Sida 1 av 2

VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 09:07
av Magben02
Jag åker Volvo V90 T4-19 och undrar hur denna motor kommer klara större andel inblandning av etanol. Kraven på reduktionsplikt säger att det ska vara 28% lägre utsläpp av växthusgaser år 2030. Det är därför vi nu får större inblandning av etanol i bensinen, E10.

https://data.riksdagen.se/fil/6AD9E2DE- ... 16DFDC9FB9

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 09:11
av poseidon
Volvo kommer nog med något statement om vad som gäller.

Enklare bara att köra en kortare väg till jobbet för att släppa ut mindre avgaser. :-D ;-) :-D

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 09:36
av lennarte
Rent teoretiskt kan alla motorer köras på "ren E85" men utan "ombyggnad" går gränsen vid omkring dagens 10% inblandning. Vissa motorer klarar mer, andra mindre. Bland nyare modeller, typ -20 - -21 (kanske tidigare) finns det åter igen modeller som kan köras på 100% E85. Detta för att kunna kallas "miljöbilar" och få lägre skattaklass. Våran nya Subaru XV är en sådan, men det kallas visst inte "FlexFuel" längre. Har dock inte provat den på E85 än.... E85 är för dyr i jämförelse med bensin :P :x
Det finns "tyngre" dieselmotorer som körs på E95 (typ bussar, lastbilar) men dessa kan inte "växelköras" på dieselolja.

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 11:42
av KalleJ
Magben02 skrev:Jag åker Volvo V90 T4-19 och undrar hur denna motor kommer klara större andel inblandning av etanol. Kraven på reduktionsplikt säger att det ska vara 28% lägre utsläpp av växthusgaser år 2030. Det är därför vi nu får större inblandning av etanol i bensinen, E10.

https://data.riksdagen.se/fil/6AD9E2DE- ... 16DFDC9FB9
Någonstans mellan 20 och 30% gissningsvis. Kanske mer om de rättar till mjukvaran. Då är det bara spridarna som sätter stopp.
Som alla Saab från 2002. De behöver bara mjukvarubyte för att kunna köra på E85. Biopower släpptes 2006.

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 12:47
av Lucif3r
Dom enda insprutarvolvo som volvo anser inte klarar E10 är S/V40 med GDI-motorn... Men, detta betyder inte att bilen inte går att köra på E10. Det betyder bara att volvo inte kan garantera att utsläppscertifikation uppfylls.

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 16:33
av lennarte
Lucif3r skrev:Dom enda insprutarvolvo som volvo anser inte klarar E10 är S/V40 med GDI-motorn
Det var den första bensin motorn med direkt insprutning. Som väl dom flesta hyfsat nykonstrukterade bensin motorer idag. Med samma problem som direktinsprutade dieselmotorer haft i många år. Vår nya Subaru t.ex har en sådan motor, den har partikelfilter som en diesel också och har redan varit på verkstad för lampan för fullt filter tänts. Efter 300 mil.... :P

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 17:20
av frasse4
Det är nog svårt att öka etanolhalten mer än 10 % eftersom det är det som tillverkarna godkänt, så sedan får man nog ha högre andel biobensin istället.

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 20:39
av Steffe3
frasse4 skrev:Det är nog svårt att öka etanolhalten mer än 10 % eftersom det är det som tillverkarna godkänt, så sedan får man nog ha högre andel biobensin istället.
Blir spännande efter 2022, då ska reduktionen vara 10.1% i bensin, och 35% i diesel :oops:

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 21:13
av frasse4
Finns redan idag Go Easy bensin på vissa OKQ8-mackar med 78 % förnyelsebart drivmedel varav 10 % etanol, vilket motsvarar E10, så det ska vi nog klara

Re: VEA och reduktionsplikt

Postat: mån 20 dec 2021, 21:16
av Steffe3
Ah, dåså :party: Har inte grottat ner mig allt för mycket i det, eftersom jag kör E85. Men kan ju vara bra att veta till den dagen man går över till den mörka sidan :P