Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fixter
#1484576
poseidon skrev: ons 19 jan 2022, 17:05 Bor man i Norrland å funderar på elbil bör man väl läsa på vad tillverken säger om "lägsta tillåtna temperatur" oxå.

VW va ju inte så tydliga på den punkten...

"VW:s elbil ska inte stå i kyla: ”En rekommendation” - Dagens PS" https://www.dagensps.se/motor/vws-elbil ... n-upphora/
Fast skulle jag köpa en elbil av mina lokala handlare där vi kan ner mot 30 minus grader, och garantin inte skulle gälla. skulle jag ifrågsätta varför dom säljer bilen här då
Användarvisningsbild
av poseidon
#1484628
Fixter skrev:
poseidon skrev: ons 19 jan 2022, 17:05 Bor man i Norrland å funderar på elbil bör man väl läsa på vad tillverken säger om "lägsta tillåtna temperatur" oxå.

VW va ju inte så tydliga på den punkten...

"VW:s elbil ska inte stå i kyla: ”En rekommendation” - Dagens PS" https://www.dagensps.se/motor/vws-elbil ... n-upphora/
Fast skulle jag köpa en elbil av mina lokala handlare där vi kan ner mot 30 minus grader, och garantin inte skulle gälla. skulle jag ifrågsätta varför dom säljer bilen här då
Självklart, jag bara återger vad som skrivits i tidningarna om framförallt VW.
av Fixter
#1484784
Tydligen var 1000:- i potentiell skillnad ) i kostnad , inte tillräckligt för det skulle vara värt enligt min sambo :-/ :-o

dvs, enligt kalkylen skulle jag spara 1000:-
av William85
#1484837
Den pendlingen känns väl nästan optimal för en elbil, speciellt om det redan finns en bil till som kan täcka övriga behov. Ett privatköpare med vanligt billån är kanske ingen big deal för att slippa övermilen om det bidrar till en besparing?

Annars är väl fortfarande en billig diesel troligen bra på totalen också, om du ändå kollar på mindre elbilar så går det ju troligen att halvera förbrukningen med en 30 000kr Golf diesel och köra den några år innan det finns mer begagnade elbilar :-)
av Lövet
#1484877
Fixter skrev:Fast skulle jag köpa en elbil av mina lokala handlare där vi kan ner mot 30 minus grader, och garantin inte skulle gälla. skulle jag ifrågsätta varför dom säljer bilen här då
VW är jättetydliga och garantin gäller. M pratade strunt.
av SubMarine
#1484965
Jallemet skrev:Jag sneglar lite på BMW i3, finns begagnade för under 200.000:- men det kanske är utseendet som avskräcker =)
Speciellt med REX tycker jag det är en väldigt intressant bil rent tekniskt, tyvärr har jag också lite svårt för utseendet :)
av Fixter
#1484967
SubMarine skrev: fre 21 jan 2022, 17:33
Jallemet skrev:Jag sneglar lite på BMW i3, finns begagnade för under 200.000:- men det kanske är utseendet som avskräcker =)
Speciellt med REX tycker jag det är en väldigt intressant bil rent tekniskt, tyvärr har jag också lite svårt för utseendet :)
snarare ekonomin, men ja det kanske värt o kontrollera ett rent lån o "köpa" en, än att leasa?
av Fixter
#1484968
Jallemet skrev: fre 21 jan 2022, 17:10 Jag sneglar lite på BMW i3, finns begagnade för under 200.000:- men det kanske är utseendet som avskräcker =)
Även räckvidden med 190km ? är ju inte ens en garanti jag då kommer till jobbet om det är -29 vilket det kan vara titt som tätt vintertid
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar