Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1480229
frasse4 skrev: mån 20 dec 2021, 21:13 Finns redan idag Go Easy bensin på vissa OKQ8-mackar med 78 % förnyelsebart drivmedel varav 10 % etanol, vilket motsvarar E10, så det ska vi nog klara Bild
Funkar nog. Men trafikverket uppskattar att det kommer kosta över 30 kr/liter vid pumpen när efterfrågan tar fart, vilket vissa förare kan uppleva som lite svettigt.
av Magben02
#1483377
Jag mailade Volvo som svarade så här:
I dagsläget är våra bilar godkända för bränslet E10 vilket de är testade och certifierade för. Om det blir ändringar på bränslen behöver verifiering av emissioner göras för att formellt kunna godkänna E15, E20, E30 och så vidare. Vi har inte i dagsläget information om när detta kan ske eller vara klart men det kommer att komma information när det blir aktuellt. Tyvärr kan vi inte ge ett tydligare svar än så i det här skedet.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1483416
Steffe3 skrev: mån 20 dec 2021, 21:16 Ah, dåså :party: Har inte grottat ner mig allt för mycket i det, eftersom jag kör E85. Men kan ju vara bra att veta till den dagen man går över till den mörka sidan :P
Antagligen ganska snart antar jag om skattesubventionen för E85 inte förnyas… :)
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1483423
MartinS skrev:
Steffe3 skrev: mån 20 dec 2021, 21:16 Ah, dåså :party: Har inte grottat ner mig allt för mycket i det, eftersom jag kör E85. Men kan ju vara bra att veta till den dagen man går över till den mörka sidan :P
Antagligen ganska snart antar jag om skattesubventionen för E85 inte förnyas… :)
Nästa år, tidigast. Får se vad Agroetanol gör med sitt pris dock, tankar bara där numera. Billigare och har den udda fördelen att deras etanol tar bort ett spökfel i mitt mätarhus :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1483628
På min 745-a (som jag själv byggt om) kan jag inte välja mellan E85 (17,84 kr/l) eller BF5 (98 ok. 18,25 kr/l) . Så jag kör på E85 (E75??). Men då är ju bilen mer miljövänlig istället, så man får vara nöjd med det. Nu kör jag inte så mycket, har inte tankat (och kört) sedan före jul förren i förrgår.... :-o Blev en tur till Biltema (spolarvätska till Subarun bl.a) och en extra runda på 5-6 mil :-o bara för att få köra den :-D :-D
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]