Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1480503
Hur fungerar det med partikelfilter på era bilar, ni som har det. Fick uppsöka verkstad före jul för varningslampan för partikelfilter inte ville slockna trots upprepade försök enligt vad som står i instruktionsboken. Dom fixade det körde (var ute och körde med datorn uppkopplad) tills den visade 0 gram. Lampan tänds vid 5 g. och ska slockna vid 3 g. Där var 3,8 g. när vi kom dit, så hade vi fortsatt att köra "på det viset" hade nog lampan slocknat om en mil eller så. Bilen hade då körts c:a 350 mil. Bilen har inte rullat 400 mil än och lampan började lysa igen på julaftons kväll när vi körde hem från äldsta dottern....... :x :P :mad: Frugan kör alltid och hon kör alltid lungt och försiktigt och inte längre sträckor ofta, är ju också pensionär numera. Är detta något vi får leva med? Att en gång i veckan köra 5 - 6 mil bara för att "rensa" filtret? Hur miljövänligt är det då med partickelfilter??? Hur fungerar det för er som har partikelfilter? För övrigt är vår nya Subaru XV en helt underbar bil :-D :-D
av Lövet
#1480523
lennarte skrev:Hur fungerar det med partikelfilter på era bilar, ni som har det. Fick uppsöka verkstad före jul för varningslampan för partikelfilter inte ville slockna trots upprepade försök enligt vad som står i instruktionsboken. Dom fixade det körde (var ute och körde med datorn uppkopplad) tills den visade 0 gram. Lampan tänds vid 5 g. och ska slockna vid 3 g. Där var 3,8 g. när vi kom dit, så hade vi fortsatt att köra "på det viset" hade nog lampan slocknat om en mil eller så. Bilen hade då körts c:a 350 mil. Bilen har inte rullat 400 mil än och lampan började lysa igen på julaftons kväll när vi körde hem från äldsta dottern....... :x :P :mad: Frugan kör alltid och hon kör alltid lungt och försiktigt och inte längre sträckor ofta, är ju också pensionär numera. Är detta något vi får leva med? Att en gång i veckan köra 5 - 6 mil bara för att "rensa" filtret? Hur miljövänligt är det då med partickelfilter??? Hur fungerar det för er som har partikelfilter? För övrigt är vår nya Subaru XV en helt underbar bil :-D :-D
Ni köpte en demobil väl? Inte ovanligt att dessa körs fram och tillbaka in och ut ur hallen utan att bli varma alls. Långt ifrån alla demobilar används konstant. Jag skulle vänta lite innan jag gör någonting, inte säkert att problemet kommer komma tillbaka.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1480558
Lövet skrev:Ni köpte en demobil väl? Inte ovanligt att dessa körs fram och tillbaka in och ut ur hallen utan att bli varma alls. Långt ifrån alla demobilar används konstant. Jag skulle vänta lite innan jag gör någonting, inte säkert att problemet kommer komma tillbaka.
Joo, det är nog sant. Men den användes också som tjänstebil av ägarens dotter som också jobbar där. Den hade rullat c:a 90 mil när vi hämtade den. Jag tror nog att den kommer att fungera till sommaren, bara inte filtret blir förstört innan. Men det tar väl garantin, förhoppninhsvis. Ska köra en runda i morgon till Steninge kyrka, det är in låång backe upp dit och drygt 3 km ganska brant utför ner till Steninge by och havet. Bör kunna motorbromsa i 2 km med hyfsat motorvarv
Användarvisningsbild
av lennarte
#1481130
Idag fick vi tid och väderlek och att köra en (onödig) runda för att släcka partikelfilter lampan. Det blev tvärt om, lampan började blinka direkt när motorn startade. C:a 35 mil sedan den var på verkstad för lampan lyste :x
Fick köra direkt till verkstaden i Falkenberg. Dom tog in den direkt, kopplade in datorn och körde en runda igen. Släckte lampan och laddade in en ny mjukvara som ska hjälpa mot detta problem. Tog mindre än en timma, får väl hoppas att detta hjälper. För övrigt fungerar Subarun till belåtenhet :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1481671
lennarte skrev:
Lövet skrev:Ni köpte en demobil väl? Inte ovanligt att dessa körs fram och tillbaka in och ut ur hallen utan att bli varma alls. Långt ifrån alla demobilar används konstant. Jag skulle vänta lite innan jag gör någonting, inte säkert att problemet kommer komma tillbaka.
Joo, det är nog sant. Men den användes också som tjänstebil av ägarens dotter som också jobbar där. Den hade rullat c:a 90 mil när vi hämtade den. Jag tror nog att den kommer att fungera till sommaren, bara inte filtret blir förstört innan. Men det tar väl garantin, förhoppninhsvis. Ska köra en runda i morgon till Steninge kyrka, det är in låång backe upp dit och drygt 3 km ganska brant utför ner till Steninge by och havet. Bör kunna motorbromsa i 2 km med hyfsat motorvarv
Ett tillägg till tidigare svar. När vi var på verkstan och dom var ute och körde med Subarun så pratade vi lite med chefen på företaget, vars dotter hade haft denna bil som tjänstebil några veckor (han visste inte det var samma bil). Han sa' vi hade en tjänstebil som lampan tändes efter 30 mil. Hur stor är risken/chansen att der är "vår bil"??? I så fall var det tredje gången nu sist som den "strulade". Den har fortfarande inte rullat 400 mil...

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]