Sida 1 av 4

Biltemas CTEK kopia

Postat: tis 07 dec 2021, 17:49
av lennarte
Kivas också med ett "halvtaskigt" batteri till min 745-a. Kör inte mycket med den nu när det är vinter , så jag får sätta på laddare efter första startförsöket om den inte startar. Helt plötsligt har laddaren börjat krångla. Det är den modern laddare 8A med elektronik. Den började stänga av sig efter några minuter, det var c:a -8°. Kopplade in min gamla analoga 4A OK plåtladdare och fick "liv" i motorn efter en kvart ungefär. Idag var de c:a 0° när jag skulle iväg och motorn "tänder till" en gång innan batteriet tog slut. Men, idag fungerade min elektroniska laddare och motorn efter 5 minuter så startade mitorn. Min fråga är då,
Är de det dåliga batteriet (sulfaterat?) som gör att den elektroniska laddaren "slår ifrån", eller är elektroniken känsligare för kylan? Den funkade i båten förra vintern (2x88Ah) utan problem och ska ut i båten igen nu till helgen

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: tis 07 dec 2021, 22:05
av frasse4
Jag har en Biltemaladdare som är några år som är på 4A tror jag. Den har en display och ger en felkod om den inte kan ladda. Om den bara stänger av sig låter det som något fel, men om batteriet bara klarar ett startförsök låter det inte helt friskt heller

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 08:45
av lennarte
Har ingen display, bara röda och gröna lampor. Där är 3 läge, motorcyckel (funkar till gräsklippare också :-) ) bil och snöflinga. Plus en skiftnyckel, och hel och halv batterisymbol. Den har även Rekonditioneringsläge Haft den i 10 år ungefär och mest som underhållsladdare till båten.
Och, ja batteriet är inte bra och ska kanske bytas till ett av båtbatterierna (88 Ah) och köpa 2 st nya till båten i vår. Men frågan var om laddaren inte funkar ok eller om det är batteriet som gör att den inte funkar. Laddaren funkade ju veckan efter (igår) när det var (bara) 0°
Funderar på att ta in batteriet i garaget och "tina upp det" och "köra" rekonditioneringsläge på det.
Kollade på denna, handlar mycket på AliExpress. Funkar bra och inga problem. Än så länge i alla fall
https://m.banggood.com/HTRC-12V-or-24V- ... aqEALw_wcB

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 09:14
av VolvoB20
Har en kraftig CTEC 25 A med recondläge, har provat väcka liv i gamla batterier (tar många timmar) men det verkar rätt kört, Funkar kanske en liten stund men batteriet är snart kass igen.

http://www.battericentrum.se/ctek-mxs-25-12v-25a

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 09:53
av Erik Å
Ctec har lyckats bra med att marknadsföra rekonditionering som enligt min erfarenhet inte fungerar. Ett oxiderat batteri (som har stått oanvänt men 100% laddat länge) går att få igång med cykling, men till det behövs inga avancerade algoritmer.. :-)
Sulfaterade, uttorkade eller slitna batterier passar bara till återvinning :-D

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 10:13
av lennarte
Joo, batteriet är nog kört, fast det inte är så hemskt gammalt, men det har varit "tvärtomt" på ström ett antal gånger, men frågan kvarstår. Tror ni att laddaren är Ok och att det "bara" är batteriet.

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 16:46
av EbbevonVolvo
Det bästa sättet att ta livet ur ett batteri är att tömma det totalt. Har detta då hänt flera gånger för dig så kan du nog med gott samvete köpa ett nytt.
Snöflingan på batteriladdaren bör användas när du laddar i minusgrader. Du kan ju alltid prova det, men det är nog inget fel på batteriladdaren, det är batteriet som gör att den inte vill ladda.

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 17:30
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Snöflingan på batteriladdaren bör användas när du laddar i minusgrader. Du kan ju alltid prova det, men det är nog inget fel på batteriladdaren, det är batteriet som gör att den inte vill ladda.
Dom gånger jag använt laddaren i vinter är när bilen stått en vecka eller mer, då har laddaren funkat. Det är bara senaste tiden det varit minusgrader, Då har den inte funkat, varit c:a -10° till c:a 0° som det var igår. Och igår funkade den igen. Snöflinga använder jag vintertid, även om det är någon plusgrad. Får använda den röda plåtlådan från OK. Den är "bara" på 4A, men funkar alltid. Tror farsan köpte den på -70-talet

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 20:42
av EbbevonVolvo
Om du vill kontrollera batteriladdaren så ställ ut ett av dina "båt batterier" i kylan och prova att ladda. :-)

Re: Biltemas CTEC kopia

Postat: ons 08 dec 2021, 21:58
av lennarte
EbbevonVolvo skrev:Om du vill kontrollera batteriladdaren så ställ ut ett av dina "båt batterier" i kylan och prova att ladda. :-)
Den står ute i kylan, precis framför 745-an. Hade jag vänt båten på andra hållet (aktern mot Volvon) kunde jag använt startkablar till Volvon :-D :-D Ordentligt insnöad, tänkte försöka ta mig in i den i morgon och kolla batteristatusen. Solcellerna har varit insnöade så underhållsladningen har inte fungerat så bra senaste veckorna. Är batterierna bra bör det inte vara några problem med dom.