Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1481787
Rådlös skrev:Jag hakar på med en fråga i sammanhanget. Jag tycker att det är jättemånga "som kör på helljus". Alltså många har väldigt starka strålkastare. Är det möjligen så att det är dom som har LED-konverterat som jag möter? Det handlar alltså inte om extraljus utan bilens ordinarie strålkastare. Om man möter en kö med kanske 5 - 10 bilar så ser man direkt att några lyser starkare än dom andra.
Min bil är en årsmodell -20, men jag har "bara" halogenljus. Är det dyrt att LED-konvertera (om det nu går?) Jag har sagt det förut, men det kan upprepas: Det går att mäta ljus med mobiltelefonen och en speciell app. Det finns appar på Google Play. Jag har inte gjort det själv, men om jag skulle LED-konvertera vore det ju roligt med att mäta "Före och Efter".
Behöver inte vara led-konverterade, tyvärr är de nyare led-lamporna riktigt jobbiga, speciellt för oss med glasögon.

Det underlättas inte av att bilarna får köra med helljuset igång, med så kallade adaptiva strålkastare (som bländar än mer, och kan vara ett riktigt flipperspel i backspegeln)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1481803
Tycker också att nyare bilar med adaptiva LED-strålkastare och automatiskt helljus är jobbiga att möta.

Är det värt pengarna att LED-konvertera? En sats från Philips kostar runt 1500 kr. Svårt att motivera det egentligen, jag hade nog tyckt det var mer prisvärt om färgtemperaturen var närmare 5000K så man slipper känslan av stylingljus. Visst är det bra ljus, men är det så mycket bättre? Njae.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1482042
MarcusJ skrev:Tycker också att nyare bilar med adaptiva LED-strålkastare och automatiskt helljus är jobbiga att möta.

Är det värt pengarna att LED-konvertera? En sats från Philips kostar runt 1500 kr. Svårt att motivera det egentligen, jag hade nog tyckt det var mer prisvärt om färgtemperaturen var närmare 5000K så man slipper känslan av stylingljus. Visst är det bra ljus, men är det så mycket bättre? Njae.
Tack för din forskning Marcus J. Själv kan jag tycka att det kan vara värt pengarna om man får bättre ljus med bra ljusbild.
Har kört x antal tusen mil med pissigt ljus på senare år o det suger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1482051
MarcusJ skrev:Tycker också att nyare bilar med adaptiva LED-strålkastare och automatiskt helljus är jobbiga att möta.

Är det värt pengarna att LED-konvertera? En sats från Philips kostar runt 1500 kr. Svårt att motivera det egentligen, jag hade nog tyckt det var mer prisvärt om färgtemperaturen var närmare 5000K så man slipper känslan av stylingljus. Visst är det bra ljus, men är det så mycket bättre? Njae.
Personligen tycker jag inte LED-konvertering av vad jag förmodar halogenlyktor är värt det. Nackdelarna överväger fördelarna, främst värmeutvecklingen som rengörningen av strålkastarna är beroende utav(speciellt på vintern).
Xenon känns som ett bättre val, dom alstrar fortfarande relativt mycket värme, om än fortfarande betydligt mindre än halogen. Enda nackdelen med xenon är väl uppstartstiden, och ev. inkopplingen. Det behöver ju dras kablar, ballastrar måste sättas fast, osv. Ja, och så drar dom ju betydligt mer ström än LED då... Men det är ju sällan ett problem i praktiken om batteriet och generatorn är fräsht.

Håller f.ö. med om att nya bilar bländar f-n.... Möter hellre en fulkonverterad gammal 740 än dessa nyare skitbilar, dom bländar tamemigfasen mindre!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1482059
Nej, det verkar inte som det :-D
Det är det sjukaste av allt tycker jag... "Bakljus behövs inte i dagsljus", "dom tänder sig när dom behövs"... Jo tjena att dom gör :bored:
Och dom få gånger dom faktiskt tänder sig så funderar man... Har personen en skitbil med automatiska bakljus, eller bromsar hen?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1482067
gubbstrutt skrev: ons 05 jan 2022, 22:00Tack för din forskning Marcus J. Själv kan jag tycka att det kan vara värt pengarna om man får bättre ljus med bra ljusbild.
Har kört x antal tusen mil med pissigt ljus på senare år o det suger.
Ja, allting är ju relativt. :-)
Just de här Philips-lamporna är lite i dyraste laget tycker jag, men det blev definitivt mycket bättre ljus. För en tusenlapp tycker jag det vore prisvärt, och antagligen kommer prisnivån att sjunka dit också på lite sikt.

Har inte hunnit prova helljuset ännu, men det kommer snart. Nu har vi fått rejält med snö igen också, och då vill jag prova LED-lamporna i halvljuset igen. Hoppas kunna få till det imorgon kväll. Kanske kan göra en mätning med app i mobilen också, ska undersöka det.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1482068
Lucif3r skrev: ons 05 jan 2022, 22:17 Nej, det verkar inte som det :-D
Det är det sjukaste av allt tycker jag... "Bakljus behövs inte i dagsljus", "dom tänder sig när dom behövs"... Jo tjena att dom gör :bored:
Och dom få gånger dom faktiskt tänder sig så funderar man... Har personen en skitbil med automatiska bakljus, eller bromsar hen?
Eller i stan, när man tror att bilen framför är parkerad vid trottoaren (inga bakljus) men så helt plötsligt kör den iväg/ut. Toppen!
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1482071
Lucif3r skrev: ons 05 jan 2022, 22:11Personligen tycker jag inte LED-konvertering av vad jag förmodar halogenlyktor är värt det. Nackdelarna överväger fördelarna, främst värmeutvecklingen som rengörningen av strålkastarna är beroende utav(speciellt på vintern).
Xenon känns som ett bättre val, dom alstrar fortfarande relativt mycket värme, om än fortfarande betydligt mindre än halogen. Enda nackdelen med xenon är väl uppstartstiden, och ev. inkopplingen. Det behöver ju dras kablar, ballastrar måste sättas fast, osv. Ja, och så drar dom ju betydligt mer ström än LED då... Men det är ju sällan ett problem i praktiken om batteriet och generatorn är fräsht.
För egen del ville jag prova något annat än xenon just p.g.a. installationen. Det är bökigt att hålla på med alla kablar och ballaster, och göra hål i dammskydden/skyddslocken på strålkastarna m.m. På halvljuset stör inte uppstarten för xenonlampor, men jag är inte alls förtjust i den på helljus och extraljus. Har haft xenon där på andra bilar, och uppstartstiden är störande. Och på de områdena är LED strålande (pun intended)!

Dessutom är jag något av en originaltaliban med min bil, vill inte modda och greja så det syns. Har en originalsats med extraljus, NBB Alpha 175, på bilen. Vill inte byta dem till hiskeligt fula LED-extraljus eller en ännu fulare LED-ramp! Några stylingstrålkastare konverterade till xenon kommer heller inte på fråga. Så utmaningen ligger i att göra förbättringar och modernisera, men sånt som inte syns eller sticker ut från originalstilen, lite restomod kanske man kan säga.

S70:n är mitt långsiktiga projekt. Har metodiskt bytt och installerat ett komplett SC-901 med Dolby Surround, men med en Yatour gömd i handskfacket. Bluetooth och lite annat modernt men utan att det syns. Skaffat en komplett skinninredning med elstolar, fixat alla dörrsidor m.m. Där har jag satt nivån för min bil, och den vill jag hålla.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1482074
MarcusJ skrev:Dessutom är jag något av en originaltaliban med min bil, vill inte modda och greja så det syns. Har en originalsats med extraljus, NBB Alpha 175, på bilen. Vill inte byta dem till hiskeligt fula LED-extraljus eller en ännu fulare LED-ramp! Några stylingstrålkastare konverterade till xenon kommer heller inte på fråga. Så utmaningen ligger i att göra förbättringar och modernisera, men sånt som inte syns eller sticker ut från originalstilen, lite restomod kanske man kan säga.
Kan förstå det själv har jag 17" fälgar o lite annat på min gamla v70 o ungarna säger kolla gubben har en A traktor men personligen skiter jag i det. :-)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]