Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1485486
Det här med leasing är svårt. Jag har själv haft leasing på en Opel, och så länge man inte kör övermil är det en bra och säker kostnad.
De flesta bilar går att få mer än 1500-2000 mil om man kontaktar en ÅF.

Ser också att du tittar på Elbil, detta gör ju kalkylen lite lättare och bättre då elkostnaden oftast är mer stabil och framförallt lägre än bensin/diesel. Såg att någon kört sin D2 på 0.5l milen. Det motsvarar ju ändå 10:-/mil idag bara i bränsleförbrukning.

Även jag som bor i SE4 hade kört billigare med en elbil som drar 2kWh/mil då den kostar om man laddar nattetid när det är som dyrast 4kr per mil att köra. Så i bränslekostnader på 2500 mil om året som läget är idag är det 15.000:- i mindre bränslekostnader. När man räknar på det dyraste elpriset. Bor man i SE1 eller SE2 kommer man nog aldrig komma över 2-3kr milen för elbilen vilket gör kalkylen ännu bättre.

Men det viktiga här är att ta reda på hur övermil/undermil hanteras, bättre att leasa med mer mil än man räknar med och få lite pengar tillbaka än tvärtom.

Det enda man kan vara säker på är att bilen till 99% inte är en vinst affär :-)
av Fixter
#1485563
Precis, en vinst är det aldrig, allt handlar om kapa så mycket kostnader som möjligt.
Fick tex offert på en XC40 electric med 2500/mil per år och alla kostnader för 5600:- , det är ju inklusive alla kostnader i 3 år (minus vad det kostar o ladda och själva laddboxen)

Efter lite kalkylerande har jag kommit fram till att jag ligger precis på gränsen mellan 1500-2000 mil per, år runt 1850 (jag jobbar inte 220dagar i snitt per år, har mer semester och även annan ledighet o ta ut ofta).

Så jag lutar mer åt att leasa, peggan verkade intressant, men efter läst lite o kolla recensioner ,verkar den kanske ändå lite för sisådär :angelo:
av Lockis
#1485668
Fixter skrev:Precis, en vinst är det aldrig, allt handlar om kapa så mycket kostnader som möjligt.
Fick tex offert på en XC40 electric med 2500/mil per år och alla kostnader för 5600:- , det är ju inklusive alla kostnader i 3 år (minus vad det kostar o ladda och själva laddboxen)

Efter lite kalkylerande har jag kommit fram till att jag ligger precis på gränsen mellan 1500-2000 mil per, år runt 1850 (jag jobbar inte 220dagar i snitt per år, har mer semester och även annan ledighet o ta ut ofta).

Så jag lutar mer åt att leasa, peggan verkade intressant, men efter läst lite o kolla recensioner ,verkar den kanske ändå lite för sisådär :angelo:
Hehe, det är en djungel på bilmarknaden just nu.
Sitter själv och ska försöka beställa bil och väljer mellan hybrid eller el.
Just nu lutar det mest åt Hybrid dock. Antingen en C-klass kombi eller en V60.
Har haft svårt att hitta en ren elbil med rätt storlek och i rätt prisklass som faktiskt är både bekväm och kul att köra.

t.ex ID.4 ingen ordentlig instrumentpanel. Jag är inte redo att släppa detta ännu. Audi Q4 var därför ett alternativ, men då fanns helt plötsligt inte 360 kamera längre? Märkligt värre..
Tesla är samma som ID.4 fast ännu sämre då allt görs via center displayen. Gillar det inte, och tycker inte det är säkert att man ska behöva pilla i menyer för att få igång vindrutetorkaren.

Polestar 2? Funkar, gillade den skarpt och var nära beställning. Men med en liten till påväg så skulle vi försöka få in 2 barnstolar så då blev det plötsligt trångt i en P2 :-D

Jag hoppas marknaden mognar och släpper lite ordentliga elbilar dem närmsta 3 åren. Volvo har väl typ aviserat att V60/90 ska komma som ren elbil inom 5 år. Även om det är andra namn.
Mercedes har börjat bygga sina sedaner som elbilar, kanske kommer det någon kombi där med snart. Audi vandrar samma väg verkar det som.

Nåja, just nu är det bara jobba hemma som gäller så har inget behov av bil. Så stressar inte.
av Fixter
#1485779
Lockis skrev:
Fixter skrev:Precis, en vinst är det aldrig, allt handlar om kapa så mycket kostnader som möjligt.
Fick tex offert på en XC40 electric med 2500/mil per år och alla kostnader för 5600:- , det är ju inklusive alla kostnader i 3 år (minus vad det kostar o ladda och själva laddboxen)

Efter lite kalkylerande har jag kommit fram till att jag ligger precis på gränsen mellan 1500-2000 mil per, år runt 1850 (jag jobbar inte 220dagar i snitt per år, har mer semester och även annan ledighet o ta ut ofta).

Så jag lutar mer åt att leasa, peggan verkade intressant, men efter läst lite o kolla recensioner ,verkar den kanske ändå lite för sisådär :angelo:
Hehe, det är en djungel på bilmarknaden just nu.
Sitter själv och ska försöka beställa bil och väljer mellan hybrid eller el.
Just nu lutar det mest åt Hybrid dock. Antingen en C-klass kombi eller en V60.
Har haft svårt att hitta en ren elbil med rätt storlek och i rätt prisklass som faktiskt är både bekväm och kul att köra.

t.ex ID.4 ingen ordentlig instrumentpanel. Jag är inte redo att släppa detta ännu. Audi Q4 var därför ett alternativ, men då fanns helt plötsligt inte 360 kamera längre? Märkligt värre..
Tesla är samma som ID.4 fast ännu sämre då allt görs via center displayen. Gillar det inte, och tycker inte det är säkert att man ska behöva pilla i menyer för att få igång vindrutetorkaren.

Polestar 2? Funkar, gillade den skarpt och var nära beställning. Men med en liten till påväg så skulle vi försöka få in 2 barnstolar så då blev det plötsligt trångt i en P2 :-D

Jag hoppas marknaden mognar och släpper lite ordentliga elbilar dem närmsta 3 åren. Volvo har väl typ aviserat att V60/90 ska komma som ren elbil inom 5 år. Även om det är andra namn.
Mercedes har börjat bygga sina sedaner som elbilar, kanske kommer det någon kombi där med snart. Audi vandrar samma väg verkar det som.

Nåja, just nu är det bara jobba hemma som gäller så har inget behov av bil. Så stressar inte.
Ja en polestar kanske, jag har ingen behov av en ren familjebil, det har ja redan en, utan det är en som ska nyttjas för pendling o kanske någon kortare familjetur
av Fixter
#1487352
Börjar luta mer åt att det blir en E-niro med 6000mil på 36 månader, kör som sagt i snitt, 1700mil om året, så har då lite tillgodo.

Men hur fungerar det då tex om jag lämnar igen bilen efter 36månader och sen inte nyttjat alla mil, min förlust eller får man "igen" nå?
av Lövet
#1487354
Fixter skrev:Men hur fungerar det då tex om jag lämnar igen bilen efter 36månader och sen inte nyttjat alla mil, min förlust eller får man "igen" nå?
Vanligtvis får man inte igen något men det står i avtalet. Det enda som står här https://www.kia.com/se/kopa/privatleasi ... ng-online/#/ är att övermil kostar. Min tolkning är att undermil inte ger något tillbaka på Kia.
av Fixter
#1487967
En liten uppdatering.

Efter mycket forskande, kollande, osv. Landade valet tillslut på en KIA E-Niro Advance plus i midnight blue metallic. för 4200:- i månden.
Tror det faktiskt kommer bli bra
Användarvisningsbild
av svergie2
#1488011
Fixter skrev:En liten uppdatering.

Efter mycket forskande, kollande, osv. Landade valet tillslut på en KIA E-Niro Advance plus i midnight blue metallic. för 4200:- i månden.
Tror det faktiskt kommer bli bra
Kul, grattis! Lägg upp lite bilder och tankar när du fått bilen Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1488040
Lockis skrev: ons 26 jan 2022, 09:45
Jag hoppas marknaden mognar och släpper lite ordentliga elbilar dem närmsta 3 åren. Volvo har väl typ aviserat att V60/90 ska komma som ren elbil inom 5 år. Även om det är andra namn.
Mercedes har börjat bygga sina sedaner som elbilar, kanske kommer det någon kombi där med snart. Audi vandrar samma väg verkar det som.
Mercedes, Audi och BMW verkar sluta bygga kombibilar och Volvo måste väl hänga på om man ska kunna fortsätta kalla sig Premium. Kombi kommer förvisas till Skoda och andra lågprismärken tydligen.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... imodeller/
Användarvisningsbild
av bem
#1488051
VolvoB20 skrev: tor 10 feb 2022, 12:10
Lockis skrev: ons 26 jan 2022, 09:45
Jag hoppas marknaden mognar och släpper lite ordentliga elbilar dem närmsta 3 åren. Volvo har väl typ aviserat att V60/90 ska komma som ren elbil inom 5 år. Även om det är andra namn.
Mercedes har börjat bygga sina sedaner som elbilar, kanske kommer det någon kombi där med snart. Audi vandrar samma väg verkar det som.
Mercedes, Audi och BMW verkar sluta bygga kombibilar och Volvo måste väl hänga på om man ska kunna fortsätta kalla sig Premium. Kombi kommer förvisas till Skoda och andra lågprismärken tydligen.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... imodeller/
Det är väl lite glidande övergång mellan vad man kan kalla en kombi och en mer SUV-liknande bil. Så kanske det blir så att för el-bilarnas del att de behöver bli slankare för att få mindre luftmotstånd och då kanske man sänker ner SUV:arna en aning så de blir mer åt kombihållet. Dagens kombiutseende kanske börjar se sina bästa dagar, se säljer ju inte så bra som förr, men det går det ju utveckla kombikonceptet eller SUV konceptet så de möts så att säga, för modernare former med lägre luftmotstånd?
Jag gillar kombi, en ren SUV som de ser ut idag lockar mig inte. Däremot ett giftermål mellan kombi och SUV tror jag kan ge spännande utseenden som kanske många kommer att gilla?
I alla fall har Volvo uttalat sig att deras bilar behöver bli lägre så de blir slankare med lägre luftmotstånd, elbilarna alltså. Det tyder väl på att man går ifrån det vi idag traditonellt kallar SUV.
Sen har Volvo uttalat sig att det nog kommer en S/V90 ren elbil, men hur den ser ut är det väl ingen bland allmänheten som har en susning om än. En V90 (fast den kommer väl heta nåt annat) ren elbil måste väl ha något drag av kombi kvar gissar jag. Vi får väl se.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]