Erik Å skrev:Har kört med 2000 mils intervall de senaste 55 tusen milen eftersom det står så i handboken, vågar inte gå upp till 3k även om longlife oljor ska klara det..
Du har säkert bytt oftare än än en gång om året då...

Frugans förra bil (VW Passat -04) hade rullat 4500 mil på VW original Long Life olja på ett år när vi köpte den. Det var "kryssat" ett byte av olja/filter i boken, men förmodligen aldrig bytt. Efter 5000 mil vågade jag inte köra längre då oljan var lika svart och sotig som på en mercadiesel på -70-talet. Bytte sedan vid c:a 1500 mil (en gång om året Mobil 1 syntet olja). Vid 9000 mil var motorn så igen kokksad så oljetrycket försvann. Efter en grundlig motor tvätt invändigt i motorn, hade ner oljetråget borstade och skrapade rent från allt gegg och fasta beläggningar, bytte oljesilen till oljepumpen, vevlager, några ventiler och slangar till vevhusventilationen. Bytte olja och filter 4 ggr dom första 1000 milen (Biltemas 10-40 Semisyntetisk). Och efter det 2 ggr om året (c:a 6 - 800 mil). Bytte bort bilen i september efter 17 år och den hade då rullat 22000 mil. Motorn (1.8l AWT turbomotor) var i mycket gott skick och där var aldrig mer syntetolja i den motorn, eller någon annan motor jag servat.