Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1478636
Denna har jag https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-008908/
Den fungerar kanon och är IP65 klassad. Jag har den i bilen på vintern inkopplad i kupévärmaruttaget i Alfan, så när jag kör motorvärmare så toppar den upp batteriet. Jag har motsvarande modell från Biltema också och den fungerar bra, men den stora skillnaden är att den från Biltema blir väldigt varm när den laddar till skillnad från den från Jula som bara blir ljummen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1478642
Amarace skrev:Nolla och jord ska inte vara sammankopplade i centralen, tvärtom, om man har gemensam matning in i centralen ska den ju ovillkorligen delas upp där och separeras på två skenor
Joo, så är det kopplat i huvudcentralen och den jordfelsbytaren ör inkopplad av behörig elektriker 1996 (huset är byggt 1972, vi köpte det 1978). Nu i höst renoverade vi tvättstugan och det installerades golvvärme där också. Denna gång lejde vi bort allt till en firma, gubben börjar bli gammal..... Elektrikern var i 25-års åldern och han borde vara utbildad i nuvarande regler. Han kopplade golvvärmen på en egen propp och förberedde med en propp och en dosa i väggen så jag kan lägga elvärme i hallen också nu i vår. Han sa' inget om det skulle vara något problem med kopplingarna i elcentralen. Elcentralen i garaget byggdes av "våran egen" elektriker på jobbet och den är kopplad på samma sätt. Den är dock med "moderna återställbara säkringar". Alla delar från Legrand. Den centralen är lnstallerad av mig och den installerades för golvvärmen på altanen (2-fas 380V) med en fas till belysning och sedan något år till en luft luft värmepump.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1478933
lennarte skrev:
Amarace skrev:Nolla och jord ska inte vara sammankopplade i centralen, tvärtom, om man har gemensam matning in i centralen ska den ju ovillkorligen delas upp där och separeras på två skenor
Joo, så är det kopplat i huvudcentralen och den jordfelsbytaren ör inkopplad av behörig elektriker 1996 (huset är byggt 1972, vi köpte det 1978).
Kunde inte låta bli att lyfta på "skalet" och kolla hur det ät kopplat. Kom inte in i huvudpropparna, där var plomberat...... Men, kablarna i till huvudcentralen är bara 4. Detta är det gamla systemet me en "0-skruv" mellan jord och nolla, den var inte åtskruvad. Men det ska den kanske inte vara med jordfelsbrytare
Användarvisningsbild
av lennarte
#1479022
Misstänkte det, hoppas det fungerar då. Får "läsa på" lite om detta :-) :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1479443
vjohnj skrev:
lennarte skrev:Misstänkte det, hoppas det fungerar då. Får "läsa på" lite om detta :-) :-)
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... n-i-hemmet
Joo, jag är med på det mesta som står där.... Men nolla och jord måste väl ändå vara ihopkopplad någonstans i centralen eftersom där bara är 4 kablar till/från centralen.... 🤔🤔
Fick ladda batteriet igår igen.... Nu funkade laddaren som den skulle, batteriet blev fulladdat på en kvart ungefär. Efter varit så tomt att motorn inte startade..... :P Blir ett nytt efter helgerna :-) :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1479478
Lucif3r skrev:Nolla och jord är ihopkopplade fram till JFB'n, därefter är dom separerade
Ok, då är jag med
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1483465
Dessa två modeller finns på Lidl där jag bor nu i alla fall. Den för röda 149kr hade jag i några år till hojen och fungerade bra

.
IMG_6741.jpg
IMG_6741.jpg (2.68 MiB) Visad 249 gånger
.
IMG_6742.jpg
IMG_6742.jpg (2.58 MiB) Visad 249 gånger

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]