Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1478575
lennarte skrev:Verkar som inre ens CTEK laddare har jordad stickpropp, och jag har jordfelsbrytare även i garaget, så det ska nog fungera.
Det finns ingen anledning att jorda något som inte kan bli strömförande, som plast t ex. Förutsatt att högspänningsledningen är korrekt isolerad.
Jordfelsbrytare är f.ö. ett väldigt dumt namn, för den har egentligen inte ett dugg med jord att göra. Den mäter bara skillnaden mellan utgående och inkommande strömmar mellan live och neutral, och saknas det mer än ~20mA så löser den ut.

~20mA över ~220V är dock fortfarande lagom obekvämt, dessutom är jordfelsbrytare rätt långsamma. Så en jordfelsbrytare ska absolut inte användas som ett personskydd - vilket är en helt annan sak.
En jordfelsbrytare ser till att du högst troligt överlever, men inte mycket mer än så.
av Erik Å
#1478578
50 mA genom kroppen anses vara dödligt om jag minns rätt..
Värt att tänka på: fallerar laddarens isolation mellan 230V och 12V-sida så kan bilens kaross bli dödligt strömförande (för ingen kopplar väl loss både pluskabel och jordfläta vid laddning av batteriet?)

Här köpte elsäkerhetsverket 10 st USB-laddare från Wish. Hur gick det då..? Ingen vann :P
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... elssajter/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1478586
Fast, svenska elsäkerhetsverket är notoriskt kinkiga. På gott och ont. Dom vill mena på att allt som inte är gjort av någon elinstallationsbehörighet med minst 30års erfarenhet är "totalt livsfarligt".

Med det sagt menar jag inte att laddarna i fråga var bra eller säkra, bara att elsäkerhetsverket mer ofta än inte överdriver om vad som faktiskt ÄR livsfarligt i praktiken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1478588
Erik Å skrev:Visst, vill man lägga sitt liv i jordfelsbrytarens händer så kan det gå ändå
Det är väl det den är till för.....
Jag har monterat jordfelsbytaren själv med tillhörande elcentral när jag byggde den nya altanen med isolerat golv med golvvärme, så jag vet att, och hur det fungerar och att det är riktigt gjort.... ;-)
Det är krav på jordfelsbrytare när du monterar in golvvärme. Jag har 2 st elcentraler, en för huset i övrigt och en för garage, förråd och "uteförråd", altanen och växthus. Jordfelsbytaren för huset monterades där för 25 år sedan när jag monterade golvvärme, kakel och klinkers i toalett och dusch och den har också gjort sitt jobb.
Dessa jordfelsbrytare är båda på 30mA.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1478589
Lucif3r skrev: lör 11 dec 2021, 19:59 Fast, svenska elsäkerhetsverket är notoriskt kinkiga...
Kanhända men det finns faktiskt ett (europeiskt) regelverk hur isolationen ska vara utförd för att man ska få en produkt med "förstärkt isolering", dvs europapropp, godkänd. De reglerna är inte påhittade för att jävlas med tillverkarna utan för att skydda konsumenterna från dödsolyckor! Wish-tillverkarna fuskar och sätter dit CE-märken utan att uppfylla kraven. Så enkelt är det!
Har man tur så är produkten bara "lite" farlig, med otur så kan den vara totalt livsfarlig. Läs artikeln jag länkade till.
Notera att 6 av 10 laddare dessutom hade undermåligt brandskydd, vem vill ha sitt hus nedbränt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1478596
Lucif3r skrev:Jordfelsbrytare är f.ö. ett väldigt dumt namn, för den har egentligen inte ett dugg med jord att göra. Den mäter bara skillnaden mellan utgående och inkommande strömmar mellan live och neutral
"live och neutral", det var nya namn för mig. Fas och nolla är "mina" namn på detsamma. Och, nolla och jord är sammankopplade i Elcentralen.
av Amarace
#1478609
lennarte skrev: lör 11 dec 2021, 20:22
Lucif3r skrev:Jordfelsbrytare är f.ö. ett väldigt dumt namn, för den har egentligen inte ett dugg med jord att göra. Den mäter bara skillnaden mellan utgående och inkommande strömmar mellan live och neutral
"live och neutral", det var nya namn för mig. Fas och nolla är "mina" namn på detsamma. Och, nolla och jord är sammankopplade i Elcentralen.
Olika namn på samma sak :)
Nolla och jord ska inte vara sammankopplade i centralen, tvärtom, om man har gemensam matning in i centralen ska den ju ovillkorligen delas upp där och separeras på två skenor, och har man separat matning in ska den vara fortsatt separerad. (är ju en förutsättning för att jordfelsbrytaren ska fungera)
Men det var kanske det du menade, att den är gemensam in i centralen? Annars undrar jag hur den elcentral du kopplat in själv är kopplad.

Hur många testar jordfelsbrytaren regelbundet? Inte så många ska jag tro, så man kan leva i en falsk säkerhet om man har otur. Allrahelst äldre jordfelsbrytare.

Och angående "kinalektronik", det är skrämmande hur det kan vara gjort, knappt nåt avstånd alls mellan 230v in och ut :(
En multimeter är en sån sak det fuskas med, knappt nåt avstånd mellan anslutningarna för mätsladdarna på en del billiga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1478615
Det finns 2 olika system, TN-C och TN-S. Äldre fastigheter har ofta TN-C hela vägen, dvs att jord och nolla är sammankopplade. Dessa fastigheter saknar då också JFB, mer än ev. till köket och/eller badrum.
Nyare fastigheter och/eller uppgraderade äldre fastigheter har TN-S, dvs separat jord och nolla. Denna separeras i JFB'n i centralen.
Inkommande matarledning till fastigheten är, mig veterligen, alltid TN-C. Möjligen att fullständiga nybyggnationer(inkl. matarledning) har TN-S, men tveksam till det faktiskt.
Det är alltid tillåtet att gå från TN-C till TN-S, men aldrig tvärtom.

"live och neutral" var jag som inte kom på dom korrekta namnen på svenska :-D
av Amarace
#1478622
Lucif3r skrev: lör 11 dec 2021, 22:19 Det finns 2 olika system, TN-C och TN-S. Äldre fastigheter har ofta TN-C hela vägen, dvs att jord och nolla är sammankopplade. Dessa fastigheter saknar då också JFB, mer än ev. till köket och/eller badrum.
Nyare fastigheter och/eller uppgraderade äldre fastigheter har TN-S, dvs separat jord och nolla. Denna separeras i JFB'n i centralen.
Inkommande matarledning till fastigheten är, mig veterligen, alltid TN-C. Möjligen att fullständiga nybyggnationer(inkl. matarledning) har TN-S, men tveksam till det faktiskt.
Det är alltid tillåtet att gå från TN-C till TN-S, men aldrig tvärtom.
:-D
Ja, men förutsättningen för jordfelsbrytare är ovillkorligen spearata skenor för nolla och jord, som jag skrev :)
Inte ens min central från 1974 har gemensam skena, utan varsin skena förenad med ett bleck som standard, bara att ta bort när man sätter jordfelsbrytare så det går igenom den.

Nyinstallationer här där jag sett så dras det TN-S, aluledning, blir så grov PEN annars då det är Alu.
av Erik Å
#1478623
Men för att återgå till jordfelsbrytare, dessa är bara tänkta som en extra säkerhet vid (extremt osannolikt) isolationsfel på godkänd klass II utrustning (klass II = "dubbelisolerad" med europapropp). Eller avsliten sladd osv. Men jordfelsbrytaren är inte byggd med tanke på att vara det primära skyddet, den har ingen redundans eller dubblerad säkerhet (måste dessutom funktionstestas regelbundet) och har därför inte 100% funktionssäkerhet.
Så skulle man använda den för att kompensera för risker orsakade av en felkonstruerad/olaglig klass II - laddare så är man ute på djupt vatten..
Det kan fungera men inte med 100% säkerhet. :-/
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]