Re: Serviceintervall på 1år?..
Postat: tor 20 jan 2022, 05:53
Diskussionen om helsyntets vara eller inte vara hör till 80-talet… Det var på den tiden man fick kramp om man badade efter man hade ätit :)
lennarte skrev: ↑tis 18 jan 2022, 18:43 Service typ oljebyte med 3000 mils intervall är inget för "vanligt folk" som ska ha sin bil i många år. Funkar i bästa fall för bilar som rullar typ 3 - 6000 mil om året eller så. En gång om året minst bör man byta olja oavsett, om man kör vinterkörning med mindre än 1 till 2 mil varje körning.Som sagt, för nyare Volvos med serviceintervall på 3000 mil görs minst ett oljebyte var 12:e månad oavsett hur lite du kört.
Jag byter 2 ggr (vår och höst) på 745-an. Kör 4 - 600 mil om året, den har rullat c:a 50000 mil. Långa bytesintervaller har bara ett syfte, att kunna erbjuda en låg service kostnad för leasing och företags bilar
MartinS skrev:Diskussionen om helsyntets vara eller inte vara hör till 80-talet… Det var på den tiden man fick kramp om man badade efter man hade ätit :)Man kan fortfarande få kramp när man badar..... Oavsett om du ätit något innan eller ej
EbbevonVolvo skrev:Jag tycker det är enkelt. Vad är motorn konstruerad för för olja? Mineral, delsyntet eller syntet?En motor på en bil som säljs över hela världen måste kunna köras på olika oljekvaliteer beroende på var i världen de ska köras. På våra breddgrader är den från fabrik fylld med en 0W20 SN olja. Det står inget om det är syntet eller mineral olja, men det står (i instruktionsboken) att man kan använda syntet olja om man inte får tag i rätt olja. I det klimat där jag bor rekommenderas 5W20 Eller 10W30. Står inget om mineral eller syntet bara den är SN eller SN Plus
lennarte skrev:Jag har för mig att SN eller SN Plus bara finns som helsyntet? Tror nog återförsäljaren för Subaru kan ge dig ett korrekt svar. Håller Subaru fortfarande fast vid sina Boxermotorer, och även på laddhybriderna? Riktigt skönt ljud från en Boxer.EbbevonVolvo skrev:Jag tycker det är enkelt. Vad är motorn konstruerad för för olja? Mineral, delsyntet eller syntet?En motor på en bil som säljs över hela världen måste kunna köras på olika oljekvaliteer beroende på var i världen de ska köras. På våra breddgrader är den från fabrik fylld med enlennarte skrev:0W20 SN0W20 SN olja. Det står inget om det är syntet eller mineral olja, men det står (i instruktionsboken) att man kan använda syntet olja om man inte får tag i rätt olja. I det klimat där jag bor rekommenderas 5W20 Eller 10W30. Står inget om mineral eller syntet bara den är SN eller SN Plus
EbbevonVolvo skrev:Jag har för mig att SN eller SN Plus bara finns som helsyntet? Tror nog återförsäljaren för Subaru kan ge dig ett korrekt svar. Håller Subaru fortfarande fast vid sina Boxermotorer och även på laddhybriderna? Riktigt skönt ljud från en Boxer.Den har har en (flexifuel) 2,0l DOHC 16 V boxermotor på 150 hk + c:a 20 hk elmotor inbyggd i växellådan. Det är ingen laddhybrid, den går inte att ladda med sladd utan elmotorn fungerar som generator vid vissa tillfällen (motor broms). Den är konstant 4WD (till skillnad dom flesta andra) och det funkade kanon i början på december när många kört fast på väg till jobbet och plogbilarna inte kom fram på E6-an