Sida 1 av 1
Vilken Volvo motor är bäst
Postat: sön 22 apr 2007, 20:06
av PJ
Det skulle vara skoja att höra vilken av Volvos motorer som ni tycker är den genom tiderna bästa, trevligaste etc.
Är det någon av de näst intill outslitbara rödblockarna från 700/900 serien :?:
Eller är det någon variant av den nu mera klassiska femman med sitt karakteristiskt ”sköna” motorljud, som sitter i bla 850 & V70 :?:
Eller är det kanske någon lite mer ”doldis” som t ex någon av de pigga och relativt snåla turbo fyrorna från S/V 40 serien :?:
Eller kanske någon helt annan :D
Postat: sön 22 apr 2007, 21:17
av Loner
Mitt förslag är B30, driftsäker som få men ändå hyffsad prestanda.
/L
Postat: mån 23 apr 2007, 17:08
av Rogge-Johansson
Jag är lite svag för den raka alusexan B6304
3 liter och 4 ventiler per cylinder

fan vad skönt den går vol:-)
Postat: tis 24 apr 2007, 18:17
av Hasse63
B20 måste väl ändå vara den genom tiderna bästa motorn som volvo har tagot fram. Mer slitstark och utållig går inte att hitta och så tacksam och rolig att trimma :D
Postat: tis 24 apr 2007, 21:18
av fribbe_740
b20 håller jag me om litegrann. för sin tid måste den varit ett underverk! men nu förtin me bensinskatter och andra elaka MP-påhitt så är den inte så bra längre...

ne jag lägger min röst på nån av de insprutade b23orna, b23f är nog bäst egentligen fast b23e är också väldigt bra. itne helt otöstiga dessa heller men bättre än b20 iaf och dessa är också riktigt slitstarka. men så har ju jag inte erfarnhet av några av de nyare motorerna

Postat: tor 26 apr 2007, 15:42
av NORDIC MAN
b20 pålitlig japp! rolig näpp
prova turbo sexan kalas grejor de 8) saknar dock 4wd det sprätter ju f-n hela tiden trots antispinn
tidernas sämsta volvo motor måste ju vara v6 motorn från 260/760
Postat: fre 27 apr 2007, 14:44
av Nybbe_gefle
Även jag får nog lägga min röst på raka alusexan på 3 liter. Gött insugsljud med hålborrad luftburk!!
//David
Postat: fre 27 apr 2007, 19:02
av Addekarlsson
Av de äldre säger jag B20.
Av de i medelåldern säger jag B234.
Av de nyare säger jag B6304.
Varför?
B20 - Slitstark så det räcker. Är bra svårt att ta dö på en B20.
B234 - Stabilaste rödblocket av denna generation. Kraftiga cylinderväggar samt extra stag i botten.
B6304 - Pallar med att turbokonverteras, och då stå ut med 600 hk++ utan allt för avancerade operationer av blocket.
Mvh/ Adde
Postat: ons 02 maj 2007, 17:19
av engis
Köp senaste vibilägare och läs om en 740 -90 med BF230 som gått 123000 mil och still going strong. Om jag minns helt rätt så hade han räknat ut vad det kostat och köra och kom fram till under 12kr/mil med bensin.