar per år så kör du alltså 11 mil x 250 = 2750 mil per år. Sen vill du väl köra lite privat också?
Många bilabonnemang lockar med låg månadskostnad, vid 1000 mil per år.
Kolla vad det kostar vid t.ex. 3000 mil per år.

MG är ett tills nyligen ganska okänt märke i Sverige (det fanns väl MG förr, för länge sen).
De har lockat med väldigt låg månadskostnad på sina elbilar. Kolla så du inte missar det om det skulle passa dig.
Har läst lite om deras elbilar i svensk motorpress och de har fått bra kritik med få plumpar (som finns förstås).
/Bo
av SubMarine
#1484320
Din kostnadsberäkning i inlägg #1 måste vara fel? 11 x 0.9 liter/mil * 17.5 kr/liter * 20 dagar i månaden => 3465 kr/månad i bränslekostnader för pendling.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1484328
Skulle nog räkna så här: 11 x 1.0 x 18 x 20 = 3960:-
11 mil, minst 18:- för soppan numera (18.29:-/L här) och den drar mellan 0.9-1.1 så 1.0 blir medel.
Räknar jag om det till vad jag hade betalt för att köra på el blir det ca 450:-
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1484343
StefanN skrev:Skulle nog räkna så här: 11 x 1.0 x 18 x 20 = 3960:-
11 mil, minst 18:- för soppan numera (18.29:-/L här) och den drar mellan 0.9-1.1 så 1.0 blir medel.
Räknar jag om det till vad jag hade betalt för att köra på el blir det ca 450:-
Onekligen fördelaktigt drivmedel, hur ser resten av kalkylen ut?

Låg skatt förstår jag men hur ser det ut med försäkring, inköpspris, och värdeminskning?

Det är ganska begränsat utbud så andrahandsvärdet ligger högt antar jag men kommer att sjunka, någon gång i framtiden.

Min gamla diesel har en årskostnad på totalt 52.500:- (3000 mil * 17:50) eventuell försäljning ej inräknat.
Användarvisningsbild
av bem
#1484366
Det här är visserligen ett Volvoforum men då Volvo inte har nån elbil som har vettig månadskostnad vid bilabonnemang så får det bli andra bilar man får rikta blicken mot.
Läste nyss Teknikens Värld nr. 2, 13 januari 2022.
Mikael Stjärna provkörde MG ZS nu faceliftad. Han ger bilen betyg MVG.
Småsaker det klagas på: rattvärme saknas, bättre röststyrning behövs, snabbare DC-laddning önskas och justerbar ratt i längsled saknas.
Liten text i mittendisplayen för räckvidd och laddning.
I tekniska data står det bl.a. nybilsgaranti 7 år/15000 mil, batterigaranti 7 år/15000 mil, vagnskadegaranti 3 år. Räckvidd 44 mil enl WLTP, de körde 33 mil i nollgradigt december i provkörningen. 70 kWh litium-ion batteri. Dragvikt 500 kg.
Frågan är om nån annan ny elbil klår MG ZS EV sett till månadskostnad och vad man får för pengarna?
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]